البرز گلستان/به مناسبت 46چهل وششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت ا…ابراهیم شریفی رهبر مذهبی قیام 19بهمن 1330 مردم سیستان برعلیه حکومت ظلم وجور ویادآوری استکبارستیزی سیستانیان آقای محمدآذری مدیربنیادنیمروز ومحقق فرهنگ سیستانیها در گفتگو با خبرنگارما ودر خصوص زندگینامه آیت ا..شریفی گفت:آیت ا..شریفی(ره)در سال 1283 هجري شمسي در زابل پاي به عرصه وجود نهاد . پدر وي مرحوم حاج شيخ محمد علي مشهور به آقا حاجي شخصا مقدمات را به او آموخت و براي تکميل مدارج تحصيلي وي را روانه مشهد نمود.مدیر مسئول روزنامه گلستان نودر خصوص سوابق علمی رهبر مذهبی وسیاسی مردم ولایتمدارسیستان افزود:حضرت ایت ا..شریفی ادبيات، فقه و اصول فلسفه و عرفان را در محضر اساتيد و نوابغ زمان چون اديب نيشابوري ، حاج محقق قوچاني ، ملاعباسعلي فاضل و حاج ميرزا محمد خراساني (آقا زاده بزرگ) فرا گرفت. آنگاه روانه قم شده در مکتب علماي اعلام : حاج شيخ عبد الکريم حائري و حاج آقا حسين قمي و پس از رحلت ايشان در مکتب حضرت آيت الله العظمي بروجردي به کسب علم پرداخت سپس به نجف اشرف سفر نموده و در آنجا در محضر علمائي چون آقا ضياء عراقي ، آقا سيد ابو الحسن اصفهاني و آيت الله نائيني کسب فيض نمود و در نهايت ، عرفان را در مکتب آيت الله سيد علي قاضي طباطبائي فرا گرفت مدتي را نيز در تهران و اصفهان به فراگيري علوم فقهي پرداخت بطوريکه دوران تحصيل ايشان حدود سي سال طول کشيد.محمدآذری که دبیر همایش گرامیداشت شصتمین سالگردقیام خونین مردم سیستان در19بهمن 1330شمسی برعلیه استکبار ودر حمایت از اسلام ومرجعیت وروحانیت نیزبوده است، خاطرنشان کرد :حضرت آیت ا..شریفی با بزرگانی هم درس بوده که هریک از استوانه های دینی ومذهبی وحوزه میباشند.که ازهمدوره هاي تحصيلي او در محضر حاج سيد علي قاضي طباطبايي ،بزرگانی چون مرحوم علامه طباطبائي و آيت الله عليمحمد بروجردي وشيخ محمد تقي بهجت را ميتوان به ياد آورد در دوران اقامت در نجف اشرف مورد توجه خاص استاد خويش يعني حاج سيد علي قاضي طباطبايي قرار گرفت و با دختر وي ازدواج نمود. در اواخر دوران سلطنت رضا شاه با درجه اجتهاد وارد سيستان شد و امامت جمعه مسجد جامع حسين آباد(نام قبلی زابل) را به عهده گرفت.
محمدآذری در خصوص جایگاه علمی آیت ا..شریفی زابلی واهمیت نقش ایشان در نزدآیت ا..قاضی طباطبایی(ره)افزودند:در این خصوص کافی است شما به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری خظاب به کنگره سیدقاضی طباطبایی تبریزی (پدرخانم آیت ا..شریفی زابلی)نگاهی بیاندازید که معظم له می فرمایند:
((كار بسيار شايستهاي است؛ تجليل از مرحوم آقاي حاج ميرزا علي آقاي قاضي، انشاءالله يكي از كارهاي بسيار مفيد و بزرگ است. مرحوم آقاي قاضي -ميرزا علي آقاي قاضي- يكي از حسنات دهر است، يعني واقعاً شخصيت برجسته علمي و عملي مرحوم آقاي قاضي، حالا اگر نگوييم بينظير، حقاً در بين بزرگان كمنظير است.
خب، ايشان علاوه بر مقامات معنوي و عرفاني خودشان، شاگردان زيادي را هم تربيت كردند كه اين خيلي باارزش است؛ شخصيت هاي بزرگي كه ما بعضي از اينها را ملاقات كرديم، زيارت كرديم، مرحوم آقاي طباطبايي، مرحوم آقاي سيد محمد حسن الهي، اخوي ايشان، مرحوم آقاي آميرزا ابراهيم شريفي – كه داماد مرحوم آقاي قاضي در زابل بودند و جزو شاگردان برجسته آقاي قاضي بودند، مرحوم آقاي حاج شيخ عباس قوچاني و در اين اواخر هم مرحوم آقاي بهجت؛ بزرگان ديگري هم بودند، مثل مرحوم آقاي حاج شيخ محمد تقي آملي، مرحوم آقاي حاج شيخ علي محمد بروجردي و شخصيت هاي متعدد ديگر))
.مدیر مسول روزنامه گلستان نو ومحقق فرهنگ عامه ادامه داد:برای اینکه بهتر بدانیم که ولی امر مسلمین جهان در قیاس با چه چهره هایی، آیت ا..شریفی زابلی ؛راشاگردبرجسته ایت ا..قاضی می نامندبهتر است این اسامی بزرگ در جهان اسلام(علامه طباطبائی،آیت ا..بهجت،حاج سیخ عباس قوچانی و..)وبه این بزرگان بیفزایئیم واسامی دامادها ی ایت ا..قاضی تبریزی را بدانیم از جمله: اسامي دامادهاي مرحوم قاضي(ره) نيز از اين قرار است : 1- آيت الله سيد علي عينكي طباطبايي؛2- آيت الله ميرزا محمد ابراهيم شريفي؛ 3- آيت الله شيخ محمد سرابي ؛ 4- سيد كاظم رفيعي ؛5- ميرزا محمد حسين تبريزي .محمدآذری افزود: دوران تحصيل آيت الله شريفي(ره) سي سال طول كشيد . از همدوره اي هاي ايشان ميشود از علامه طباطبايي(ره) ، شيخ عليمحمد بروجردي (ره) و آيت الله بهجت (ره) نام برد . او مورد توجه خاص استادش بود
مدیر مسئول روزنامه گلستان نو(نیمروز)در خصوص مبارزات آیت ا..ابراهیم شریفی (ره)گفت:ایشان در طول عمر پربرکتشان پناهگاه محرومان بودند .در مبارزات بااستکبار وساواک برای اولین بار به دلیل عدم اعتناي وي به ممنوعيت منبر که پيش از آن توسط مسولين اداري زابل مقرر شده بود سبب گرديد تا او را به جرم روضه خواني دستگير و زنداني نمايند.
محمدآذری در خصوص جایگاه اجتماعی آیت ا..شریفی(ره)افزودند ایشان پناهگاه مردم بودند واز سویی مردم نیز چون در اعتماد مراجع بزرگ قم ونجف به ایشان به یقین رسیده بودند همواره او راحمایت می کردند تااینکه درسال 1324هجري شمسي انتخابات مربوط به انجمن هاي ايالتي و ولايتي در سيستان با ناکامي مواجه شد. مرحوم آيت الله شريفي پيشاپيش مردم سيستان ايستادگي نموده سبب گرديد تا نماينده اي از طرف وزارت کشور به زابل اعزام و بالاخره منجر به انحلال انتخابات مذکور در سيستان شد..
دبیر همایش گرامیداشت قیام نوزده بهمن 1330سیستانیها در خصوص نقش آیت ا..شریفی(ره)در جریان انتخابات دوره هفدهم مجلس شورای ملی گفت:علی رغم اینکه مردم سیستان همانند سایر مردم ایران اعتقادی به انتخابات نداشتند وبه دلیل شرایطی که در کشور حاکم بودودولت دکتر مصدق انتخابات اين دوره را آزاد اعلام کرده بود و مردم معتقد و رنجيده سيستان براي رهايي خويش دست به دامان مرحوم شريفي شدند و از وي خواستند تا نمايندگي آنان را پذيرا شود اما او بخاطر ملاحظاتي زير بار اين وظيفه سنگين نمي رفت تا آنکه بدستور آيت الله کاشاني و امر يه حضرت آيت الله بروجردي که مشارکت روحانيون رالازم دانسته بودند وارد صحنه مبارزات انتخاباتي دوره نوزدهم گرديد و بنا چار مستقيما” به رقابت با خزيمه علم برخاست و بدين ترتيب دو نيروي مردمي و دولتي رو در روي هم قرار گرفتند و در نتيجه زمينه درگيري ميان اين دو نيرو آماده شد و در روز نوزدهم بهمن ماه سال 1330 شماري از صاحب منصبان شهر بدست مردم کشته شدندوجمعی از مردم نیز کشته ومجروح شدندکه متاسفانه این رخدادبزرگ که که سالها قبل از قیام حضرت امام خمینی(ره) بعنوان پیش زمینه حرکت های انقلابی برعلیه استکبار واستعمار واستبدادداخلی بودبه هیچ عنوان برجسته نشد ومثل خود ایت ا..شریفی این واقعه بزرگ نیزرسانه ای نشد مگر اینکه در سال 1390 به همت مردم فهیم بخش وشمگیر وهمت بنیادنیمروز نخستین بار مراسم گرامیداشتی برگزار وموضوع رسانه ای شد ودر سال 1393نیزدر زابل حرکتی نوپا شروع شد.در حالیکه این موضوع انقدر بزرگ بوده است که شخصیتی مثل استادجوادمحمدی خمک در کتاب وزین ورجاوند وقطوری به ریشه هایش بپردازد.
مدیرمسئول روزنامه گلستان نو(نیمروز)ودبیر همایش بزرگداشت شصتمین سالگردقیام 19بهمن 1330مردم مظلوم سیستان افزود:پس از این حوادث واعلام حکومت نظامی از طرف شاه ؛جمع کثیری از مردم سیستان وازجمله پیشاپیش همه آیت ا..شریفی زابلی(ره)بازداشت شدند وروانه تهران شده ودر دادگاه نظامی محکوم به اعدام شدند.آذری خاطرنشان کرد اگرحمایت آیت ا..کاشانی(ره)ومرجعیت قم نبود قطعا حکم اعدام در موردآیت ا..شریفی وسایرین اجرا میشدولی ملاقات آيت اله کاشاني با مرحوم شريفي که در زندان تهران صورت گرفت بر آن داشت که از طريق آيت اله بروجردي به شاه تذکر داده شود که صلاح نيست با يک روحاني اين چنين عمل شود و حتي از شاه خواسته شد که يا او را راحت کنيد ويا از زندان آزادش نماييد. مدیر مسئول روزنامه گلستان نو ومدیربنیادفرهنگی نیمروز در خصوص وضعیت آیت ا..شریفی پس ازازادی از زندان شاه گفت ::به دلیل احترام وجایگاه آیت ا..شریفی نزدمرجعیت قم وآیت ا..بروجردی بزرگ باعث شدتااز سوي حاج شيخ محمد حسين سيستاني امامت جماعت مسجد شاه تهران به وي پيشنهاد گرديد تا بجاي وي در اين مسجد به ارشاد و هدايت مسلمين بپردازد اما به دستور آيت اله بروجردي که عليرغم خستگي روحي و فشارهاي ناشي از دوران بازداشت وجود مرحوم شريفي را در سيستان ضروري ميدانست ناگزير به زابل آمد وتا پايان عمر به ارشاد و هدايت مسلمين سرگرم بود وفات اين بزرگمرد تاريخ سيستان در بامدادروز چهارشنبه هفدهم ديماه يکهزارو سيصد و چهل و هشت اتفاق افتاد و مردم دارالولايه را در غم سنگيني فرو برد..محمدآذری محقق فرهنگ عامه سیستانیهاخاطرنشان کرد:سیستانیها در طول تاریخ مردمانی دینمدار ومومن بوده اند وسرزمین سیستان هیچگاه تهی از بزرگان مذهبی نبوده است.از مبارزات رستم که قبل هر نبرد تن را درآب هامون وهیرمند شسته وتن راپاک می کرد وسپس به درگاه ایزدخودنیایش می نمود تازمانی که سیستانیها اولین خونخواهان سرور وسالارشهیدان شدندواززمانی که برخلاف دستوربنی امیه هیچگاه حاضرنشدند برمنابرسیستان برمولای متقیان سب شود تاحمایت ازآیت ا..شریفی وآتش زدن پرچم استعمارپیر وشکل گیری انقلاب اسلامی ودفاع مقدس واکنون ؛همواره مردمانی پاک ودینمدار ومومن به ارزشهای دینی وانسانی بوده وخواهند بود.وی افزود:سیستانیهای گلستان بنادارند این ویزگی سیستانیان را درهمایش گرامیداشت یاد وخاطره آیت ا..شریفی زابلی به جوانان خود منتقل نمایند
مدیربنیادنیمروز در خصوص سالك رباني مجاهد عاليقدر آيت الله ميرزا محمد ابراهيم شريفي زابلي (ره) شاگرد و داماد آيت الله سيد علي قاضي طباطبايي(ره) وجایگاه این عالم جلیل القدر نزد آیت ا..قاضی طباطبائی از عرفای بنام وطراز اول جهان اسلام گفت:استاد كل آيت الله سيد علي قاضي(ره) در نامه اي به آيت الله شريفي زابلي(ره) كه در مشهد مقدس حضور داشتند مي فرمايد : :«…و اگر در ارض اقدس قدري مانديد، كما هو المظنون .البته متوقع است كه به فيوض عظيمه برسيد.تمام اهل طريقت يا اغلب آنها،حسب خود را به حضرت رضا-عليه و علي آبائه و ابنائه الصلاة و السلام و التعية والثناء-منتهي ميسازند و حرفشان بر اين است كه در دولت هاشميه كه تقيه كم شد و اول تنفس شيعه بود،آن بزرگوار، طريقت را كه باطن شريعت است راهنما شد و علناً به مسلمين رسانيد كه راه ، همين است و ظاهر (كذا)، ظاهر آن است و آن مخصوص وجود اميرالمومنين و اولاد كرام او بود- صلوات الله عليهم- و فلان و فلان خبر نداشتند، نامحرم بودند…و گويند كه حضرت رضا ، خرقه را به معروف كرخي داد…مقصود آنكه غافل مباش!» وی خاطر نشان کرد این نامه از جمله نامه هایی است که مقام معظم رهبری خظاب به برگزار کنندگان کنگره سیدعلی قاضی(ره)سفارش فرمودند که مطالعه شود]مقام معظم رهبری:((گر بتوانيد متن اين نوشته ها را كه حتماً در اختيار بقيه بازماندگان آن مرحومان است به دست بياوريد – چهار پنج نامه است كه يكي به احتمال قوي خطاب به آقاي طباطبايي است، البته عنوان ندارد اما آدم از متنش حدس ميزند كه خطاب به آقاي طباطبائي است؛ يكياش احتمالاً خطاب به آقاي آسيد محمدحسن الهي است؛ يكي دو نامه خطاب به مرحوم آشيخ ابراهيم شريفي زابلي است كه داماد ايشان بوده است؛ يكي خطاب به عموم شاگردانش است به مناسبت حلول ماه رجب يا حلول ماه ذيقعده كه مي گويند ماه حرام آغاز شد و درباره اهميت ماه هاي حرام چيزهايي آنجا مي نويسند و شايد بعضي هم خطاب به ديگرها – و اگر خود اين نامه ها را جداگانه منتشر كنيد، به نظر من يك يادگار خيلي خوبي است. به هرحال از آقايان متشكر هستيم و اميدواريم انشاءالله كار به بهترين وجهي پيش برود))[
. مدیربنیادفرهنگی نیمروز در خصوص برجسته ترین خصوصیات حضرت ایت ا..شریفی سیستانی خاطرنشان کرد:ایشان
روزه های زیاد می گرفت و عمل ام داود را هر ماه انجام می داد وحتی سر موقع افطار نمی کرد که با تذکر استادش مرتفع شد . از علوم غریبه اطلاع داشت و نسخه هایی از او وجود دارد . همیشه برای حضور در جلسات آیت الله قاضی(ره) سبقت می گرفت و تا رسیدن استاد از بقیه اهل صفا و شاگردان آن آیت ربانی پذیرایی می کرد مخصوصاً شبهای ماه مبارک رمضان . او همواره سعی می کرد تا جایی که مجاز است در محضر استاد باشد و بیشتر مشکلات و حاجات استاد را او رفع می کرد . عایرغم کمیاب بودن کتاب شریف ” بحر المعارف ” اثر مولی عبدالصمد همدانی (ره) – مدفون در ایوان طلای حرم باصفای ابی عبدالله الحسین(ع) – مرحوم شریفی به سرعت برای استاد تهیه کرده و در مواقعی که مرحوم سید محمدحسن قاضی(ره) آنرا برای پدرشان قرائت می کردند تا آنجا که ممکن بود کناری می نشست و حرفی نمی زد و در آن حال حضرت آقای قاضی(ره) که معمولاً وقتی غرق در تامل و تفکر میشدند کف دستشان را باز می کردند و نگاه خود را به انگشتان و ناخنهای خود می دوختند مشغول اوراد می شدند- به سجده های طولانی می رفتند یا حتی غذا می طلبیدند و در همه این حالات فرزند مشغول قرائت بود و پدر غلطهای او را می گرفت . در هر حالی که بود !!! دقت و هوشیاری استاد کل , لحظه ای کم نمی شد .( در هر حالی که بود ). محمدآذری محقق فرهنگ وتاریخ سیستان وسیستانیها با اشاره به مثالی دیگر می افزاید:مرحوم سید محمدحسن قاضی (ره) در خصوص آیت ا..شریفی زابلی(ره) وخصوصیات برجسته وبارزایشان می گوید : بعضی طلاب زمانی را کنار رودخانه ای میگذراندند و شبها به مسجدکوفه یا سهله میرفتند . مسابقه ی مشاعره ای شد . من در یکی از گروههایی بودم که مرحوم شریفی زابلی(ره) حضور داشتند . درهفته اول مسابقه ایشان شرکت نکردند و در هفته دوم شرکت و برنده شدند . از ایشان ماجرا را پرسیدم . فرمودند : هفته پیش حافظ را مطالعه کردم !! قضیه را به والد معظم(ره)عرض کردم که فرمودند : این یکی از آثار مواظبت بر قرائت آیت الکرسی و دو معوذه است . آیت الله شریفی زابلی (ره) می فرمودند : موقعی که در زندان بودم و تحت فشارهای سخت قرار گرفته بودم در خواب سیدی در لباس روحانی دیدم ( البته مرحوم شریفی نام آن سید را فاش نکردند ) که به من گفت : فردا آزاد خواهی شد اما در نجف فلان علویه ای را که میشناسی را فراموش نکن . فردا به یکی از دوستانم که برای دیدنم به زندان آمده بود و عازم نجف بود مقداری وجه دادم تا به آن علویه بدهد و خودم هم اثاثیه ام را جمع کردم و منتظر زندانبان شدم تا خبر آزادیم را بیاورد . آیت الله شریفی(ره) به همین شکل از زندان رها شدند . این سالکان طریق الی الله با همت و استقامتی که داشتند نه تنها از حبس دشمن آزاد شدند بلکه از قفس حجابهای ظلمانی و نفسانی و به مدد انفاس اساتید عرفان از حجب نورانیه هم آزاد شدند.مدیرمسول روزنامه گلستان نو ومدیربنیادفرهنگ سیستان ادامه داد:آیت ا..شریفی زابلی(ره). عمری مجاهدت . جهاد اصغر و جهاد اکبر نمودو سالکی که در جبهه ی عالم ماده و عالم نفس مجاهده کند و صاحب فتح و ظفر شود صاحب باطن نورانی و شفاف خواهد بود . مرحوم شریفی (ره) چه پاکدامنی و طهارت باطنی داشته که آقای قاضی(ره) او را داماد خود کرده ؟! این بزرگواران چه کسانی بودند ؟! مرحوم شریفی زابلی(ره) چه کرد که مرحوم قاضی(ره) اجازه این همه مجالست و موانست و ملازمت می داد ؟ چه مراقبه ای می کرد که معتمد استادش بود ؟ آذری با نقل از یکی از بزرگان وعلما که در خصوص بزرگی ایت ا..شریفی می گفت: یاد نامه ی آیت الله شریفی(ره) به مرحوم قاضی(ره) افتادم که در آن از فراق و هجران گفته بود . میرزا ابراهیم(ره) سالک بود . یعنی ” محبت به خدا ” بود که به شکل محبت به استاد درآورده بود . فراق یار بود که برای استادش می نوشت . او درک کرده بود این چیزها را !!
محمدآذری در بیان مثالی دیگر گفت:دربزرگداشت ایت ا..شریفی زابلی حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت فرزند آیت الله بهجت(ره) در جمع مردم سیستان بیان داشت: نهضتی را مردم این سرزمین در زمان دور و قبل از انقلاب شروع کردند که شاید در تاریخ بی نظیر باشد.مردم سیستان در غبار نوری روشن کردند که روزنه ای برای آزادی و آزادگی بود.فرزند آیت الله بهجت با بیان اینکه حضرت ابراهیم نمونه و اسوه است گفت: حضرت ابراهیم یک قدم به سوی خدا برداشت و خداوند به او نبوت، رسالت و عظمت بخشید طوری که فرزند خود را با تمام وجود خواست برای خداوند قربانی کند.
وی یکی از راه های بالا رفتن انسان بسوی خدا را حرکت اسلامی و انسانی دانست و گفت: حرکت انسانی به تنهایی کافی نیست و حتما باید دین و ایمان نیز در حرکتمان نقش داشته باشد.هزار سال پس از حضرت ابراهیم ابراهیمی دیگر به سوی شما مردم سیستان آمد که او میرزا ابراهیم شریفی سیستانی بود.فرزند آیت الله بهجت از مقام والای میرزا ابراهیم شریفی بیان داشت و گفت: این آقا به مقام علم و عمل نائل آمدند و آنقدر ساده و بی آلایش بود که برای هدایت و رشادت نزد مردم خود در سیستان آمد.محمدآذری مدیرمسول روزنامه گلستان نو با بیان مثالی از سخنان ححت الاسلام والمسلمین بهجت فرزندآیت ا..بهجت(ره) در رشادت وصداقت سیستانیها خاطر نشان کرد که ایشان گفتند:شما مردان سیستانی برای مبارزه با ظلم و زورگویی به پا خواستید و باید حق خودتان را می گرفتید. شما مردم سیستان بیش از ۶۰سال پیش قیام کردید و خواستید نماینده از خودتان انتخاب کنید در آن زمان شما مردم سیستان آنقدر پیشرفت کرده بودید که قومی و قبیله ای نگاه نکردید و نماینده ای از حق، حق طلب و کسی که جامعه را به سوی خدا برساند انتخاب کردید.این مرد الهی آمد و همراهی مردم را قبول و قیام کردند و خون های زیادی را در راه خدا دادند.فرزند آیت الله بهجت با اشاره به اینکه میرزا ابراهیم شریفی در مقام سیر و سلوک خدایی بود افزود: او رازهای بسیار مهمی را می دانست که هیچکس نمی دانست و به گفته خودش ناگفتنی بود.مدیر بنیادفرهنگی نیمروزبا برشمردن مصادیق فوق خاطر نشان کرد:با توجه به جایگاه علمی وفقهی وعرفانی آیت ا..شریفی سیستانی،اما متاسفانه تاکنون حق مطلب درمورد ایشان ادا نشده است ونه تنها متناسب با جایگاه آن عالم ربانی کاری صورت نگرفته است بلکه در حد وسع وتوان وظرفیت هایی که ماها داریم نیز کاری صورت نگرفته است..وی افزود:اگر ما بزرگان دینی وعلما را به جوانان وجامعه تشنه معارف الهی معرفی نکنیم ضرر می کنیم.مدیر مسول روزنامه گلستان نو ادامه داد: استکبار ستیزی،شجاعت،ساده زیستی،احترام استاد،تلمذ وتحصیل سی ساله؛عشق به زادگاه وپرهیز از عناوین مادی وآزادگی از جمله خصوصیاتی است که باید جوانان ما از زندگی وسیره این مردان خدا بیاموزند.بصیرت وگوش به فرمان مرجعیت بودن در عین داشتن کرامات ومدارج بالای دینی وعرفانی نیز از دیگر ویژگی هایی است که باید از زندگی این عالم ربانی فرابگیریم.وی اظهار امیدواری کرد همایش بزرگداشت یادوخاطره آیت ا..شریفی (ره) وتجلیل از جایگاه روحانیت وبیان جایگاه روحانیت ومرجعیت در بین سیستانیها باعث شود تا جوانان ما بیشتر با مفاهیم بلنداسلامی ودینی آشناشوند.اذری از کلیه آحادمردم وفارغ التحصیلان وبخصوص روحانیون وطلاب دینی ودانشجویان خواست در خصوص زندگی بزرگان دینی واز جمله آیت ا..شریفی زابلی(ره) تحقیق نمایند وزوایای مختلف زندگی مردان الهی را برای جامعه تشنه حقیقت تبیین نمایندوی از عموم علاقمندان خواست مشخصات خود را جهت حمایت های مادی ومعنوی حسینیه سیستانیها وبنیادنیمروزبه سامانه30002666004030 ارسال یا با تلفن09119629340درتماس باشند (گزارش وگفتگو:قربانی وآذرسا)
https://alborzegolestan.ir/?p=10716