سخنرانی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی به مناسبت هفته صنایع دستی در نماز جمعه کردکوی

کدخبر:۶۲۰۴۰

البرزگلستان/ به مناسبت فرارسیدن هفته صنایع دستی خاندوزی  رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی در مراسم نمازجمعه این هفته شهرستان کردکوی  سخنرانی کرد.

خاندوزی دراین سخنرانی اظهارکرد:۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی و تا ۲۷ خردادماه هفته ملی صنایع دستی است که این ایام را هم گرامی میداریم و تبریک عرض می‌کنم.

وی در ادامه گفت:همانطور که استحضار دارید که وزارتخانه ما سه حوزه مهم به نام های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تحت پوشش دارد و در این سه حوزه به مردم خدمات می‌دهد. اما حوزه‌ایی که در این میان بسیار اهمیت دارد حوزه صنایع دستی است که جزو دستاوردهای تمدنی و فرهنگی کشورهای دارای سابقه از جمله ایران اسلامی است، صنایع دستی است.

در تعریف صنایع دستی آمده است که: صنایع دستی، مجموعه‌ی وسیعی از رشته‌ها و صنایع بدیع است که با محوریت هنر و ذوق زیباشناختی و خلاقیت اقوام ایرانی و با کاربری در زندگی مردم، تولید گردیده و از قدمتی به تاریخ کهن ایران برخوردار است. و به محصولاتی اطلاق می‌گردد که کاملا توسط «دست» یا «دست و ابزار» تولید می‌گردد. با استفاده از ابزار مکانیکی مادامی که نقش و کار دست به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تولید باقی بماند بلامانع است.

بنابراین صنایع دستی با محصولاتی که با دست درست می‌شوند فرق دارد. به آن‌ها می‌گویند کاردستی. چرا که هر رشته صنایع دستی، ریشه در فرهنگ و تمدن این سرزمین و آب و خاک دارد و با هرکدام از آن‌ها در واقع ایران را می‌شناسند.

خوندوزی درباره رشته های صنایع دستی که‌در شهرستان فعال می باشد گفت؛ در شهرستان کردکوی: رشته‌های پارچه بافی سنتی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، حصیربافی و کوب‌بافی، چادرشب‌بافی، سوزن‌دوزی، ساخت احجام چوبی، چیق‌بافی، خراطی سنتی و چلنگری داریم که تولیدات خوبی هم دارند.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی در این حوزه در سه بخش خدمات می‌دهد:

۱- بخش آموزش: خواهران و برادران از ۵ سالگی تا هر سنی می‌توانند با دوره‌هایی که ما برگزار می‌کنیم و یا در کارگاه‌های هنرمندان صنایع دستی برگزار می‌شود می‌توانند یکی از رشته‌های صنایع دستی را یاد بگیرند و کارت آموزش دریافت کنند. اگر مشغول کاری هستند و یکی از رشته های ما را هم یاد دارند به آن‌ها کارت شناسایی دریافت می‌کنند. اگر به طور حرفه‌ای و تمام وقت به تولید محصولات صنایع دستی مشغولند برای آن‌ها کارت تولید کارگاه انفرادی، صادر می‌شوند. و اگر چند هرنمند را تحت پوشش دارند به آن‌ها کارت تولید کارگاه گروهی اعطا می‌شود. در حال حاضر نزدیک ۱۳۲۰ در شهرستان کردکوی طی سنوات اخیر از ما کارت دریافت کرده اند.

۲- بخش تولید: کسانی کارت شناسایی، کارت تولید کارگاه انفرادی و کارت تولید کارگاه گروهی را دارند انواع خدمات را از ما می‌گیرند مثل پوشش بیمه‌ای که مهم‌ترینش بیمه تامین اجتماعی است و هم اکنون حدود ۱۲۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی ما تحت پوشش بیمه‌ای هستند.

و با اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی، که در سال ۱۴۰۰ ما حدود ۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان صنایع دستی کردکوی اعطا کردیم

خاندوزی گفت:در همین جا از همکاری‌های بی‌دریغ فرماندار محترم جناب آقای دکتر مولایی‌فر و مجموعه فرمانداری، بانک‌ها، صندوق کارآفرینی امید، اداره کار، بنیاد برکت، بنیاد کرامت، بسیج سازندگی سپاه کردکوی و همه و همه تقدیر و تشکر دارم در مسیر پرداخت این تسهیلات به ما کمک و یاری رسانند. به ویژه از حمایت‌های معنوی امام جمعه محترم حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج آقای شیخی که همواره پیگیر مسایل و مشکلات هنرمندان صنایع دستی بوده و هستند.

۳- بخش بازرگانی: که برگزاری نمایشگاه‌های موقت و دایمی صنایع دستی جزو شاخص‌ترین فعالیت‌های ما در این بخش است.

که خوشبختانه با پیگیری‌های جدی فرماندار محترم و اداره کل میراث فرهنگی استان، ساختمان بازارچه دایمی صنایع دستی کردکوی جزو مصوبات سفر رییس جمهور محترم به استان قرار گرفت و مصوب شد ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد که انشا‌الله تا پایان سال این پروژه به اتمام خواهد رسید.

با توجه به رویکردهای مردمی دولت محترم و توجه ویژه این دولت در راستای توسعه و فعال کردن مشاغل خانگی که صنایع دستی هم جزو آن است، از همه متقاضیان و علاقمندان درخواست دارم خواهران و برادران همه، یکی از رشته‌های صنایع دستی را یادبگیرند

چون این رشته‌ها، نیاز به جای خاصی ندارد- به شدت درآمدزاست- تحریم‌پذیر نیست- خانم‌های خانه‌دار در عین رسیدگی به امور منزل در این بخش هم می‌توانند فعال باشند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک کنند- پسران و دختران دانشجو می‌توانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند- زنان بی‌سرپرست می‌توانند درآمد داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۴ ب.ظ

دیدگاه