اسپانلودادستان مرکز گلستان ازورود ۱۲۳ هزار پرونده در شعب دادسرای استان در سال گذشته خبر داد

کدخبر؛۶۲۳۰۲

البرزگلستان/محموداسپانلو دادستان مرکز گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان گفت: برای ۶ نفر از مدیران سابق که در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز زیارت خیانت و ترک‌فعل کردند و اراضی کشاورزی را به بحران رساندند پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

دادستان اسپانلو افزود: برخی از مردم با مشاهده قلع و قمع‌ها می‌گویند چرا اجازه ساخت دادید که الان بخواهید تخریب کنید به همین علت از زمان حضور خود در دادستانی استان ، عزم ما در برخورد مقابله پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی بسیار جدی است.

دادستان مرکز استان در پاسخ به گلایه برخی افراد مبنی بر اینکه چرا برخی از ساخت‌سازهای غیرمجاز تخریب نمی‌شوند، تاکید کرد: براساس قانون حفظ کاربری اراضی، قبل از خرداد ۷۳ برای ساخت‌وساز در اراضی زراعی جرم انگاری نشده اما از خرداد ۷۳ تا آبان سال ۸۵ ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مجازات نقدی و پرداخت معادل ۸۰ درصد از قیمت روز زمین به عنوان عوارض را به دنبال داشت و پس از آن قانونگذار تغییر رویکرد داد و بعد از آبان سال ۱۳۸۵ علاوه بر مجازات نقدی، قلع و قمع نیز به ساخت و سازهای غیرمجاز تعلق گرفت و به همین علت ما بناهایی که تا قبل از سال ۸۵ ساخته شده اند ، امکان تخریب آن وجود ندارد زیر در زمان ساخت آنها در قانون ، مجازات قلع و قمع دیده نشده بود.

دادستان مرکز گلستان با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی نیز اقدامات خوبی در حوزه قضا انجام شده است، افزود: در زیارت بعد از ۲۰ سال ساخت و سازهای غیرمجاز متوقف شده است، در کنار اقدامات پیشگیرانه اقدامات مقابله ای ما نیز ادامه دارد و رویکرد ما تبصره دو ماده ۱۰ است.

دادستان مرکز گلستان با بیان اینکه عزم ما در برخورد، مقابله، پیشگیری و تغییر کاربری قضایی بسیار جدی است، متذکر شد: تغییر کاربردی جرم درجه هفت است و بعد از سه سال مشمول مرور زمان تعقیب می شود و اگر طی سه سال توسط دستگاه مربوطه گزارش نشود ما حق تعقیب قانونی را نداریم که نیاز است قانونگذار به این مسائل ورود کند و از این رانت قانونی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در طیف وسیعی از حوزه های حقوق عامه وارد شدیم، ابراز داشت: در حوزه بهداشت در چند حوزه کلان اعم از بیمارستان کردکوی و آنژیوگرافی گنبدکاووس پیگیری داشتیم که خوشبختانه اقدامات دستگاه قضایی منجر به از سرگیری فعالیت آنژیوگرافی در شرق گلستان شده است.

اسپانلو با بیان اینکه مردم از وقوع سرقت گله مند هستند، افزود: وقوع سرقت در گلستان رتبه نخست جرایم را به خود اختصاص داده و بیشترین زندانیان استان از سارقان هستند.

وی با بیان اینکه برای مقابله با سرقت، سخت‌گیری‌های بسیار شدیدی داریم، افزود: بنده علت افزایش سرقت را در نقص قانون می دانم، در شرایط افزایش جرایم مالی که قانونگذار به فکر تشدید مجازات است اما قانون، کاهش مجازات حبس تعزیری سرقت زیر بیست میلیون تومان را قابل گذشت اعلام کرد و با تصویب این قانون اجازه تعقیب از ضابطین و دادستانها بدون وجود شاکی سلب شده است.

دادستان مرکز گلستان ،اضافه کرد: در استان سرقت های مسلحانه و باندی وجود ندارد و بیشتر سرقت‌ها خرد است که که یکی از علل اصلی ان اعتیاد است.

اسپانلو با بیان اینکه تعداد معتادان متجاهر در گلستان بسیار بالا و نگران کننده است، افزود: متاسفانه رتبه گلستان در حوزه اعتیاد بالاست و ظرفیت کمپ ترک اعتیاد اجباری(مراکز ماده ۱۶) در گلستان تنها پاسخگوی ۱۰۰ نفر است این در حالی است که تعداد معتادان متجاهر گلستان چند برابر این رقم است.

دادستان مرکز استان با اشاره به ورود ۱۲۳ هزار پرونده در شعب دادسرای استان در سال گذشته گفت: ثبنت این تعداد پرونده حاکی از حجم زیاد وقوع جرائم و پرونده‌های ورودی است.

وی گفت: ما به صورت ۲۴ ساعت در میدان هستیم و دادیاران ما تمام اختیار دادستان‌ها را دارند و در مبارزه با زمین‌خواری، جرائم مربوط به عفت عمومی و مواد مخدر دادیار ویژه قرار دادیم، در همین راستا در ۹ ماه اخیر برخورد بسیار جدی و قاطع با خرده فروشان مواد مخدر داشتیم و این مسئله نیز از پیامدهای مثبت تفویض اختیار به دادیاران ویژه است.

دادستان مرکز گلستان با بیان اینکه در رویکرد جدید قوه قضاییه، نگرش هوشمند پاسخگو و شفاف جایگزین نگرش سنتی و غیرپاسخگو شده است، یادآور شد: رویکرد مردم‌محور در دستور کار قرار گرفته است.

اسپانلو با بیان اینکه قوه قضاییه با تمام ظرفیت به میدان آمده است، بیان کرد: با نگاه انقلابی رئیس کل دادگستری گلستان، دادستان های فعال و پای کار انتخاب شدند تا مسیر حرکت ما انقلابی باشد و با قدرت و شدت با فساد و جرایم برخورد شود.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۵:۳۹ ب.ظ

دیدگاه