کدخبر:۶۷۹۳۵
البرز گلستان سرفصلهای قابل ارائه از سوی مدیران محترم استانی در برنامههای رسانهای، ارتباطی و اطلاعرسانی ویژه گرامیداشت ایامالله دهه مبارک فجر
(بهمن 1401)
تکالیف و مأموریتهای سازمان تأمیناجتماعی براساس اسناد بالادستی
برخی از مهمترین تکالیف و مأموریتهای سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان مهمترین و بزرگترین نهاد فعال در حوزه بیمه اجتماعی کشور براساس اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی، سیاستهای تحولی دولت و خاصه سیاستهای کلی تأمیناجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در 21 فروردین 1401 به شرح زیر است:
– فراهم ساختن امکان برخورداری همه آحاد جامعه از تأمیناجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بیسرپرستی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی
– طراحی و اجرای نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالتبنیان، کرامتبخش و جامع برای تأمیناجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی- ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد باشد
– پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بیننسلی و عدم تحمیل طرحهای فاقد تضمین مالی بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمهای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمانها و صندوقهای بیمهگر اجتماعی بهعنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانتداری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم
– توسعه و فراگیرسازی پوشش بیمهاجتماعی در کشور (پوشش بیمههای اجتماعی در کشور از 20 درصد در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به حدود 72 درصد رسیده است که تلاش بر آن است حدود 30 درصد باقیمانده نیز ذیل چتر بیمهای قرار بگیرند)
آنچه هستیم
– بزرگترین سازمان بیمهگر اجتماعی کشور و مهمترین حلقه در بخش بیمههای اجتماعی نظام جامع رفاه و تأمیناجتماعی کشور با پوشش بالغ بر نیمی از جمعیت کشور
– تعداد بیمهشدگان اصلی و تبعی در کل کشور: 1/38 میلیون نفر
– تعداد بازنشستگان و مستمریبگیران اصلی و تبعی تحت پوشش در کل کشور: 5/7 میلیون نفر
– تعداد مراکز درمان ملکی که خدمات کاملاً رایگان به بیمهشدگان ارائه میکنند: 403 بیمارستان و مرکز درمانی تخصصی و عمومی
– تعداد پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد در سراسر کشور: بالغ بر 50 هزار پزشک و مرکز درمانی، دارویی و تشخیصی
– دومین تولیدکننده و اولین و بزرگترین خریدار راهبردی خدمات درمانی در کشور
– ارائه روزانه حدود یک میلیون نفر/بار خدمات سرپایی و حدود 13 هزار نفر/بار خدمات بستری
– حضور فعال در 9 حوزه صنعتی راهبردی و حاکمیتی مانند نفتوگاز، پتروشیمی؛ انرژی، صنعت دارویی، معدن، صنایع عمومی و … برای حفظ و ارتقای ارزش ذخایر بیمهشدگان
– پرداخت بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در هر ماه برای اجرای تعهدات بیمهای و درمانی
چالشهای اصلی حوزه تأمیناجتماعی
(توجه: درکنار چالشها، حتماً به تدابیر تحولی و اصلاحی سازمان که در بندهای بعدی تشریح شده، اشاره شود)
– ناترازی منابع و مصارف صندوق و کسری نقدینگی ناشی از آن و کاهش ضریب پشتیبانی
– استقراض بیرویه و انباشته از نظام بانکی برای جبران کسری نقدینگی در گذشته و ایجاد تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن
– انباشت بدهیهای ناشی از تعهدات جاری دولت در زمینه پرداخت 3 درصد حق بیمه و بالغ بر 27 قانون و مقررات دیگر که تعهداتی برای دولتها در قبال این سازمان ایجاد کرده است
– تأثیرپذیری منابع و مصارف صندوق از متغیرهای کلان اقتصادی و اجتماعی مانند تورم، وضعیت اشتغال، هرم سنی جمعیت، نرخ باروری و …
راهبردهای تحولی
در دوره مدیریتی جدید سازمان تأمیناجتماعی، سه مفهوم “تحول”، “عدالت” و “اعتماد” به عنوان ایده مرکزی سازمان و راهنمای عمل تصمیمات و اقدامات در نظر گرفته شد تا کژکارکردیهای سازمان متناسب با این سه مفهوم شناسایی و مرتفع شده و تحول در سه سطح چشمانداز، سیاستهای کلان و رویههای اقدام و عمل در تأمیناجتماعی محقق شود؛ تحولی که باید در این مسیر تحقق “عدالت” را بهعنوان دال مرکزی همه اقدامات دانسته و در نهایت بتواند منجر به افزایش “اعتماد” و ایجاد رضایت در نقاط تماس با مردم شود. بر همین اساس برای ایجاد تحول، هشت راهبرد زیر برای خروج از وضع موجود تدوین شد:
➢ توسعه پوشش بیمه همگانی برای آحاد جامعه
➢ اصلاح و ساماندهی صندوق بیمه تأمیناجتماعی با رویکرد توانمندسازی
➢ توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمهای و درمان
➢ هوشمندسازی تأمیناجتماعی
➢ صیانت مالی از بیمهشدگان در درمان تأمیناجتماعی
➢ کنترل مصارف و هزینههای سازمان در قواعد بیمهای و هزینههای مدیریتی و مصارف درمان
➢ مبارزه با فساد و صیانت از اموال و داراییهای سازمان و حوزه سرمایهگذاری
➢ افزایش نرخ بازدهی سرمایهگذاری و فعالیتهای اقتصادی
اقدامات مهم سازمان در دولت سیزدهم
– تسویه بدهی بانکی بالغ بر 88 هزار میلیارد تومانی سازمان بهعنوان بزرگترین تسویه تاریخ نظام بانکی
– وصول کمنظیر رقم تقریبی 170 هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان از دولت در سالهای 1400 و 1401 در قالب سهام مناسب، برخلاف رویه پیشین در واگذاری سهام نامطلوب (وصول 80 هزار میلیارد تومان در سال 1400 و پیشبینی پرداخت 90 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 1401 که در شرف نهایی شدن است)
– طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در قالب بیمه دانشجویان و بیمه زنان خانهدار و دختران و افزوده شدن بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر بیمهشده جدید از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم
– توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی در قالب توسعه مراکز درمان مستقیم در مناطق کمتر برخوردار، پوشش بیمهای 234 قلم داروی جدید و مشارکت مؤثر در اجرای طرح دارویار با وجود عدم اجرای تعهدات سازمان برنامه و بودجه در این زمینه، پوشش بیمهای داروها و درمانهای ناباروری با تشکیل بیش از 20 هزار پرونده، صفر شدن فرانشیز خدمات بستری برای بیمهشدگان با سن بیش از 65 سال و بیمهشدگان ساکن در مناطق فاقد بیمارستانهای ملکی، پوشش بیمهای درمان بیماریهای خاص و …
– تکمیل، طراحی و اجرای 133 پروژه عمرانی در حوزه بیمه، درمان و رفاهی با زیربنای بیش از 900 هزار مترمربع و بودجه 9682 میلیارد تومانی عمدتاً در مناطق محروم و بهرهبرداری 20 پروژه عمرانی در مناطق کم برخوردار
– راهاندازی و توسعه 170 کلینیک دیابت و فشار خون با هدف غربالگری و ارائه بهنگام خدمات پیشگیری و کنترل بیماریهای مزمن
– افزایش بهرهوری و تولید در زیرمجموعههای اقتصادی: رشد 45 درصدی سود تجمیعی و رشد 72 درصدی فروش تجمیعی در سال اول در شستا
– توسعه خدمات غیرحضوری (از 30 به 42 خدمت)، اجرای گام نخست هوشمندسازی و ارتقای پایداری طرح ملی نسخه الکترونیک تا بالای 95 درصد
– مدیریت مصارف و هزینههای سازمان از طریق اجرای طرحهایی چون طرح پالایش بیمهای برای بیش از 50 هزار نفر از مشمولان بیمههای حمایتی و جایگزینی افراد واجد شرایط به جای افراد منغیرحق
– بهبود شرایط نگهداشت نیروی انسانی با برقراری فوقالعاده ویژه کادر درمان، حل مشکلات آزمون استخدامی سال 1399، تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران، بازنگری و اصلاح شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیانآور مراکز درمانی، برگزاری آزمون استخدامی سال 1401، آغاز فرآیند تبدیل وضعیت پزشکان قراردادی شاغل در مراکز درمانی و سایر نیروهای قراردادی شاغل در مشاغل کارشناسی و نیز تجمیع کشوری بیمه تکمیلی کارکنان
– توسعه کمی و کیفی خدمات به بازنشستگان و مستمریبگیران معزز در قالب اجرای طرحهایی چون افزایش 80 درصدی سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگی و افزایش 120 درصدی مبلغ ریالی سهم سازمان تأمیناجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان در سال جاری؛ افزایش مبلغ ریالی وامهای قرضالحسنه از 7 به 12 میلیون تومان و اجرای طرح اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی
– مرکزیتزدایی و حضور میدانی و پایش خدمات در قالب انجام 31 سفر استانی مدیرعامل و سفرهای استانی و نظارتی سایر مدیران سازمان
– ارائه روزانه 9 هزار مورد خدمات مشاوره غیرحضوری از طریق مرکز ارتباطات مردمی و نیز 12 هزار مورد خدمات مشاوره حضوری در محل واحدهای اجرایی سازمان
ادارهکل روابطعمومی
انتهای پیام
https://alborzegolestan.ir/?p=67935