معاونت غذادارویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:رویکرد ما تضمین سلامت غذائی مردم می باشد

به گزارش گروه بهداشت و درمان پایگاه خبری البرز گلستان شعار روز جهانی ۲۰۱۵ :ایمنی مواد غذایی  عرضه مواد غذایی به طور فزاینده ای در حال جهانی شدن است و این نیازمند توجه بیش از پیش به سیستم ایمنی مواد غذایی در میان کشور ها است. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، شعار خود را در سال ۲۰۱۵ بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب (همیشه و همه جا) قرار داده است.

به همین مناسبت دکترحمید رضا جوشقانی معاونت غذا دارو دانشگاه علوم پزشگی گلستان در جمع اصحاب رسانه گلستان حاضر شد و ضمن بیان برنامه های این معاونت به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.

دکتر جوشقانی با بیان این نکته که فرهنگ عمومی جامعه نسبت به غذا پایین است بیان داشت : نمک ۲/۵ برابر مصرف می باشد این به جهت عدم آگاهی می باشد.

وی در باره وضعیت دارویی اعلام کرد: در سال ۹۲ و۹۳ بیش از ۳۰۰قلم دارو به سبد دارویی اضافه شده است و رویکرد همه به دارو ها نگاه به داروهای داخلی با کیفیت بالا می باشد.

معاونت دارو غذا افزود: در هر ماه میانگین کمبود دارویی کشور ۳۰قلم می باشد ولی در استان گلستان میانگین کمبود دارو به ۱۸ قلم رسید.که بیشتر داروهای خاص می باشد .

وی تاکید کرد: وضعیت استان گلستان از نظر داروئی نسبت به میانگین کشوری بیشتر است .

 در پاسخ به اینکه آیا شیر پاکتی محلی برگشتی کارخانه‎های شیر است و آیا آلودگی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: بخشی از این مطلب که شیر پاکتی و محلی برگشتی کارخانه شیر است درست است و اما نمی‎توان هر شیری که در بخش شیر محلی و لبنیات محلی فعالیت می‎کند را غیر بهداشتی دانست.

وی با بیان اینکه احتمالا بخشی از شیرهای پاکتی و محلی برگشتی کارخانه‎ها باشد، ابراز داشت: نظارت خاصی بر تولیدات محصولات لبنی و محلی صورت نمی‎گیرد و واحدهای لبنی فقط مجوز ماست رادارند و اصلا مجوز تولید شیر و پنیر را ندارد.

دکتر جوشقانی گفت: استان ما جز استانهای می باشد که اکثر کارخانجات لبنی آن دارای استانداردهای قابل قبول می باشد. توصیه میکنیم از محصولات لبناتی بسته‎بندی شده و تحت نظارت و پوشش غذا و دارو استفاده شود.

وی با بیان اجازه هشدار بر عهده قوه قضایی است، گفت: ممکن است شرکتی ۱۵ محصول تولید کند و تنها یکی از محصولات ان با مسئله بهداشتی و الودگی رو به رو باشد و بر این اساس که این کارخانه تخریب می‎شود عموما این مسائل اطلاع رسانی نمی‎شود.

معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشگی گلستان در باره وضعیت عطاریهای در استان گلستان بیان داشت : در سطح کشور حدود۱۴هزار عطاری وجود دارد و در استان گلستان در حدود ۱۷۰یا ۱۸۰عطاری دارای مجوز وجود دارد.

وی افزود : بزودی آموزش و نظارت در ساماتدهی وضعیت عطاریهای انجام می شود.

 وی با بیان این نکته که ۷۵درصد مردم در استان گلستان کمبود ویتامین dدارندکه در خانمها ۱۰درصد بیشتر است .

دکتر جوشقانی تصریح کرد : ما اولین دانشگاه هستیم که مجوز شیر غنی شده با ویتامین dداده ایم

معاونت غذا دارو در خاتمه بیان داشت: رویکرد ما اصلاح فرآیند ی می باشد که اتفاق می افتد و تضمین سلامت غذائی می باشد که به مردم می رسد.

 همچنین دکتر رئیسی مدیر امور غذائی تعداد کل کارخانجات استان را ۲۸۰کارخانه که ۴۱کارخانه فرائدهای لبنی و ۹۰کارخانه آرد و غلات

۹۰کارخانه و نوشیدنی ۱۵ فراودهای گیاهی ۷۵ و گوشتی ۹ و روغن ۱۱ و بسته بندی ۱۸ و مواد آرایش ۲۱ کارخانه می باشد

 همچنین مهندس زنگنه تعداد نمونه معرفی به آزمایشگاه را ۵۶۰۰ نمونه اعلام کرد

طاهره جهانی کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان  نیز افزود: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی به مواد خوردنی، آرایشی و آشامیدی بسته‎بندی شده نظارت دارد.

وی تصریح کرد: عموما محصولات محلی مجوز معاونت غذا و دارو را نداردند و بر این اساس نظارت و بازرسی بر تولید این محصولات صورت نمی‎گیرد.

این کارشناس غذا و دارو یادآور شد: بر اساس قانون تنها به محصولات تولیدی لبنی مجوز ماست‎بندی داده شده است و این محصولات بامارک و علامت این محصولات خاصی توزیع نمی‎شود.

جهانی با بیان اینکه نظارت بر این نوع تولیدات غذایی در حوزه قوانین معاونت غذا و دارو نمی‎گنجد، بیان داشت: خریدار با علم به این که این نظارت بر محصولات دارویی صورت نمی‎گیرد این محصول را خریداری می‎کند.

 و جاهدی کارشناس لوازم آرایشی و بهداشتی آمار قاچاق و معدومی در سال ۹۳ را در قاچاق حوردنی و آشامیدنی ۸۸۲۰۰عدد و در بخش آرایشی و بهداشتی ۴۷۲۸۱ عدد نام برد.

IMG_9843

IMG_9845

IMG_9844

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸ ب.ظ

دیدگاه