اردوغان: همه حق را به من می دهند، هیچ کس افتراهای پوتین را باور نمی کند

به گزارشی به نقل از روزنامه آکشام چاپ ترکیه ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز در گفتگو با خبرنگاران رسانه های ترکیه که وی را در هواپیما در مسیر عزیمت به قطر همراهی کردند ، گفت : سران کشورهایی که من در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس با آنان دیدار و گفتگو کردم در بحران کنونی حق را به ترکیه می دهند و افتراهای پوتین را باور نمی کنند.

رئیس جمهور ترکیه گفت : تحولات اخیر میان ترکیه و روسیه محور اصلی گفتگوهای دوجانبه من در پاریس بود. من با آقای اولاند رئیس جمهور فرانسه ، مرکل صدراعظم آلمان ، پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار کردم. موضع آنان در این دیدارها در جهت به حق بودن ترکیه بود.

وی افزود : آنان تاکید کردند که ناتو نیز در کنار ترکیه است و از این پس نیز در کنار ترکیه خواهد بود. اظهاراتی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری در پاریس بیان کرد نیز کاملا شفاف بود.

رئیس جمهور ترکیه گفت : عملیاتی که روسیه در سوریه انجام می دهد ارتباطی با داعش ندارد. فقط ده درصد از این عملیات علیه داعش اجرا می شود. در عملیات روسیه در سوریه به طور کلی مناطق ترکمن نشین سوریه هدف قرار می گیرد. داعش در این مناطق حضور ندارد. در سه ماه گذشته حدود ۵۰۰ غیرنظامی در مناطقی که هدف حمله هواپیماهای روسیه قرار گرفت ،‌کشته شدند. این مسئله به صورت بی رحمانه همچنان ادامه دارد. من در این باره با سران کشورهای مختلف در پاریس دیدار کردم. همه آنان چنین دیدگاهی داشتند . من اوضاع را بر روی نقشه برای صدراعظم مرکل تشریح کردم و متوجه شدم که وی نیز اطلاعات مشابهی در اختیار دارد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه رئیس جمهور روسیه درخواست دیدار وی را نپذیرفت ، گفت : اوباما ،‌اولاند و مرکل در دیدار با پوتین به وی گوشزدند کردند که مسئله اخیر میان ترکیه و روسیه با بحران قابل حل نیست و باید چنین مسائلی را از راه های دیپلماتیک حل کرد.

اردوغان گفت ‌:‌ما نیز بر این باوریم که این مسائل باید از راه دیپلماتیک حل شود. ما دیروز جنازه خلبان روس را پس از مراسم نظامی در ترکیه به مقامات روسیه تحویل دادیم. ما پیشنهاد کردیم که جنازه خلبان روس را به روسیه منتقل کنیم اما آنان این پیشنهاد را نپذیرفتند. ما در همه مراحل نهایت حساسیت را نشان دادیم و حتی از یک کشیش ارتدکش خواستیم که مراسم مذهبی ویژه را پیش از تحویل جنازه به روسیه اجرا کند.

اردوغان با متهم کردن روسیه به افترازنی های گسترده به ترکیه گفت : سران کشورهایی که من با آنان گفتگو کردم این افتراها را باور نکردند . روسیه با این اقدامات اعتماد به خود از دست می دهد.

رئیس جمهور ترکیه با رد ادعای روسیه مبنی بر اینکه ترکیه از داعش نفت خریداری می کند ، گفت : ادعای آنان و این ادعا که پسر من در این زمینه فعالیت می کند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره واردات گاز از روسیه گفت : ما مدت زیادی نیست که از گاز استفاده می کنیم . ما ملتی هستیم که با زندگی در سختی عادت داریم. قطع انتقال گاز از روسیه به ترکیه به این مفهوم نیست که همه چیز برای ترکیه پایان یافته است. ترکیه می تواند چنین مسائلی را پشت سر بگذارد.

رئیس جمهور ترکیه گفت :‌ رفتاری که روسیه پس از سرنگونی هواپیمایی روس در پیش گرفته است ، دیپلماتیک نیست. آنان احساسی برخورد می کنند. این موضوع که آنان بلافاصله از تحریم سخن گفتند نیز اقدام خوبی نبود.

وی گفت : ترکیه در دوره ای که همه روسیه را تحریم می کردند ، از تحریم این کشور خودداری کرد. ما گفتیم ، روسیه شریک راهبردی ما است و ما به صادرات مواد غذایی و دیگر کالاها به این کشور ادامه خواهیم داد اما به رفتار آنان نگاه کنید ، آنان می گویند مواد غذایی را از ترکیه نخواهیم خرید ، آنان بازرگانان ما را آزار می دهند.

اردوغان گفت : ما در این باره وقار خود را حفظ می کنیم و مانند آنان رفتار نمی کنیم. ما با زبان دیپلماسی سخن می گوییم و آنگونه که شایسته ما است رفتار می کنیم. ما انتظار داریم که آنان نیز رفتار خود را تغییر دهند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳ ق.ظ

دیدگاه