از واشنگتن تا ریاض همه منتظر سیاست های تهران هستند؛ آغاز دورانی تازه در روابط دیپلماتیک ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی: بی شک تهدیدها و مشکلاتی که داعش برای امنیت منطقه به وجود آورده عاملی اساسی در همکاری ضمنی تهران با واشنگتن و همچنین گشایش باب تازه ای در روابط ایران با عربستان محسوب می شود.

بعد از کنار رفتن نوری مالکی از سمت نخست وزیری عراق، احساس خطر جمهوری اسلامی ایران از خطر “دولت اسلامی” بر مصالح و امنیتش بیشتر شد. و هنگامی که در برابر حملات هوایی امریکا به پایگاه جهادی های داعش در داخل عراق حمله شد، ایران سکوت اختیار کرد که این مساله احتمال اتخاذ سیاست جدیدی از سوی ایران در قبال عراق و به همراه آن انتظارها به نزدیکی مواضع جامعه جهانی به مواضع ایران در قبال حکومت سوریه را نیز افزایش داد.

خیلی زود به صراحت گفته شد که انتظار می رود تهران به جمع ائتلاف بین المللی علیه “دولت اسلامی” بپیوندد. دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد تفاهم ضمنی میان ایران با امریکا در برابر این دشمن مشترک حاصل شده است. به روی زمین مثلا، ناظران می گویند که شکست محاصره شهر ترکمن نشین شیعی آمرلی بدون کمک گروه های شبه نظامی شیعی یا آن چه این روزها نیروهای داوطلب آموزش دیده توسط ایران گفته می شود، ممکن نبود. این عملیات بزرگترین دستاورد در حمله معکوس به مواضع داعش که بخش گسترده ای از مرکز و شمال عراق را به تصرف خود در آورده است، محسوب می شود. برای همین ایران به شهادت مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نخستین کشوری بود که به کردستان بعد از سقوط موصل سلاح فرستاد. این نشان می دهد که تبدیل شدن ایران به هم پیمانی برای واشنگتن که تلاش می کند از اربیل در برابر خطر جهادی های داعشی دفاع می کند، گریزناپذیر است.

در کنار همه اینها، کاملا روشن است که تهران با حمله هوایی امریکا به مواضع گروه های تندرو در عراق به طور ضمنی موافقت کرده است.

بر کسی پوشیده نیست که ایران بعد از حمله داعش به عراق در بخشی از سیاست خود در قبال عراق تجدید نظر کرده و آن را تعدیل کرده است.

از سویی چندان هم بعید نیست که این تغییر سیاست بر گشایش روابط در برابر عربستان، دشمن منطقه ای ایران نیز اثر گذاشته باشد. به رغم این که دو طرف عربستانی و ایرانی چیزی از جزئیات دیدار حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران با امیر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نگفته اند، اما نشانه ها حاکی از آن است که این دیدار تنها یک دیدار تشریفاتی نبوده، خصوصا که زمان انجام آن مسائل مهمی را یادآور می شود. شاید بارزترین آن رفتن سفیر ایران به ریاض، حسین صادقی باشد که پیش از این در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ سفیر ایران در عربستان بود. یعنی در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب ایران که به اعتقاد بسیاری عصر طلایی روابط ایران و عربستان محسوب می شود.

روحانی برای اولین بار در ژوئن ۲۰۱۳ درباره گسترش روابط با عربستان صحبت کرده بود و تصمیم به اعزام صادقی به این کشور گرفته بود. اما این تصمیم تا ماه اگوست گذشته عملی نشد تا این که در این تاریخ وی رسما سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان شد. از جانب ایران بازگشت صادقی به معنای پایان دوران تخریب شده روابط ایران و عربستان در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است.

بی شک تهدیدها و مشکلاتی که داعش برای امنیت منطقه به وجود آورده عاملی اساسی در همکاری ضمنی تهران با واشنگتن و همچنین گشایش باب تازه ای در روابط ایران با عربستان محسوب می شود. اما همکاری ایران با ریاض و واشنگتن در چارچوب عملیات جهادی خالی از عواقب، چه بسا عواقب بزرگ نیز نخواهد بود. از سوریه تا یمن و بحرین و از آن جا تا لبنان و قضیه فلسطینی در تمامی همیه اینها تهران در برابر ریاض و واشنگتن ایستاده و البته دامنه آن به بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز رسیده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۸ ق.ظ

دیدگاه