- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مهندس صادقیان معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان خبرداد:نجات حدودا ۸۰ هکتار از شمشادهای هیرکانی ذخیره گاه از مرگ حتمی ،در منطقه چشمه بلبل شهرستان بندرگز استان گلستان

کدخبر:۷۷۱۵۹

البرز گلستان/مهندس صادقیان معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت :ثمره اقدامات حمایت از ذخیره گاه ژنتیکی و منحصر بفرد شمشاد هیرکانی در منطقه چشمه بلبل شهرستان بندرگز استان گلستان در مقابل آفت و بیماری ؛ منجر به بقای ۸۰ هکتار رویشگاه جنگلی شمشاد گردیده است.

ظهور بیماری بلایت در سال ۱۳۹۳ و آفت شب پره شمشاد در سال ۱۳۹۵ در سطح ۴۵۰ هکتاری از ذخیره گاه ، علیرغم محدودیت شیب ، صعب العبور بودن و عدم دسترسی جهت اقدامات حمایتی ؛ حدودا ۸۰ هکتار از شمشادهای ذخیره گاه از مرگ حتمی نجات داده شد.

برابر آخرین پایش میدانی ذخیره گاه در وضعیت مناسب و شادابی است.

کنترل بیماری بلایت با عملیات بهداشتی از قبیل جمع آوری لاشبرگها، جمع اوری نهال‌های الوده ، و همچنین هرس شاخه های درختان تا ارتفاع دو متر از کف و معدوم کردن آن با هدف افزایش تهویه و نوردهی با بهره گیری از تخصص علمی بخش اجرا و دانشگاه اثرات مثبتی در پی داشته است.

کنترل آفت شب پره شمشاد نیز با روشهای کنترل تلفیقی ازقبیل جمع آوری لاروها و شفیره ها با دست و مبارزه مکانیکی ، مبارزه نوری با استفاده از تله های نوری به منظور جمع اوری حشرات بالغ،(پروانه های نر و ماده) مبارزه فرمونی با استفاده از هورمونهای جنسی حشرات ماده (شکار پروانه های نر با استفاده از تله های قیفی) و همچنین محلول پاشی با استفاده از سموم گیاهی و بیولوژیک (bt ، بی نو وان و روی اگروی) انجام گرفته که خوشبختانه مثمر الثمر واقع گردید.

در شرایط فعلی پایه های مادری شمشاد از لحاظ شادابی ، جوانه دهی ، بذردهی و زادآوری در بهترین شرایط ممکن قرار دارند،

وضعیت نهالها نیز در جای جای ذخیره گاه از نظر تنوع سنی هم نهال‌های زادآوری شده یکساله و هم چند ساله(یک تا شش ساله) عاری از هرگونه بیماری بلایت و یا آثار تغذیه لاروهای شب پره مشاهده میشود.

آثار بیماری بلایت به ندرت و در برخی از شاخه های نزدیک به سطح زمین و بسیار محدود رویت گردید.

در مورد آفت شب پره ، لاروها ی زمستانگذران با توجه به افزایش دما شروع به فعالیت نموده و در حال حاظر سن لاروی شش و یا پیش شفیره را سپری نموده و بندرت به شفیره تبدیل شدند . البته خوشبختانه با توجه به اینکه جمعیت آفت در این نسل بسیار ناچیز می‌باشد و به آستانه خسارت نرسیده نیاز به محلول پاشی نیست.

هرچند در نسل بعد که شروع فعالیت لاروها اوایل در خرداد ماه می‌باشد حتما نیاز به محلول پاشی میباشد.

انتهای پیام

0 [1]
0 [1]