- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

چشم بادامی ها در انتظار لغو تحریم ها؛ آمادگی ژاپن برای سرمایه گذاری در ایران

به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی چهارشنبه شب در گزارشی به نقل از این روزنامه ژاپنی افزود: بسیاری از کشورهای غربی نمایندگانی بلندپایه برای افزایش سطح روابط اقتصادی با ایران روانه این کشور کرده اند.
روزنامه ژاپنی نیکای در شماره روز چهار شنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) خود به نقل از محافل دولتی ژاپن به علاقه این کشور به سرمایه گذاری در ایران اشاره کرده است.
در مقاله این روزنامه آمده است، این روابط می تواند پس از پایان تحریم های اقتصادی علیه این کشور آغاز شود. گفته می شود که نخستین گفت وگوها در این باره انجام شده اند.
این روزنامه ژاپنی همچنین در باره موضوع های اقتصادی مورد علاقه مقام های دو کشور نوشته است که ژاپن موافق سرمایه گذاری در زمینه پروژه های مواد خام در ایران است و می خواهد واردات نفت خود را از این کشور افزایش دهد و بر همین اساس هیاتی بلندپایه از مقام های ژاپنی در ابتدای ماه اوت سال جاری میلادی به ایران سفر کرد و در دیدار با مقام های دولتی ایران از جمله در باره معاملات نفت و گاز با این کشور گفت وگو و مذاکره کرد.
گزارش روزنامه ژاپنی نیکای در ارتباط با علاقه کشور ژاپن به سرمایه گذاری در ایران پس از پایان تحریم ها در حالی است که وزارت نفت ایران روز یکشنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) از مذاکرات مفید و سازنده مقام های این وزارتخانه با بیش از ٢٠ شرکت ژاپنی خبر داده بود.
در این نشست بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران و دایشیرو یاما گیوا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن، در باره حضور شرکت های ژاپنی در صنایع بالادستی نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و نحوه سرمایه گذاری و مشارکت آنها در طرح های صنعت نفت ایران مذاکره کردند.
به گفته وزیر نفت ایران، قرار است شرکت های ایرانی و ژاپنی برای توسعه فناوری و سرمایه گذاری در بخش های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.
وزارت نفت ایران اعلام کرد، در هیات اقتصادی ژاپن، مدیران بخش های مالی، نفت وگاز، برنامه ریزی و سیاست های منابع طبیعی، سوخت و خاورمیانه وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن (متی) حضور داشته اند.
دویچه وله فارسی اضافه کرد: بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایران پس از دستیابی به توافق اتمی در نظر دارد برنامه هایی را برای بازسازی صنایع اصلی خود و توسعه روابط تجاری اش از جمله با کشورهای غربی اجرایی کند.
در این ارتباط محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران روز پنجشنبه یکم مرداد (۲۳ ژوئیه) در کنفرانسی در شهر وین شرکت کرد.
وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران به خبرنگاران گفته بود که دوران واردات یک جانبه از سوی ایران دیگر به سر رسیده است و این کشور به دنبال توسعه تجارت و صادرات کالا به دیگر کشورهای منطقه و جهان است.
نعمت زاده در این کنفرانس با تاکید براین که ایران به دنبال توسعه تجارت و صادرات به کشورهای دیگر است، گفته بود که ایران به دنبال سرمایه گذاری و همکاری در زمینه های مهندسی، طراحی صنعتی و توسعه با کشورهای غربی است و دیگر تمایلی ندارد که صرفا از کشورهای غربی ماشین آلات صنعتی وارد کند، بلکه به دنبال روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با کشورهای صنعتی جهان است.
گفته می شود که ایران در حوزه نفت و گاز پروژه هایی به ارزش ۱۸۵ میلیارد دلار طراحی کرده و امیدوار است که این پروژ ه ها تا سال ۲۰۲۰ به امضا برسند.
مقام های ایران اعلام کرده اند که به دنبال بازسازی صنایع داخلی و تجارت گسترده با دیگر کشورها هستند.
حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران هم در یکم مرداد (۲۳ ژوئیه) در وین به خبرنگاران اعلام کرد که ایران شیوه عقد قراردادهای نفتی و گازی خود را تغییر خواهد داد.
محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد ایران هم در این کنفرانس گفته بود که وزارت اقتصاد و دارایی و برخی از کشورهای اروپایی برای آغاز داد و ستد تجاری مذاکره کردند.
معاون وزیر اقتصاد ایران افزوده بود که پس از توافق اتمی شاهد ابراز تمایل برخی کشورها و شرکت های اروپایی برای حضور و بازگشت و همچنین سرمایه گذاری در ایران هستیم.
دویچه وله نوشت : بیشتر شرکت های نفتی بزرگ اروپا منتظرند لغو تحریم ها علیه ایران وارد فاز اجرایی شود، تا آنها برای ورود دوباره به این کشور تصمیم گیری کنند.
گفته می شود که بیشتر این شرکت ها از جمله توتال و رویال داچ شل برای بازگشت دوباره به ایران ابراز تمایل کرده اند.
زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور روز یکشنبه ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه) در جریان سفر سه روزه اش به ایران اعلام کرده بود که پس از پایان یافتن مناقشه هسته ای، دیگر راه برای عادی شدن روابط اقتصادی باز شده است.
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان که نخستین شخصیت بلندپایه سیاسی یک کشور غربی بود که پس از پایان مناقشه هسته ای با جمهوری اسلامی راهی این کشور شد، تاکید کرده بود که پیش شرط چنین روابطی، اجرایی شدن مفاد تفاهم هسته ای جامع میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ است.
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان را در این سفر یک هیات عالی رتبه اقتصادی همراهی می کرد.
اقتصاد آلمان امیدوار است که پس از پایان مناقشه هسته ای غرب با ایران، سطح روابط اقتصادی دو کشور به شدت افزایش یابد.
اتاق صنایع و بازرگانی آلمان انتظار دارد که حجم صادرات آلمان به ایران در سه تا چهار سال آینده از ۳۹/ ۲میلیارد یورو در سال ۲۰۱۴ به ۱۰ میلیارد یورو، یعنی بیش از چهار برابر افزایش یابد.
دویچه وله فارسی در ادامه نوشت:بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، اوایل ماه مه سال جاری در سفر به آلمان در برلین با نمایندگان گروه فولکس واگن و لینده دیدار و گفت وگو کرده بود.
در این ارتباط همچنین ۱۸ مرداد (۹ اوت) در جریان سفر هیات ایتالیایی به ریاست وزیران امور خارجه و توسعه اقتصادی این کشور به تهران، مذاکراتی میان شرکت های نفتی ایتالیا و مقام های وزارت نفت ایران انجام گرفته است.
در میان مذاکرات انجام شده میان وزیر نفت ایران و کلودیو دسکالزی رییس شرکت نفتی انی ایتالیا در باره خرید نفت از ایران و همچنین مشارکت شرکت انی در طرح توسعه میدان های نفتی این کشور به ویژه طرح توسعه فاز سوم میدان دارخوین نیز گفت وگو شده است.
انی از شرکت های مطرح در صنعت نفت و گاز است و در ده ها کشور جهان در این حوزه فعالیت دارد، اما مذاکرات مسوولین این شرکت با مقام های ایران، منجر به امضای قرارداد نفتی میان دو طرف نشده و انعقاد قراردادهای جدید، به لغو کامل تحریم های بین المللی علیه ایران موکول شده است.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) نیز در سفر یک روزه خود به ایران اعلام کرده بود که فرانسه امیدوار است با رفع تحریم های بین المللی علیه این کشور، فرانسه بتواند بار دیگر مبادلات تجاری خود با جمهوری اسلامی را از سر گیرد.
وزیر امور خارجه فرانسه افزوده بود که موضع گیری سفت و سخت او در جریان روند مذاکرات اتمی غرب با ایران، مانعی بر سر راه ایجاد فرصت های اقتصادی فرانسه در ایران نخواهد بود.
فرانسه در مذاکرات چندین مرحله ای و نفس گیر اتمی میان ایران و کشورهای ۱+۵ همواره موضعی سختگیرانه در قبال ایران و برنامه های اتمی این کشور داشته است.
دویچه وله فارسی در پایان توضیح داد: در این ارتباط شماری از رسانه های محافظه کار و تندرو در ایران با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به شدت مخالفت کرده بودند.

0 [1]
0 [1]