مهاجر مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان درنخستین جشنواره ملی مهر غدیر: آشوراده الگوی اکوتوریسم کشور می شود.

به گزارش گروه خبر پایگاه خبری البرز گلستان اسماعیل مهاجر مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان در نشست خبری مربوط به یازدهمین نشست استانی دفاتر استانی خبرگزاری مهر و نخستین جشنواره ملی مهر غدیر، گفت: تنفس ۱۰ ساله به جنگل را برای حفظ محیط زیست ضروری است و ما تاکنون یک متر از جنگل های تحت مدیریت خود را واگذار نکرده ایم و واگذار هم نمی کنیم. اگر مدیریت تمام جنگل های کشور هم به محیط زیست داده شود با همین تعداد محیط بان آن ها را حفظ می کنیم.

مهاجر گفت: پیش طرح گردشگری آشوراده به عنوان طرحی کاملا همگام با طبیعت در محیط زیست کشور مصوب شده است و با تصویب نهایی این طرح، آشوراده الگوی اکوتوریسم کشور می شود.

این طرح با همکاری استانداری، اداره کل محیط زیست و میراث فرهنگی تدوین شده است و کاملا طرحی همگام با طبیعت بوده و همزمان با طراحی این طرح در سازمان حفاظت محیط زیست نیز ارزیابی های نهایی آن در حال انجام است.

وی تصریح کرد: هیچ چیز خارج از طبیعت در این جزیره اتفاق نمی افتد و خبری از آلودگی پسماندها و ساخت و ساز در این طرح نیست. قرار است در این جزیره از انرژی خورشیدی و تصفیه خانه های بیولوژیکی استفاده شود.

مهاجر با بیان اینکه استان گلستان از نظر محیط طبیعی و محیط زیستی شرایط خاص و حساسی دارد، گفت: در گذشته از دریای خزر میزان زیادی خاویار استحصال می شد ولی امروز به دلیل صید و شکار بی رویه و البته آلودگی های نفتی که وارد دریای خزر می شود، میزان استحصال خاویار به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مناطق استپی، کوه، دشت، جنگل، مرتع، کویر و دریا در مقیاس ۲۰ هزار کیلومتر مربع در استان گلستان وجود دارد، گفت: استان گلستان از نظر اقلیمی جزو استان‌های نادر است به طوری که در فاصله زمانی یک ساعته می‌توانید دمای بالای ۳۵ درجه و زیر ۱۰ درجه سانتیگراد را تجربه کنید.

مهاجر گلستان را یکی از استان های غنی از نظر تنوع گونه های گیاهی برشمرد و گفت: گونه های باستانی و منحصر به فردی مانند سرونوش و سرخدار که جزو فسیل های زنده گیاهی در جهان به شمار می رود، نیز در جنگل های هیرکانی وجود دارد. این گونه های گیاهی دارای مقاومت زیاد بوده و باقی مانده عصر یخبندان هستند.

وی با اشاره به خشک شدن تالاب های استان در پی خشکسالی های اخیر گفت: طی بارندگی های خوب اخیر تالاب های استان سیراب شده اند ولی آب کافی برای پایداری تالاب ها هنوز در آن وجود ندارد. با مکاتبه ای که با مدیریت بین المللی تالاب های کشور داشتیم مقرر شد همزمان با جشنواره بتوانیم کلنگ لایروبی تالاب های استان را به زمین بزنیم.

مهاجر آلودگی تفرجگاه های استان با شیشه، کاغذ، پلاستیک و زباله، استفاده بیش از حد از حشره کش ها و سموم و آلاینده های شیمیایی و ریزگردها را از چالش های محیط زیست گلستان عنوان کرد و گفت: در جشنواره مهر همه این چالش ها مطرح و بار دیگر بازخوانی می شود تا بتوانیم با استفاده از نظر کارشناسان و ظرفیت های رسانه ای به راهکاری موثر در این رابطه برسیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد قرق خصوصی برای پرورش پرندگان برای شکار داده شده است که نیاز به تسهیلات و زمین دارد و باید در این خصوص اگر علاقه مند به محیط زیست هستیم کمک و همیاری صورت گیرد.

 

1852618

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۸ ب.ظ

دیدگاه