مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان مطرح کرد: احداث آب شیرین‌کن؛ راهکار رفع کمبود آب شرب در استان گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: احداث تاسیسات آب شیرین‌کن یک راهکار اساسی برای عبور از بحران و رفع کمبود آب در این استان است.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری البرز گلستان  مهندس “محمدهادی رحمتی” با بیان این مطلب اظهار داشت: بارش‌ها که در چند سال اخیر برای گلستان کم و در برخی ماهها کمیاب شده در ایام گرم سال نیز همچنین نگرانی از آسیب‌های خشکسالی و کمبود آب در استان را بیشتر کرده است.
وی خاطر نشان کرد استان به ظاهر سرسبز، معتدل و پرباران گلستان در چند سال اخیر در پی کاهش نزولات جوی با بحران کم آبی و مشکل تامین آب برای بخش‌های مختلف از جمله خانگی مواجه شده است، این کمبودها با عدم مدیریت مصرف همراه شده است.
رحمتی تصریح کرد: طبق آمارها میزان مصرف آب توسط هر یک از شهروندان بالغ بر ۲۳۰ لیتر در شبانه روز است که از استاندارد تعریف شده ۱۵۰ لیتر، بیشتر بوده و بنا براین تصحیح الگوهای رفتاری و مصرفی شهروندان و اعمال دقیق مدیریت مصرف می‌تواند به گذر از تنش آبی موجود کمک کند.
وی با اشاره به نبود آگاهی جامعه در خصوص میزان مصرف آب و روند تبدیل آب ها به آب شرب سالم و بهداشتی، گفت: اگر مردم از هزینه‌ای که دولت برای به دست آوردن آب و تبدیل آن به آب شرب سالم و بهداشتی می‌کند آگاهی داشتند، قطعا برای جلوگیری از این هزینه‌ها به صورت خودجوش در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کردند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با تاکید بر این نکته که مردم هم باید موضوع کم آبی را در استان جدی گرفته و در حد علمیاتی با مباحث کم آبی برخورد کنند، افزود: هر فردی که بر روی کره خاکی زندگی می کند موظف است تا مصارف خود را مدیریت کند.
رحمتی با بیان اینکه ایجاد حساسیت نسبت به آب و مصرف بهینه آن الزاماتی دارد، خاطرنشان کرد: توجه جدی شهروندان و حساسیت داشتن آنان نسبت به هدر رفتن آب از مهمترین نکات در ترویج فرهنگ صرفه جویی است.
وی خاطر نشان کرد: هدف ما تنها تولید آب نیست، بلکه ما باید به فکر انتقال آن هم باشیم و با توجه به کمبود اعتبارات و حداقل امکانات، مشکلات را پشت سر بگذاریم.
مدیرعامل شرکت آبفای گلستان اظهار داشت: ظرفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی استان با میانگین بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی متر است که حدود آب‌های زیرزمینی نیز در حال استحصال است، تنها مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی می‌تواند به مدد آب باقی مانده در ته چاه‌ها و مخازن سدهای گلستان آمده و گذر منطقه از بحران خشکسالی را آسان‌تر نماید، از این رو بدنبال استفاده از منابع آب غیرمتعارف و بهره‌مندی از آب شیرین‌کن‌ها در شهرهای ساحلی استان هستیم.
رحمتی ابراز داشت: شرکت آب و فاضلاب استان گلستان برای تامین نیاز آبی شهرهای بندر ترکمن و گمیشان اقدام به انتخاب سرمایه گذار به روش BOO (ساخت و اجرا و بهره‌برداری و مالکیت با سرمایه‌گذار به مدت ۱۵ سال) برای نمک‌زدایی آب شور حاصل از چاه‌ها در سواحل دریا به میزان ۷۶۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز (۹۰ لیتر در ثانیه) به مبلغ ۳۰۳ میلیارد ریال (حدود ۳۱ میلیارد تومان) کرده است که این میزان آب تولیدی جمعیت بالغ بر ۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده که این طرح با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۵ درصد در حال اجراست.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۱ ق.ظ

دیدگاه