دبیر اجرایی مسابقات بازی وسطی گلستان:بازی وسطی به عنوان یک بازی بومی و محلی قابلیت ملی شدن و ثبت جهانی دارد

ثبت بازی بومی محلی «وسطی» به نام گلستان
البرز گلستان/رئیس هیئت روستایی و بازی های بومی ومحلی گلستان گفت: به دنبال ثبت بازی بومی و محلی «وسطی» یا همان وسط بازی به نام گرگان هستیم.
قاسم سمیعی، رئیس هیئت روستایی و بازی های بومی ومحلی استان  بزرگترین مسابقات وسطی جهان در گرگان گفت: بازی های بومی و محلی در روستاها نه تنها ورزش بلکه مجموعه ای آداب و فرهنگ مردم آن مناطق است. وقتی این بازی ها همراه با آواها و نواها و شیوه های خاص اجرا می شود، رنگ و بویی خدایی پیدا می کند.
وی با بیان اینکه گلستان بیش از هزار روستا دارد، افزود: ۴۹ درصد از جمعیت استان را روستاییان را تشکیل می دهند و خوشبختانه در بسیاری از بخش ها، روستاهای استان حرف های زیادی برای گفتن دارند.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری با بیان اینکه باید فرهنگ و سنن روستایی را حفظ و به نسل های دیگر منتقل کرد، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های مهم فرهنگی در روستاها، بازی های بومی و محلی است که نسل به نسل و سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده است .
وی بیان کرد: به دنبال این هستیم تا بزرگترین مسابقات وسطی جهان را از نظر تعداد تیم ها و نفرات شرکت کننده در این مسابقات به نام گرگان به ثبت برسانیم.
اسماعیل کشاورز، دبیر اجرایی این مسابقات هم در این نشست بر حفظ آداب و رسوم و فرهنگ بومی و محلی تأکید کرد و گفت: بازی های بومی و محلی نماد فرهنگی یک منطقه به شمار می روند و وظیفه همه ما این است که نگذاریم گرد فراموشی بر روی این فرهنگ بنشیند و یا اینکه اجازه جایگزین شدن فرهنگی بیگانه و وارداتی را ندهیم.
وی بیان کرد: طی چند سال اخیر بازی وارداتی به نام داژبال وارد کشور شده و به دلیل شباهت های کمی که با بازی وسطی دارد، متأسفانه جایگزین این بازی شاد و مفرح شده است.
کشاورز خاطرنشان کرد: متأسفانه داژبال در مدارس کشور هم شناخته شده اما خیلی از دانش آموزان بازی وسطی را نمی شناسند.
دبیر اجرایی این مسابقات اظهار کرد: بازی وسطی به عنوان یک بازی بومی و محلی قابلیت ملی شدن و ثبت شدن را دارد و ثبت این بازی می تواند گام بزرگی برای شکل گیری نهادهای قانونی برای این ورزش باشد.
وی افزود: برگزاری مسابقات وسطی در گرگان هم با هدف حفظ این بازی بومی و محلی است و بنا داریم بزرگترین مسابقات از نظر تعداد تیم های شرکت کننده را در این شهر برگزار کنیم.
کشاورز اعلام کرد: بنا داریم در این مسابقات بیش از ۴۰۰ تیم را ساماندهی کنیم که تاکنون قریب به بیش از ۱۰۰ تیم از روستاهای برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم تعداد تیم های روستایی نیز به ۱۵۰ تا ۲۰۰ تیم افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه هر تیم متشکل از ۵ بازیکن است، گفت: این مسابقات در رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال و ۱۵ سال به بالا و در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می شود.
مهلت ثبت نام برای شرکت در این مسابقات هم تا پایان ماه جاری تمدید شده و مسابقات در بخش آزاد از سوم تا هشتم دی ماه و مسابقات دانش آموزی نیز در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۷ ق.ظ

دیدگاه