کدخبر:52641
به گزارش البرز گلستان گروه رسانه:پنجمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع «انتشار اخبار علمی در رسانههای جمعی؛ انتظارات، واقعیتها» با حضور محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سیده زهرا اجاق، سرپرست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، گوهر رضا، عضو موسسه علمی ارتباطات علم و منابع اطلاعاتی هند و شماری از خبرنگاران رسانههای داخلی و خارجی صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ خرداد) در محل سالن جلسات معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی برگزار شد.
محمد خدادی در این نشست اظهار داشت: علم و رسانه یک رابطه کاملا متقابل دارند و در موارد زیادی این دو حوزه به کمک یکدیگر میآیند. جریان رسانه امروز برگرفته از علم است. علم باعث شد شبکههای اجتماعی و فضای مجازی تبدیل به رسانه شوند. در مقابل، رسانه نیز علم را تبدیل به دغدغه مردم کرد. در گذشته فرایند انتقال پیام زمان زیادی میبرد ولی اکنون به لطف توسعه علم و ایجاد شبکههای اجتماعی هر پیامی با سرعت انتقال مییابد.
خدادی خبرگزاری را بزرگترین بنگاههای اطلاعرسانی و کارخانه تولید اطلاعات دانست و گفت: امروز همه به کمک یک گوشی تلفن همراه میتوانند مراحل تولید و پردازش و انتشار اطلاعات را انجام دهند. این فرصت را علم و فناوری ایجاد کرد.
هر جا علم مرجع بود کرونا کنترل شد
معاون امور مطبوعاتی با بیان این که امروزه با حجم نامحدود اطلاعات روبرو هستیم تاکید کرد: آتشفشان اطلاعات در تمام نقاط زمین فوران کرده و حجمی پیش بینی ناپذیر از اطلاعات را در پی داشته است. بحران علمی ما در این شرایط مرجع اطلاعات است؛ چون بعضا فیک نیوز (جعلخبر) تبدیل به یک منبع علمی میشود. در ماجرای کرونا هر جا علم مرجع بود کرونا کنترل شد. من به عنوان دبیر کمیته اطلاعرسانی ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش کردم جلوی اطلاعات دروغین درباره این ویروس را بگیرم.
خدادی با اشاره به این نکته که شرایط حکمرانی بر توسعه علم تاثیرگذار است توضیح داد: در کشوری مثل عربستان دغدغه علم وجود ندارد چون تمام ابزارهای مورداستفاده خود را وارد میکنند. اما در کشور ما که مثلا کمبود کیت آزمایشگاهی داریم، دغدغه علم بیشتر است و اخبار این حوزه اهمیت بیشتری پیدا میکند.
امروز از مخاطب به اطلاعات میرسیم
وی چالش اصلی روزنامه نگاری را موضوع مخاطب دانست و گفت: در گذشته از اطلاعات به مخاطب میرسیدم؛ ولی امروز از مخاطب به اطلاعات میرسیم. یعنی باید قبل از تولید محتوا نیاز مخاطب را بررسی کنیم. وقتی وارد حوزه علم میشویم، باید مخاطب عام را از خاص جدا کنیم. نیازشناسی باید قبل از تولید محتوا صورت بگیرد. امروز نزدیک به ۱۳ هزار رسانه با مجوز داریم که در سطح حرکت کردند و به عمیق نشدند. بین رسانههای مجوزدار رسانه علمیتخصصی کاربردی نداریم. معاونت مطبوعاتی از تخصصی شدن رسانهها استقبال میکند و منابعش بیشتر در خدمت این دست رسانههاست.
خدادی افزود: زبان علم زبان تخصصی است. روزنامه نگار علم باید این اطلاعات را برای مخاطب عام سادهسازی و مصداقسازی و مقایسهای کند. باید به اطلاعات ارزش افزوده اضافه کنیم. چون خام فروشی اطلاعات یکی از مشکلات عرصه اطلاعرسانی است. اگر اطلاعات تبدیل به باور شود و در بستر اقناع قرار گیرد، مخاطب یک رسانه را انتخاب میکند.
/ انتهای خبر
https://alborzegolestan.ir/?p=52641