معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوردر مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره اقوام ایران زمین: ارزش افزوده صنایع دستی در هیچ صنعتی وجود ندارد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: اقوام و قومیت‌های مختلف در کشور سرمایه‌ای هستند که باید از آن‌ها سود برد و در دوران پساتحریم برای داشتن امنیت فرهنگی باید به این سرمایه‌ها توجه شود

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر گروه خبرالبرز گلستان بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ، در مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره اقوام ایران زمین اظهار داشت: استان گلستان، گلستان اقوام است و اگر با وجود این اقوام به هویت خود بازگشت داشته باشیم صنایع دستی در متن زندگی ما قرار می‌گیرد

وی افزود: یک اراده استانی قوی در استان گلستان وجود دارد و بازگشت به خود را تقویت می‌کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: اقوام سرمایه ملی و آماده بهره‌برداری است، در دوره پارادایمی امروز تنوع و تفاوت ارزش است.

وی با اشاره به دوره پساتحریم گفت: در آستانه دوره پساتحریم و نگران از نفوذ و تهاجم فرهنگ غرب هستیم، برای داشتن امنیت فرهنگی بازگشت به خود ملی، مذهبی و قومی الزامی است.

به گفته نامورمطلق، با بازگشت به خود قومی، ملی و مذهبی می‌توانیم از مرزهای فرهنگی خود نیز حراست کنیم، مرز‌ها دیگر سیاسی نیستند بلکه تبدیل به مرزهای فرهنگی شده‌اند و برای حفظ و حراست از این مرز‌ها نیازمند اقوام هستیم.

وی اظهار کرد: ایران متنوع‌ترین صنایع دستی را در دنیا دارد و ۳۵۰ نوع صنایع دستی به خاطر تنوع قومی در کشور تولید می‌شود که می‌توان به آن افتخار کرد.

نامورمطلق افزود: این سرمایه قومی باید حفظ شود، صنایع دستی ما تصعیف و غیرکاربردی شده‌اند و ما باید این صنایع را دانش بنیان کنیم.

وی تصریح کرد: نادیده گرفتن صنایع دستی نبوغ می‌خواهد، دیدن این همه هنر و ظرفیت کار ساده‌ای است، اشتغالزایی، هویت زایی، ارز آوری و تمرکز زدایی گوشه‌ای از ظرفیت‌های این صنعت است.

نامورمطلق در ادامه گفت: با کمترین سرمایه و با ۵ تا ۲۰ میلیون تومان می‌توان در صنایع دستی اشتغال ایجاد کرد و باید قدر این موهبت را بدانیم.

وی اظهار کرد: ارزش افزوده صنایع دستی در هیچ صنعتی وجود ندارد، این صنعت زودبازده، پایدار، اصیل و متنوع است.

نامورمطلق تاکید کرد: با همتی که در استان گلستان وجود دارد باید یک اتاق فکر در کنار این جشنواره ایجاد شود

IMG_9502IMG_9487.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۹:۰۲ ب.ظ

دیدگاه