مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری گلستان خبرداد :زمینه های جذب گردشگربیشتربه استان بامرمت وبازسازی واحیای بناهای ارزشمندتاریخی

در راستای اجرای عملیات مرمت آثار تاریخی و باستانی دراستان گلستان، عملیات مرمت پل تاریخی آق قلا به اجرا درآمده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر گروه خبر البرز گلستان به نقل از  روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، مدیر کل این دستگاه اجرایی ضمن بازدید از روند مرمت پل تاریخی آق قلا گفت: بنای تاریخی و باستانی پل آق قلا از بناهای با ارزش این استان است که با برنامه ریزی های صورت گرفته نسبت به مرمت و ساماندهی واحیای این بنا اقدام شده است.

ابراهیم کریمی درادامه ضمن اشاره به اجرای اقدامات مرمتی و بازسازی بناهای تاریخی در استان گلستان افزود: ضمن مرمت و بازسازی واحیای بناهای ارزشمند تاریخی استان، زمینه های جذب گردشگر به گلستان بیش از پیش فراهم شده ودر راستای رونق صنعت گردشگری و حفظ مواریث با ارزش استان گام های ارزنده ای برداشته می شود.

کارشناس مرمت پل تاریخی آق قلا نیز دراین بازدید گفت: درتابستان سال۱۳۹۴با توجه به اعتبار ۱۲۰۰میلیون ریالی اداره کل، مطالعات صورت گرفته و به منظور ساماندهی و رفع خطر ریزشها در محل تردد عموم ، خاکبرداری و احداث دیوارهای حائل اطراف پل در دستور کار قرار گرفت.

جمیله پورقاسم در ادامه افزود: به منظور نماسازی بدنه شرقی و لزوم برداشت حجم خاکهای دپو شده و مهار بارهای زنده و مرده موجود، دیوار سنگی پای بتنی ونمای آجری بدون اتصال به سازه اصلی احداث گردید و به جهت دفع رطوبت های احتمالی علاوه بر درناژبندی پشت کار، لوله های زه کش نیز جهت دفع رطوبت حداقلی در فواصل مناسب نصب گردید.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به نوع خاک وریزش مداوم درضلع جنوبی و مطالعات ژئوتکنیک جدید، دیوار حائلی با بتن مصلح وریشه مناسب به منظور مسدود کردن نفوذ رطوبت، پایین بردن سطح آب و مهار خاکهای جانبی طراحی وتا مرحله ریشه گذاری، فوندانسیون و آرماتوربندی درزیر تراز آب های سطحی در سالجاری اجرا گردید که نیاز است هر چه سریعتر با توجه به نزدیکی به فصل بارندگی و ریزشهای متناوب خاک اعتباری جهت پایان عملیات دیوار اختصاص پیدا کند .

پورقاسم خاطر نشان کرد: جهت اتمام عملیات باقی مانده در پل تاریخی به اعتباری حدود ۱۰میلیارد ریال نیاز است که شامل: اتمام دیوار حائل بتنی ضلع جنوبی، خرید یا تولید آجر مناسب با مطالعات آزمایشگاهی، اجرای طاق های آجری جهت پوشش محوطه کاووش شده، مرمت عبورگاه پل، مرمت جان پناه، مرمت واستحکام بخشی پی وبستر رودخانه، مرمت پله ها وکف فضای کاوش، بندکشی بدنه های پل وتعویض آجرهای فرسوده می باشد.

وی همچنین اشاره نمود: جهت تکمیل عملیات مرمت باید عملیاتی نظیر : لایروبی کف رودخانه وبرداشت رسوبات ودرختچه ها وگیاهان از بستر و دوسمت رودخانه، مقاوم سازی بدنه های رودخانه دربرابر ریزش و ساماندهی ومحوطه سازی واحداث راه پله ومبلمان و…، حذف ساخت وسازهای غیرقانونی موجود درحریم پل، حفاظت فیزیکی وپاکسازی محوطه اثر نیز اجرا گردد که نیازمند مساعدت ارگانهای مرتبط و زیربط می باشد.

گفتنی است ، پل تاریخی آق قلا بدست شاه عباس صفوی ساخته و در زمان ناصر الدین شاه قاجار ،در سال ۱۲۸۵ هجری قمری بدست سلیمان خان صاحب اختیار بازسازی شده است که گوناگونی مصالح طاقها ،هم از نظر اندازه و هم از نظر رنگ ،گواه این مطلب است که در دوره دیگر بازسازی شده و آجرهای قدیمی نیز در بازسازی آن به کار رفته اند .

پل آق قلا به طول ۷۵/۷۵ و عرض گذرگاه حدود ۳۰/۴متر و حداکثر ارتفاع دوازده متر از سطح آب یکی از نمونه های منحصر به فرد در این منطقه است.پل دارای چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی و پایه های مستحکم بوده که پس از کاوشهای اخیربه نظر می رسد بیش از چهارچشمه داشته است. در حال حاضر پل دارای پنج پایه آجری است که در سمت شرق، موج شکنهای مثلثی و در سمت غرب، موج شکنهای نیم دایره ای شکل دارد. در کاو شهای باستانشناسی اخیر، بین پایه اول از سمت جنوب و جرز تازه نمایان شده، یک بستر آجری دیده می شود که به نظر می رسد این بستر در سرتاسر پل وجود داشته باشد.

آنچه از ساختمان پل آق قلعه و عمارت های پیرامونش در گذشته مانده، تنها ساختمان پل است که باکاوش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته فضایی که گمان میرود آب انبار بوده نیز از معماری گذشته پل نمایان شد. در دوره های متاخر تاریخی، از زمان پهلوی تا کنون، ساختمان های دیگری نیز در ابتدا وانتهای پل به جای دروازه و آب انبار ساخته شده است که تخریب شده و تنها تصاویر اندکی از آن ها باقی است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۷ ق.ظ

دیدگاه