مهندس قوانلورئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان: امسال بازار اول هدف صادارتی ما از ترکمنستان به عراق تغییر کرد

به گزارش سرویس خبر  البرز گلستان مهندس  قوانلورئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی اظهار داشت: با وجود صادرات ۱۹۲ میلیون دلاری اما شاهد رشد منفی ۴ درصد در صادرات استان گلستان به نسبت مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی افزود: در مجموع صادرات کشور رشد منفی داشته و در استان گلستان نیز صادرات چمدانی استان ۶۴ درصد رشد و صادارت غیر نفتی منفی ۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان تصریح کرد: امسال بازار اول هدف صادارتی ما از ترکمنستان به عراق تغییر کرد.

به گفته وی، امسال صادرات استان گلستان به عراق با رشد ۴۰ درصدی به مبلغ ۷۷ میلیون دلار رسید و صادارت استان به ترکمنستان نیز با کاهش ۳۷ درصدی به ۷۰ میلیون دلار رسید، این در حالی است که در سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار به ترکمنستان صادارت داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: امسال میزان صادرات ما به افغانستان با رشد ۳۴ درصدی به ۲۲٫۵ میلیون دلار رسید و صادرات استان گلستان به چین ۷٫۸ دهم میلیون دلار، به ایتالیا ۱٫۵ میلیون دلار و به روسیه ۱٫۳ میلیون دلار بود.

قوانلو با بیان اینکه پنیر، میله گرد، مرغ، رب، سازه‌های فلزی و سیمان بیشترین میزان صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند گفت: رتبه استان در کشور در بخش صادرات ۱۹ و از نظر رشد صادرات رتبه ۱۶ ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در ۸ ماه نخست امسال ۱۷٫۷ میلیون دلار واردات به استان گلستان انجام شده است که در مقایسه با ۱۰ میلیون دلار واردات سال گذشته رشد ۶۴ درصدی را شاهد هستیم که ورود گندم، جو و دیگر اقلام از راه کریدور ریلی در این افزایش تاثیر داشته است.

قوانلو با اشاره به صدور جواز کسب در هشت ماهه نخست سال گفت: تا کنون ۲ هزار و ۹۴۹ جواز صنفی و پروانه کسب در استان صادر شده است که رشدی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد و به دنبال کاهش واحدهای فاقد پروانه استان گلستان هستیم که در همین راستا اخطار پلمپ ۶ هزار و ۵۵۰ واحد صنفی صادر و یک هزار واحد صنفی بدون مجوز را پلمپ شده است.

وی تاکید کرد: وضعیت صنعت استان گلستان در حال بهبود بوده و هم اکنون رتبه استان در کشور ۲۲ است، بیکاری استان نیز که در سال ۹۳ برابر با ۱۲٫۷ درصد بود امسال به ۱۰٫۱ درصد رسید.

قوانلو گفت: در استان گلستان ۳۳۲ کارگاه بالای ۱۰ نفر و ۶۰۰ واحد صنعتی زیر ۱۰ نفر فعال است که ارزش افزوده این کارگاه‌ها ۵۹۸ میلیون تومان است و حجم سرمایه گذاری آن‌ها نیز ۲ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان است.

وی افزود: ۷۸ واحد معدنی استان فعال اشتغالزایی ۲ هزار و ۳۳۲ نفری دارند که ۴۹ واحد، پروانه بهره برداری و مابقی مجوز اکتشاف داشته و ارزش افزوده ۸ ماه نخست امسال استان در بخش معدن ۵۳ میلیارد تومان بوده است/تسنیم

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۲ ب.ظ

دیدگاه