غریب رضاعضو هیئت علمی دانشگاه تهران در اموزش ساماندهی و مدیریت یکپارچه سواحل و بنادرگلستان:عدم رعایت حقابه ها، خزر رابه سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر حقابه های دریای خزر رعایت نشود ممکن است به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.
البرز گلستان/اولین کارگاه آموزشی ساماندهی ومدیریت یکپارچه سازی سواحل وبنادراستان گلستان باحضوراساتیدبرجسته دانشگاهها٬همکاران سازمان بنادرکشورواعضای کارگروه سواحل درسالن همایش سازمان همیاری وشهرداریهای گلستان برگزار گردید.

محمدرضا غریب رضا، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران در نخستین دوره اموزشی ساماندهی و مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر استان گفت: رودخانه ولگا بیش از ۸۰ درصد آب دریای خزر را تامین می کند اما به دلیل وقوع خشکسالی و کاربری های زیادی که در مبدا این رودخانه شکل گرفته، حقابه دریای خزر به طور کامل رعایت نمی شود.
وی با بیان اینکه ممکن است دریای خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود، افزود: در صورتی که حقابه دریای خزر رعایت نشود آینده ای مانند دریاچه ارومیه برای آن متصور خواهد بود.
غریب رضا خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای نجات دریاچه ارومیه قرار است بخشی از آب رودخانه ارس با احداث کانالی ۷۰۰ کیلومتری به این دریاچه انتقال داده شود که این کار حقابه خزر را کاهش خواهد داد.
وی با بیان اینکه تراز منفی آب مشکل ساز شده است، اظهار کرد: تالاب های بزرگ مانند انزلی و حتی دهانه خلیج گرگان به دلیل پایین آمدن آب دریای خزر دچار مشکل شده اند و تردد شناورها به سختی انجام می شود.
این استاد دانشگاه گفت: طی سه سال اخیر تراز آب دریای خزر ۳۰ سانتی متر کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: براساس اطلاعات موجود و محاسبات انجام شده در سواحل جنوبی دریای خزر سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب مازاد بودجه رسوب وجود دارد که توسعه سد ماسه ای تالاب گمیشان به طول ۳۸ کیلومتر از شواهد مازاد رسوب به شمار می رود.
به گفته وی، سالانه در دهانه خلیج گرگان ۱۰ سانتی متر رسوب داریم که تردد شناورها را دچار مشکل کرده است.

photo_2015-12-19_15-18-57

photo_2015-12-19_15-19-07

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸ ب.ظ

دیدگاه