مهندس رحمتی مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان:بارش‌های اخیر نمی تواند به سرعت کمبود آب استان را جبران کند

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان گفت: با توجه به شرایط خشکی که بر خاک استان گلستان حاکم است، مجموعه استان دارای یک بدهی بزرگ آبی است و بارش‌های اخیر نمی تواند به سرعت کمبود آب استان را جبران کند.
به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری البرز گلستان مهندس«محمدهادی رحمتی» در این باره اظهار کرد: نگاهی گذرا به آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی و ریزش برف در سال آبی اول مهرماه پارسال، تا ۳۱ شهریورماه امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و گلستان به‌ویژه در شهرهای گرگان و گنبدکاووس در سال آینده با کمبود آب آشامیدنی مواجه است.
به گفته‌ی وی، کمبود بارش‌ها و کاهش روان آب‌ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها،عدم انطباق طرح‌های توسعه‌ای با مدیریت آب و اتکا نکردن به طرح‌های آمایش سرزمین، چالش‌های مدیریت آب را جدی کرده است.
وی تصریح کرد: شاهرگ توسعه در بخش‌های گوناگون آب است و ضرورت دارد تا با مدیریت مصرف بهینه آب در بخش مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی در مسیر توسعه گام برداشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ظرفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی گلستان با میانگین بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر، در مجموع ۴۸٫۲ میلیارد مترمکعب است که ۴۹ درصد آن آب‌های سطحی و ۵۱ درصد آب زیرزمینی است.

بارش باران سبب جاری شدن روان آب و سیلاب می‌شود

رحمتی تاکید کرد: بیشتر بارندگی ها طی سال‌های اخیر به صورت باران بوده است، اما بارش باران سبب جاری شدن روان آب و سیلاب می‌شود، در صورتی که بارش برف به دلیل ضریب نفوذ بالایی که دارد به بهبود وضعیت منابع زیرزمینی کمک می کند.
وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب‌ماندگی استان در ارائه‌ خدمات آب و فاضلاب نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح‌های ملی آبرسانی، بهره‌مندی از آب سطحی و سدهای استان، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب برای حفظ محیط زیست و منابع آب در دسترس، استفاده از منابع آب غیرمتعارف شامل آب شیرین‌کن‌ها، باروری ابرها و در نهایت قیمت‌گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره‌وری آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت است.
مدیرعامل شرکت آبفای گلستان اظهار کرد: برای عبور از بحران خشکسالی در استان باید ابتدا صرفه‌جویی را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرار داد و سپس برای جلوگیری از تبدیل زمین‌های حاصلخیز به دشت‌های کویری فکر اساسی کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۹:۵۳ ق.ظ

دیدگاه