آیت الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان: سرانه پایین مطالعه یک چراغ خطر و هشدار است

نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: میانگین آمارهایی که برای مطالعه در کشور داده می شود بین دو تا ۶ دقیقه است و این آمار ها در مقایسه با میانگین جهانی باعث تاسف است.

به گزارش سرویس خبر البرز گلستان آیت الله سید کاظم نورمفیدی در افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه های علمیه  در مرکز آموزش عالی مکتب الزهرا گرگان برگزار شد، اظهار کرد: در یک آمار مقایسه ای میانگین سرانه مطالعه ژاپن ۹۰ دقیقه است که ۴۵ برابر کشور ما آمار مطالعه ای دارند و در کشوری مانند آرژانتین ۷۰ درصد مردم طبق آمار ها مطالعه می کنند. در حالی که در کشور اسلامی ما که با خورشید کتاب و سنت روشن شده است و کتاب مقدس آسمانی ما در اولین آیات خود در باره علم و قلم سخن گفته است ما چنین آمار مطالعه پایینی داریم.

امام جمعه گرگان افزود: بسیاری از دانشمندانی که از پیدایش اسلام در سراسر جهان پدید آمدند اکثرا ایرانی بودند که از جمله می توان به ابوعلی سینا، زکریای رازی و در علوم اسلامی به کلینی، صدوق و شیخ طوسی اشاره کرد و کشوری با این پیشینه نباید امروز این چنین در سرانه مطالعه جهان رتبه پایینی داشته باشد، که البته باعث سرشکستگی است.

وی تصریح کرد: سرانه بالای مطالعه نشانه توسعه یافتگی یک ملت است و این سرانه پایین در کشور ما معانی زیادی دارد و یک چراغ خطر و هشدار است.

نماینده ولی فقیه در گلستان افزود: با گسترش دانشگاه ها و حوزه های علمیه در سراسر کشور اگر هدف فقط علم آموزی و کمال معنوی باشد آن وقت می تواند این کثرت دانشگاه ها سبب گسترش علم و دانش بشود در غیر این صورت اگر هدف مدرک گرایی صرف باشد فایده ای ندارد.

آیت الله نورمفیدی افزود: دو نعمت زبان و قلم از نعمات ویژه خداوند به انسان است که اگر این دو نعمت نبود بسیاری از استعدادهای بشری نهفته باقی می ماند ولی زبان و قلم انسان را فعال کرده و به جنبش در آورده است.

وی تصریح کرد: کتاب در جامعه ما غریب است و اگر کتاب غریب باشد انسان هم دچار غربت می شود و انسانی که خدا را فراموش کند دچار غربت بزرگی است.

امام جمعه گرگان بیان کرد: علمی که بشر را از غربت بیرون می آورد علم با خدا است و علمان با خدا، آن هایی هستند که دلشان به نور خدا روشن است.

وی با بیان این که مردم را باید در جامعه امروز با روش های مطالعاتی آشنا کرد، گفت: اگر بخواهیم جامعه ای آگاه و با سرانه مطالعه بالا داشته باشیم باید بتوانیم مردم را با روش های مطالعاتی و چگونگی کتابخوانی در جامعه آشنا کرد و کتاب های مناسب هر گروه را معرفی کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۸ ق.ظ

دیدگاه