تاکید علما ومراجع بر آلوده نکردن مجالس حسینی به مسایل سیاسی وجناحی

:طی روزهای اینده مجالس سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)به اوج خود میرسد و ایام تاسوعاو عاشورای حسینی بزرگترین و پرشورترین مراسم برگزار خواهد شد ، این همه درحالی است که این روزها که دراستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم نامزدها و هواداران انها همه تلاش خودرا میکنند تا به معرفی کاندیدای مورد حمایت خود یا بیان عملکرد کاری شان درحوزه فعالیت قبلی خود بپردازند.

این مساله باعث میشود تا درمجالس بزرگ حسینی شاهد یک یا چند کاندیدای بالقوه یا بالفعل باشیم که به طور ضمنی یا حتی اشکار به نامزدی خود اشاره کرده و درصدد هستند تا نظر مردم را به سوی خود جلب کرده ورای انها را همراه نمایند.

بنا بر اخبار رسیده برخی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با ورود به هیأت های حسینی، ضمن ایراد سخنرانی‌های انتخاباتی و سیاسی، حاضران را برای شرکت در مراسم نذری خود دعوت می‌کنند.

 پیش از این خبرهایی مبنی بر پخش تراول داخل کتاب، ولیمه‌های انتخاباتی زودرس و افطاری‌های انتخاباتی منتشر شده بود که ظاهراً پدیده جدید نذری‌های انتخاباتی نیز اضافه شده است.

درعین حال همواره یک یا چند سخنران و مداح درهر مراسم ومجلس عزاداری حضور دارند که میتوانند له یا علیه یک نامزد یا گروه خاص سیاسی سخنانی بیان کنند که بیشتر اوقات نیز به دلیل صراحت بیش از حد انان و بیان مطالب به شکلی زننده باعث شده تا درکانون خبرها قرار گرفته و حاشیه های زیادی به همراه داشته باشد .

همه این موارد درحالی است که علما ومراجع تقلید و روحانیون عالی مقام که درگروه بندیهای سیاسی نگنجیده و فراتر از این گروههای سیاسی هستند همواره خواستار رعایت شان وشئونات مجالس سوگواری شده واز الودن این مجالس روحانی ومعنوی که محفل روحانی ومحل تردد فرشتگان خداست به جناح بندیهای سیاسی پرهیز شود.

دراین خصوص قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: تذکرات لازم برای جلوگیری از سوء استفاده جریانات سیاسی در زمینه اهداف انتخاباتی در این ایام محرم و صفر داده شده است.

مرتضی میرباقری افزود: در آستانه ماه محرم الحرام قرار داریم و شورای اجتماعی و سازمان تبلیغات تا کنون چندین جلسه در این زمینه برگزار کرده اند و یک آسیب شناسی از مجموعه اتفاقاتی که در سال های گذشته رخ داده بود، به دست آمد.

میرباقری افزود: در سال های گذشته برخی خرافات را در برخی نقاط کشور در ماه محرم شاهد بودیم که در این زمینه تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و تذکرات جدی داده شده است.

رییس مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا آثار سوء و افراط و تفریط ها در مراسم های مذهبی از بین برود، به خصوص با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم به هیچ وجه نباید اجازه دهیم تا سرمایه ها صرف سوء استفاده جریان های سیاسی شود.

***مجالس عزاداری جای سیاست بازی نیست

درهمین راستا آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید به خطیبان و مداحان تاکید کرد: مجالس عزاداری امام حسین(ع) را با مسائل سیاسی و جناحی آمیخته نکنید و از ارائه آهنگ ها و اشعار نامناسب نیز بپرهیزید.

وی در توصیه به مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بیان داشت: بتازگی دیده می شود مسائل سیاسی به برخی مجالس درز می کند گرچه همه سیاست کلی حفظ نظام و کشور اسلامی را قبول داریم اما سزاوار نیست مداحان سخنان خود را به سیاستی که به چپ و راست مایل است ،آلوده کنند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت:عزاداری برای همه است و اگر جناحی از عزاداری به نفع خود در آستانه انتخابات استفاده کند صحیح نیست و خطیبان مراقب باشند بازیچه افرادی که اهداف خاصی دارند، نشوند.

وی پایه های برگزاری مراسم عزای اباعبدالله(ع) را بر دوش خطیبان، مداحان و بانیان مجالس عنوان کرد و افزود: خطیبان تنها به ذکر مصائب قناعت نکرده و ریشه های حادثه کربلا را بگویند و باید داستان بنی امیه و فرزندان ابوسفیان و امیه و کینه های آنان از پیش از اسلام و زمان جاهلیت را بازگو کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خطیبان باید نتیجه های قیام عاشورا را بیان کنند که این حادثه چه آثار و برکاتی برای جهان اسلام در آن زمان، امروز و آینده خواهد داشت.

وی تاکید کرد: آنان باید مجالس را باید به صورت سنتی اداره کنند، از اموری که موجب وهن مذهب است پرهیز کرده و مسائلی که بوی ذلت می دهد را بیان نکنند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود توصیه هایی نیز به مداحان اهل بیت عصمت و طهارت کرد و گفت: مداحی مورد علاقه امامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده است و مداحان باید از اشعار حماسی استفاده کنند.

وی با تاکید بر آن که امروز نیاز داریم روح حماسه در جوانان زنده نگه داشته شود گفت: مداحی ها باید مطابق منابع معتبر و معروف بوده و مسائل ضعیف در آنها بیان نشود.

این مرجع تقلید ادامه داد: مقام مداحان معتبر است و آنها خادمان اهل بیت هستند ولی باید توجه داشته باشند که به سراغ منابع معتبر رفته و از آهنگ های مبتذل بپرهیزند چرا که گفته شده در برخی جلسات حسینی نحوه خواندن برخی مداحان شبیه خواننده های مبتذل است.

این مرجع تقلید در ادامه درس خارج فقه خود گفت: بانیان مراسم های عزای امام حسین(ع) باید از خطیبان آگاه و لایق به مجالس دعوت کنند و از مداحان وظیفه شناس بهره گیرند.

وی تصریح کرد: این که گفته شود فلان شخص مداح یا خطیب، جمعیت بیشتری جمع می کند درست نیست چرا که نیت برگزار کننده مجلس ها باید خالص باشد و خطوط قرمزی در همه جا بویژه عزاداری امام حسین(ع) داریم که نباید از آنها بگذریم.

همچنین تولیت آستان مقدس عبدالعظیم الحسنی(ره) گفت: مجالس اهل بیت(ع) و ذکر سیدالشهدا(ع) محل منازعات سیاسی نیست و همه مردم باید در این مجالس حول ولایت فقیه جمع شوند.

آیت الله محمد محمدی ری شهری گفت: اشعاری که در مجالس قرائت می شود باید پرمغز و معنا باشد و گریه انداختن مردم به هر قیمتی و با هر تعابیری کار درستی نیست و متصدیان فرهنگی و محتوایی هم باید مطالب مفید و آگاهی بخش در اختیار مداحان قرار دهند.

همچنین یک  عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مداحان باید شأن و منزلت عزاداری حسینی را رعایت کنند، تاکید کرد: مجالس عزاداری حسینی باید به دور از اختلاف افکنی ، تفرقه پردازی و اقدامات دشمن پسند باشد.

آیت الله حسن ممدوحی افزود: اگر عزاداری آنگونه که شرع مقدس اسلام گفته به درستی انجام شود؛ خود ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بالایی دارد و نیازی نیست ما از خودمان چیزهایی را اضافه کنیم.

آیت الله ممدوحی با اشاره به ترویج پخش آهنگ و موسیقی در مداحی و عزاداری ها گفت: همه این اقدامات و ابزارها غلط است و در مجالس عزاداری امام حسین (ع) نباید آهنگ یا موسیقی باشد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین از دریافت برخی دستمزدها توسط عده ای از مداح ها انتقاد کرد و گفت: کسانی که برای مجالس عزاداری امام حسین(ع) درخواست دستمزد می کنند، کاسب هستند و با امام حسین(ع) کاری ندارند، مداحی می کنند تا پولی بگیرند و کاسبی کنند در حالیکه عاشق سید الشهدا (ع) اینگونه نیست.

***استفاده حزبی از مجالس حسینی

دراین حال یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: استفاده حزبی و گروهی از تریبون مجالس حسینی علیه اشخاص و یا گروه های دیگر در تضاد کامل با فلسفه قیام عاشورای حسینی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی افزود: در جلسات عزاداری اگر به افراد یا شخصیت ها توهین و تعرض شود و یا از این مجالس و محافل مقدس برای کوبیدن یک جریان و حزب مورد استفاده قرار گیرد این به معنای استفاده ابزاری از دین و مقدسات برای مقاصد سیاسی و جناحی است و به تشکیلات عزاداری ضربه وارد می کند.

وی ادامه داد: نفس اینکه مسائل سیاسی به صورت کلی و در تناسب در مجالس عزاداری توسط واعظان مطرح شود اشکالی ندارند، بویژه اینکه داستان حماسه حسینی درسی برای کیفیت زندگی، مبارزه با ظلم و ستم و مبارزات حق طلبانه است ولی این مجالس را به مسائل جناحی آلوده نکنیم.

ایازی یادآورشد: استفاده از این تریبون ها برای انگیزه های سیاسی، عزاداری های ما را آسیب پذیر می کند و باید در این زمینه به هشدار عالمان و دانشمندان خود توجه کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: مجالس عزاداری به مسائل سبک و جناحی آمیخته نشود.

وی با تقسیم مداحان به دو گروه باسواد و کم سواد گفت: برخی از مداحان از این جلسات عزاداری به نفع ترویج دین، معنویت، اخلاق و نشان دادن پیام های دینی استفاده می کنند و این گروه اهل فکر و مطالعه هستند و کار آنها نیز قابل تمجید و قدردانی است.

ایازی اظهار داشت: متاسفانه سنخ دیگری از مداحان هم داریم که سواد ندارند و مطالب سخیف و دروغ را مطرح و تاریخ را تحریف و چیزهایی را بیان می کنند که نفع و سودی برای این مجالس ندارد و تنها وقت مخاطبین خود را می گیرند.

وی ادامه داد: کسانی که خودشان سواد و معلومات ندارند به جای طرح معارف دین برای جوانان، با پیدا کردن اشعار و لحن هایی، خود را به چیزهای بیهوده درگیر می کنند و یک نوع انحراف از اهداف نهضت حسینی (ع) بوجود می آید که بسیار خطرناک است.

دراین خصوص حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان نیز گفت: اگر خروجی مجلس روضه یا عزاداری حسینی، نفاق، کینه، تفرقه و جدایی بین مردم باشد آن مجلس قطعا حسینی نیست و در راستای فلسفه عاشورا نخواهد بود.

وی گفت: مجلس عزاداری حسینی نباید تولید کینه، نفرت و عداوت بین مومنین و عزاداران کند، اگر مداحان و خطبا بخواهند مسائل جناحی و اشخاص حقیقی و حقوقی را مطرح کنند آن مجلس کینه و عداوت خواهد شد.

این استاد حوزه تاکید کرد: لعن و نفرین ها در این مجالس باشکوه، ضرورتی ندارد مگر در مواردی که قاتلان امام حسین (ع) مورد نفرین قرار گیرد که خود حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) آنها را نفرین کردند.

همچنین حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در مجالس مذهبی و عزاداری نباید موضوعات سیاسی به گونه ای مطرح شود که به انسجام و وحدت جامعه آسیب وارد شود، زیرا جامعه باید در برابر شرک و کفر یکپارچه باشد.

ترقی بابیان اینکه فضای نقد دولت و مسئولان با فضای مجالس عزاداری تفاوت دارد خاطر نشان کرد: گاهی مجلسی برای نقد دولت یا یک جریان برگزار می‌شود که در این جلسه باید در چارچوب فضای نقد مطالب بیان شود. مردم هم در چنین جلساتی برای شنیدن نقدها حضور می یابند اما نقد دولت یا مسئولان در دعای ندبه یا مجلس عزاداری به خاکی زدن است و مردم پذیرش این نقدها را در مجالس عزاداری ندارند، زیرا هر سخن جایی دارد.

***سخنرانی سیاسی مداحان جناحی

اما علاوه بر بیان مطالب جناحی از سوی خطیبان و سخنرانان گاهی کار به جایی میرسد که مداحان نیز درکنار مداحی خود سخنرانی های داغی کرده و به نقد سیاسی فرد یا افرادی که درگروه سیاسی انان قرار نمیگرد میکنند که خود یکی از بزرگترین افات مجالس سوگواری محرم وصفر است .

دراین راستا سیدرضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز گفت: «می‌توان ماه محرم و مجالس عزاداری را از سیاست و مسائل سیاسی جدا دانست، اما این دلیل نمی‌شود که برخی در مجالس عزاداری به تندروی روی آورند و با چشم بستن بر واقعیت، برخلاف نظرات مقام معظم رهبری سخن گویند.» او همچنین تاکید کرد که اگر قانون اساسی و سخنان مقام معظم رهبری مدنظر وعاظ و مداحان قرار گیرد، در آن صورت می‌توان شاهد حفظ شأن مجالس عزاداری امام حسین (ع) بود.

از سویی قاسم مهرزاد صدقیانی از اعضای مجمع نیروهای خط امام هم درباره مداحی‌های سیاسی گفت: «برخی مداحان، در مجالس عزاداری با طرح مسائل سیاسی به پیشبرد برنامه‌هایی که به آنها سپرده شده‌است، می‌پردازند و از آنجا که از سوی برخی مراکز و نهادهای خاص نیز پشتیبانی و تقویت می‌شوند، هیچ‌ابایی از فحاشی و اتهام‌زنی به جناح سیاسی مقابل خود ندارند.»

او همچنین یادآور شد که کنار گذاشتن مداحان قدیمی و با اصالت وضعیت امروز را به وجود آورده است و گفت: «وقتی مداحان قدیمی و با اصالت کنار گذاشته می‌شوند و برخی تازه به دوران رسیده‌ها سر کار می‌آیند، همین می‌شود و با توصیه و نصیحت نیز نمی‌شود جلوی آنها را گرفت. به جای نصیحت و توصیه باید با برگزاری مرتب جلسات سخنرانی در ماه محرم، در برابر مداحان کم‌سوادی که به غلط ترویج فرهنگ عاشورا را بر عهده گرفته‌اند، ایستادگی کرد.» مقام معظم رهبری هم یک بار در تذکری جدی از موضوع مداحی‌ها گله کردند. ایشان در سخنانی تاکید داشتند که «بارها تکرار کرده‌ایم که در جلسات دینی نباید به کینه‌ورزی‌های مذهبی دامن زد، زیرا مثل روز روشن است که اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، همچون شمشیری در دست دشمنان اسلام، مقصود آنان را برآورده می‌کند.»

اولین بار اظهارات سعید حدادیان، مداح جنجالی این روزها در این زمینه بحث‌برانگیز شد. حدادیان گفته بود: «خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایان به گوش می‌رسد، اما درنهایت اگر آقایان به وحدت نرسند مداحان لیست جداگانه‌ای خواهند داد.» این اظهارات نشان داد که مداحان سیاسی امروز می‌خواهند با تکیه بر نفوذ اجتماعی‌شان در میان توده‌های مردم پا به عرصه رقابت‌های سیاسی بگذارند.

گرچه محسن طاهری، رئیس خانه مداحان چند هفته بعد اعلام کرد: «نظر سعید حدادیان این نبوده که مداحان خودشان کاندیدا می‌شوند. من با ایشان تلفنی صحبت کردم. ایشان گفت اگر اصولگرایان به اعتقاد ما به اجماع نرسند مثل گذشته عمل خواهند کرد. در انتخابات قبل هم از لیست ۳۰ نفره‌ای که آقایان در مسجد ارگ با آقای ارضی و دیگران تنظیم کردند، ۲۴،۲۵ نفرشان به مجلس رفتند. الان هم نظرشان این بوده که اگر آقایان به اجماع نرسند از بین همان دو یا سه لیستی که در میان اصولگرایان مطرح است تعدادی را گزینش و از آنها حمایت می‌کنند.»

دراین راستا نایب رییس فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از تصمیم مداحان برای ارائه لیست انتخاباتی گفت: ارائه لیست از سوی مداحان باعث ایجاد تفرقه می شود، آنها باید به تصمیمی که اصولگرایان می گیرند عمل کنند.

احمد سالک کاشانی با اشاره به اینکه برخی مداحان عنوان کرده اند در صورت عدم وحدت در اصولگرایان در انتخابات، آنها لیست ارائه می کنند، گفت: هر کس باید کار خود را انجام دهد،اگر در وظایف دیگران دخالت کنند، هم خودشان به مشکل بر می خورند وهم برای دیگران مشکل ایجاد می کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه خط و روش مداحی مشخص است تاکید کرد: مداحی همانطور که از اسم آن بر می آید این است که این افراد مداحل اهل بیت هستند و مداح اهل بیت بودن عین دیانت و سیاست اهل بیت است.

سالک عنوان کرد: با این حال اگر مداحان بخواهند در ریز مطالب وارد شوند و در کار آنها دخالت کنند کار درستی نیست. البته به این معنا نیست که از مسائل دور بمانند، برعکس باید در متن موضوعات حضور داشته باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما اینکه آن ها بخواهند لیست جداگانه ارائه بدهند باعث ایجاد تفرقه می شود. باید به آنچه اصولگرایان تصمیم می گیرند عمل کنند.

اخیرا یکی از مداحان  از تک روی برخی طیف های اصولگرا در دوره های گذشته انتقاد کرده و تاکید داشت برای وحدت حداکثری میان همه طیف های اصولگرا نیاز است که برخی از مواضع خود کوتاه بیایند.

وی با بیان اینکه یکی از اشتباهات ما این است که در انتخابات سراغ آدم های غیر روحانی می رویم گفت: خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایان به گوش می رسد اما در نهایت اگر آقایان به وحدت نرسند مداحان لیست جداگانه ای خواهند داد.

به هر روی اظهارات جنجالی و سیاسی مداحان در جلسات عزاداری و همچنین تاکید برخی از آنها به تاسیس حزب و ارائه لیست جداگانه نشانی از ورود جدی مداحان به سیاست دارد. شاید آنها می‌خواهند از منابر عزاداری بر کرسی‌های مدیریت سیاسی بنشینند.

*** برجام و انتخابات درکلام مداحان

درعین حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مداحی های ایام محرم توصیه کرد مداحان با طرح موضوعات داخلی باعث ایجاد اختلاف در جامعه نشوند.

منصورحقیقت پور با بیان اینکه ایام محرم،زمان خوبی برای طرح مسائل مختلف درکشور است،تاکید کرد: اتفاقا این ایام زمان مناسبی است تا مسائل و مفاهیم اساسی از تریبون های عزاداری امام حسین(ع) مطرح شود.اما این نکته باید مدنظر قرارگیرد که طرح چنین مسائلی نباید باعث اختلاف در جامعه شود.

نماینده مردم اردبیل درمجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: در مداحی های امام حسین (ع) باید مسائل سوریه ،کشتار مردم  بی دفاع یمن،فجایع ضد انسانی عربستان حمایت همه جانبه از داعش و فاجعه منا مطرح شود.این مسائل نکات اساسی دارند که طرح آن از چنین تریبون‌هایی لازم است.

وی تاکید کرد: لازم است به شهادت حجاج ایرانی درحادثه منا  براثر سومدیریت سعودی ها پرداخته شود. به این جهت اعتقاد داریم تریبون های ایام محرم کارگرد مناسبی دارد.

حقیقت پور درعین حال تاکید کرد که نباید مداحان به مسائل داخلی بپردازند و گفت: اما توصیه می کنیم نباید از تریبون های عزاداری سیدالشهدا(ع) مسائل داخلی کشور که موجب اختلاف و دوقطبی شدن جامعه می شود پرداخت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: طرح مسائلی چون انتخابات و برجام در مداحی‌های اهل بیت(ع) تنها باعث ایجاد اختلاف و دوقطبی شدن در جامعه می شود،به این جهت مناسب نیست در ایام محرم این نکات از تریبون‌های تکایای عزاداری مطرح شود./قدس آنلاین

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۴۰ ب.ظ

دیدگاه