دکترهنرور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در نخستین کارگروه سلامت استان گلستان:بالاترین میزان شیوع دیابت در شهرستان کردکوی است

البرز گلستان/دکترهنرور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در نخستین کارگروه سلامت استان گلستان در سال ۱۳۹۵ اظهار کرد: بالاترین میزان شیوع دیابت در شهرستان کردکوی است، شهرستان گرگان با ۵٫۹ درصد و بندرگز با ۵٫۳ درصد به ترتیب دومین و سومین میزان شیوع دیابت را در استان به خود اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: شناسایی و غربالگری دیابت هر سه سال یک‎بار در جمعیت روستایی بالای ۳۰ سال انجام می‎شود که تا پایان شهریور ۹۴٫۸ درصد غربالگری انجام شد، در شهرستان کردکوی طرح ویژه اجرایی و افراد بیمار مشخص شدند اگر دیابت کنترل نشود این افراد به بیماران دیالیز ملحق می‎شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی غلبه بر دیابت است، افزود: هفته بهداشت از یکم الی هفتم اردیبهشت است، دیابت جزئی از بیماری‎هایی بوده که معلول چهار عامل خطر از جمله بیماری‎های تنفسی مزمن، سرطان، اختلالات روانی و قلب و عروق تلقی می‎شود.

هنرور گفت: اگر می‎خواهیم سرطان، سکته و دیابت در استان کاهش پیدا کند باید روی مصرف الکل کار شود برخی آمارها نشان می‎دهد شیوع این بیماری‎ها با عرضه دخانیات، رژیم ناسالم و نداشتن فعالیت و تحرک افزایش می‎یابد.

وی ابراز کرد: تمام کشورهایی که عضو سازمان بهداشت جهانی هستند تعهد دادند که روی ۹ هدف جهانی کار کنند دولت ایران نیز تعهد داده که مصرف الکل را ۱۰ درصد، نمک تا ۳۰ درصد، پرفشاری را تا ۲۵ درصد کاهش دهد، چاقی و دیابت نیز افزایش پیدا نکند، مصرف دخانیات کنترل شود که در این راستا سند ملی در کشور تهیه و طراحی شده است.

رئیس مرکز بهداشت گلستان گفت: تمامی دستگاه‎هایی که عضو شواری عالی سلامت هستند از جمله روسای سازمان‎ها و مقام عالی وزارتخانه‎ها سند مذکور را امضا کردند در سطح استانی نیز مدیران کل در قبال این سند متعهد هستند که باید سند استانی در این زمینه تهیه و اجرا کنیم.

دکترهنرور نقش رسانه‎ها و دستگاه‎های اجرایی را در کاهش شیوع دیابت مهم خواند و ابراز کرد: اگر می‎خواهیم دیابت کنترل شود باید فعالیت فیزیکی در برنامه قرار بگیرد، شهرداری، صدا و سیما، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری باید وسط میدان باشند و برنامه‎های خود را در این زمینه ارائه کنند.

دکترهنرور اظهار داشت: دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است، در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه