مصاحبه مطبوعاتی سرپرست مرکز آموزش وپژوهش های توسعه وآینده نگری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گلستان
—————-
به عنوان مقدمه روند فعالیت “مرکزآموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری “را شرح دهید:
به نام پروردگار متعال…در اجرای برنامههای آموزشی مستخدمین دولت به استناد تبصره 3 ماده 44 قانون استخدام كشوري مصوب 1345، مبنی بر تأسيس موسسهاي براي آموزش مديريت و فنون اداري؛ در تيرماه 1348«مركز آموزش مديريت دولتي» وابسته به سازمان اموراداری و استخدامی کشور (سابق) تشکیل و فعاليت هاي آموزشی خود را ابتدا در بخش آموزش کوتاه مدت و سپس آموزش بلندمدت آغاز کرد. اما بخش آموزش بلند مدت درجهت یکپارچه سازی سیاست های آموزش عالی متوقف گردید.
این مرکز با ادغام دو سازمان “برنامه وبودجه” و”امور اداری واستخدامی” کشور در سال 1381 تحت عنوان سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و سپس با ادغام سازمان مدیریت وبرنامه ریزی در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رییس جمهوری(1388) شرایط متفاوتی را سپری کرد. هم اکنون با احیای دو سازمان یاد شده ، مرکزآموزش مدیریت دولتی هم احیا و در ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها تحت عنوان : مرکز آموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری”جای گرفته است و وظایف و فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را انجام می دهد.
بخش آموزش
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری در بخش آموزش کوتاه مدت چه فعالیتی دارد:
عمده فعالیت های آموزشی این مرکز مبتنی بر آموزش کوتاه مدت می باشد که مطابق نظام آموزش کارکنان دستگاه های اجرایی بخشنامه شماره 1834/200 مورخ30/1/1390 و بخشنامه اصلاحی آن به شماره 18819/92/200 مورخ 14/11/1392 می باشد که از سوی معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهور صادرگردید. براساس این نظام آموزشی دستگاه های اجرایی موظفند برای بهبود کیفیت از طریق استانداردسازی فرایند آموزش شامل: خط مشی گذاری، نیازسنجی، طراحی، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی ونظارت آموزشی اقدام نمایند. مرکز آموزش وپژوهش های توسعه وآینده نگری با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، ضمن همکاری ومشارکت در امر نظارت برآموزش دستگاه های اجرایی و براساس دستورالعمل مرکز آموزش مدیریت دولتی و مطابق ساختار آموزش کارمندان ومدیران، برنامه سالانه آموزشی در استان را درقالب آموزش مدیران، آموزش شغلی (مشترک اداری)، آموزش عمومی شامل فرهنگی – اجتماعی و فناوری اطلاعات و همچنین آموزش های توجیهی بدو خدمت (تصدی شغل)، تنظیم وبرای دستگاه های اجرایی ارسال می کند.
آیا بخش خصوصی در آموزش کارکنان دولت نقش دارند؟
یکی از وظایف مرکزآموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری دراستان بررسی درخواست های اعتبارسنجی موسسات و شرکت ها می باشد. موسسات بخش خصوصی درصورتی که شرایط لازم را که دربخشنامه شماره1558505مورخ 18/9/1396 سازمان اداری و استخدامی تصویب شده است، داشته باشند می توانند درخواست اعتبارسنجی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ارائه کنند. موسساتی که دریکی ازگروه های فنی مهندسی، فناوری اطلاعات، کشاورزی ومحیط زیست، بهداشتی ودرمانی، امور اداری، مالی وبازرگانی و… ودرحیطه مورد نظر دارای صلاحیت با شند، می توانند مجوز برگزاری دوره آموزشی در همان حیطه را دریافت نمایند. گواهینامه های آموزشی موسسات دارای مجوز، معتبر و در نظام آموزش کارکنان دولت محاسبه می گردد.
عملکرد مرکز آموزش وپژوهش در بخش آموزش کوتاه مدت در سال 1397 را شرح دهید:
مرکز آموزش ضمن تنظیم برنامه آموزشی سال 1397 و ارسال فراخوان برگزاری دوره های آموزشی برای دستگاه های احرایی 156 دوره آموزشی با 55491 نفرساعت برای 5897 نفر برگزارکرده است. همچنین موارد زیر ازجمله اقدامات آموزشی مرکز در سال 1397بوده است:
نظارت و بازدید از دوره های آموزشی اختصاصی”دستگاه های اجرایی” و ” موسسات دارای مجوز” ویژه کارکنان دولت براساس بخشنامه نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی.
رشد 50 درصدی برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی در دستگاه های اجرایی به نسبت سال 96
صدور 5200 گواهینامه شرکت در دوره های آموزشی برای کارکنان دولت.
تهیه گزارش ارزیابی عملکرد شاخص برنامه آموزش دستگاه های اجرایی استان در سامانه”تسما”
هماهنگی و همکاری با کارگروه های” توسعه مدیریت” دستگاه های اجرایی برای شناسائی دوره های آموزشی مهم و تاثیرگذار در استان ازجمله برگزاری چندین دوره حقوق شهروندی، حقوق شهروندی درنظام اداری، اقتصاد مقاومتی، شهرهای هوشمند وبستراطلاعات مکانی سه بعدی، قانون برنامه ششم توسعه.
برگزاری همایش های تخصصی درحوزه های فنی- مهندسی وفناوری اطلاعات مطابق نیاز شورای فنی
دراستان و با حضور اساتید کشوری.
بهره گیری از امکانات و منابع بخش خصوصی برای توسعه نیروی انسانی در استان از طریق دادن مجوز اعتبارسنجی برای مشارکت و همکاری دستگاه ها با بخش خصوصی با صدور مجوز ویا تمدید مجوز 10 شرکت بخش خصوصی.
مرکز آموزش وپژوهش در سال های قبل دراستان گلستان چه تعداد دانشجوی مقاطع بلند مدت پذیرش کرده است و تعداد فارغ التحصیلان چند نفرهستند؟
پس از شکل گیری استان گلستان در سال 1376، نمایندگی مرکز آموزش مدیریت دولتی در استان در مهر ماه سال 1378 با هدف ایجاد مرکزی همانند سایر مراکز آموزش استان ها برای تربیت نیروی انسانی از بدنه کارکنان دولت در مقاطع کاردانی، کارشناسی وکارشناسی ارشد راه اندازی شد.
پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 79-78 صورت گرفت که درسال 1381 متوقف گردید؛ اما دانشجویان درحال تحصیل تا سال های بعد برای فارغ التحصیل شدن مشغول بودند. دراستان گلستان مجموعا 616 نفر دانشجو پذیرش شدند که از این تعداد 264نفر درمقطع کاردانی ؛ 84 نفر مقطع کارشناسی و 268نفر در مقطع کارشناسی ارشد بوده اند. ازمجموع پذیرفته شدگان 550 نفر فارغ التحصیل شدند.
لازم به ذکر است کلیه مجوز های آموزش مقطع دار با بخشنامه شماره 22554/105 مورخ 28/12/1380 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان(وقت) جناب آقای ستاری فر به دلیل یکپارچه سازی سیاست های آموزش عالی در وزارت علوم ، لغو شد.
بخش پژوهش
1. بررسی و تصویب طرح های پژوهشی استانی چگونه انجام می شود؟
اعتبارات پژوهشی از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای استانی به غیر از بند 1 و 6 توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و به مراکز استانی ابلاغ می شود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان میزان اعتبار پژوهشی را به دستگاه های اجرایی زیربط اعلام می نماید. با اعلام اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی و اولویت های پژوهشی استخراج شده از اسناد بالادستی استان در جلسات کمیته های فنی ذیل کارگروه آموزش ، پژوهش و کارگروه مورد بررسی و تصویب قرار
می گیرد. بعد از تصویب اولویت های پژوهشی از طریق فراخوان در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در دسترس عموم برای ارسال پرپوزال ها بر اساس اولویت های پژوهشی مصوب به دبیرخانه کارگروه اعلام می شود. در نهایت پروپوزال های واصله در جلسات کمیته های فنی و کارگروه آموزش و پژوهش مورد بررسی و تعدادی مورد تصویب قرار می گیرند و نهایتا در شورای برنامه ریزی و توسعه استان بررسی و تصویب می شود. مصوبات شورا به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام می شود تا طرح پذیرفته شده را در سامانه سمات درج و پس از دریافت کد رهگیری، قراردادی بین دستگاه اجرایی با مجری طرح منعقد شود.
عملکرد طرح های پژوهشی طی سال های اخیر را شرح دهید:
در سال 1395 میزان اعتبار طرح های پژوهشی 6181 میلیون ریال از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای استانی بوده است که 74 درصد این اعتبارات در کارگروه آموزش و پژوهش مورد تصویب قرار گرفته و از این مقدار 40 درصد جذب شده است. همچنین در سال 1396 میزان اعتبار طرح های پژوهشی 6279 میلیون ریال بوده که 93 درصد این اعتبارات در کارگروه آموزش و پژوهش مورد تصویب قرار گرفته و از این مقدار 60 درصد اعتبارات جذب شده است که نسبت به سال قبل از عملکرد بیشتری برخوردار بوده است. با پیگیری کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری در جهت دهی اولویت ها و اعتبارات پژوهشی استان و با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 1397 اعتبارات پژوهشی استان به صورت تجمیع شده به طرح های پژوهشی مصوب اختصاص داده شده است. بر این اساس در سال 1397 تعداد13 طرح پژوهشی با اعتبار 10050 میلیون ریال پس از طرح در کارگروه آموزش، پژوهش و نوآوری؛ 100 درصد اعتبارات پژوهشی از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای استانی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به دستگاه های اجرایی تصویب و ابلاغ شد.
در سال جاری نیز به استناد بند ز تبصره 9 دستورالعمل قانون بودجه سال 1398 تعیین اولویت های پژوهشی در حال پیگیری جهت ارائه به کارگروه آموزش و پژوهش می باشد.
https://alborzegolestan.ir/?p=36794