دکتربرزعلی رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان:پیگیر کاهش هزینه های کاشت، داشت و برداشت پنبه هستیم

کدخبر:۷۰۸۵۳

محمد برزعلی در نشست مطبوعاتی با رسانه ها اظهار کرد: پیگیر استقرار مجدد سازمان پنبه کشور در گلستان هستیم.

البرز گلستان/رئیس جهاد کشاورزی گلستان افزود: این اقدام می تواند به بهینه کردن سیاست ها در حوزه تجارت و کشت پنبه کمک کند.

وی گفت: نگاه ما کشت قراردادی پنبه است زیرا این محصول جهانی بوده و افزایش و کاهش قیمت آن در دنیا ممکن است در داخل هم تاثیر بگذارد بنابراین سیاست گذاری مستقل درباره این محصول ضرورت دارد.

وی در ادامه بیان کرد: قطعات اراضی در استان گلستان بسیار کم است و در برخی مناطق به چهار هکتار هم نمی رسد که این موضوع باعث افزایش هزینه های تولید شده است.

وی تاکید کرد: قطعات کوچک قدرت سرمایه گذاری را از کشاورز می گیرد و نمی تواند برای خرید ادوات کشاورزی سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه بازار عرضه و تقاضا هم بخشی از کارکردهای بازرگانی محصول است، افزود: در شهریور ماه و زمان برداشت مرحله اول پنبه، به واسطه افزایش ورودی این محصول به کارخانجات، به یکباره قیمت در سطح جهانی کاهش می یابد و به تبع آن این اُفت قیمت در گلستان هم رخ می دهد که ممکن است باعث ترغیب واحد های صنعتی برای واردات پنبه شود.

برزعلی گفت: پیگیر کاهش هزینه های کاشت، داشت و برداشت پنبه هستیم و استفاده از آبیاری های نوین هم بخشی دیگر از اهداف ما در زمینه احیا پنبه گلستان است.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: استفاده از ارقام متحمل به خشکی و متناسب با برداشت ماشینی هم در حال بررسی و مطالعه است.

به اعتقاد وی، باید پذیرفت که کشاورزی قراردادی باید جزو لاینفک کشاورزی است.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۳:۳۱ ب.ظ

دیدگاه