دکتر مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:امیدواریم در پایان سال زراعی جدید تاثیر تولیدات دانش بنیان را در کشاورزی شاهد باشیم

به گزارش گروه جهاد کشاورزی گروه خبر البرز گلستان دکتر مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان صبح امروز در همایش و کارگروه کود آلی که در دانشکده فنی و حرفه‎ای مائده گرگان برگزار شد، اظهارکرد: نیاز است با توجه به چالش‎های کشاورزی رهکار مناسب برای حل معضلات بخش کشاورزی پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: کار تخصصی در کشاورزی نیاز به صبر دارد و باید در مسیر توسعه و ارتقاء کشاورزی باید ایثارگری صورت بگیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تمام ذخایر موجود در خاک را در طی ۳۰ سال گذشته از دست داده‎ایم و در این مسیر کارشناسان و کشاورزان بی‎راهه رفته اند و برای جبران این تقصیر باید ایثار و از خودگذشتگی داشته باشیم.
مهاجر ابراز داشت: همایش‎های تخصصی در بخش کشاورزی یک فرصت برای اتقاء بخش کشاورزی است حقیقت کشاورزی ما این است که یک هزار میکروارگانیستم از خاک کشاورزی جدا شده و این مهم باعث شده که میزان تولید کشاورزی با کاهش رو به رو شده است.
وی با بیان اینکه در مزرعه کشاورز استفاده از کودهای آلی باعث افزایش عملکرد ۵ تنی سییب زمینی می‎شود و در در مزارع گندم باعث افزایش ۸۰۰ کیلوگرمی در هکتار می‎شود، افزود:فرصت برگشت مواد آلی خاک نداریم و از سوی دیگر نمی‎توانیم مواد آلی خاک را تامین کنیم و باید کارشناسان دست به دست یکدیگر بدهند و بتوانیم نسبت به جبران بافت خاک اقدام کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در اقتصاد کلان باید نقدینگی در کشور نیاز به گردش دارد و ما باید از فرصت‎های مدیران و اقتصاد دانان در برابر مشکلات ما به وجود می‎اورند باید بتوانیم از آن استفاده کنیم.
دکترمهاجر ابراز داشت: خاک کشاورزی در استان گلستان باید بازسازی شود و در زمین‎های کشاورزی نباید کلوخ وجود داشته باشد و اگر وجود داشت با ضربه کوچکی متلاشی شود.
وی بهترین کود کشاورزی را کود آلی دانست و بیان داشت: گیاه برای رشد کردن در مزارعه نیاز به کود آلی دارد و باید یک کود کامل و کمپلکس که مهمترین آن مواد ریز مغذی هستند بکارگیری کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: ما یک گپ بسیار طولانی بین عملکرد و توانمندی داریم و توانمندی ما در هکتار به یک تن و ۸۰۰ کیلوگرم رسیده است و مهمترین مسئله در این آفت مواد الی است.
مهاجر بیان داشت: باید ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن از ۳۵۰ هزار هکتاری که گندم کشت می‎شود بدست بیاوریم و برای رسیدن به این عدد نیاز است که ساختار خاک را بهبود ببخشیم.
وی ابراز داشت: در نمونه خاک باید ۳۰۰ نمونه میکروارگانیسم از یک هزار میکروارگانیسم خاک باید وجود داشته باشد و شرکت‎های حمایتی و تولیدی مواد آلی می‎تواند در این راستا مثمر ثمر باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه شرکت‎های تولید کود‎های آلی باید توان رقابت با یکدیگر را داشته باشند، افزود: شرکت ها باید از ظرفیت کارشناسی استفاده کنند و امیدواریم کیفیت در بخش کشاورزی روز به روز افزایش پیدا کند.
مهاجر با بیان اینکه برای بهبود کیفیت خاک برنامه داریم  افزودکه بهبود وضعیت خاک برای ما حائز اهمیت است و مسائل زهکشی می‎تواند به این مهم کمک کند.
وی با بیان اینکه اولویت نخست ما در کشاورزی بهبود خاک است، گفت: در گلستان سه تیپ نوع خاک وجود دارد و کارشناس ها باید نیاز و خاصگاه های این نوع تیپ خاک‎ها را بررسی کنند و بر اساس نیاز خاک تولید کود داشته باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خاتمه یادآور شد: امیدواریم در پایان سال زراعی جدید تاثیر تولیدات دانش بنیان را در کشاورزی شاهد باشیم و در یک پرسه زمانی بتوانیم به نتیجه مطلوب در بخش بهبود شرایط کشاورزی در استان گلستان برسیم.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۸ ب.ظ

دیدگاه