- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

رییس جمهوری در اجلاس روز جهانی مساجد:مسجد خانه حزب و جناح نیست، خانه همه مردم است

به گزارش گروه خبر پایگاه خبری البرز گلستان حجت الاسلام حسن روحانی در سیزدهمین اجلاس روز گرامیداشت روز جهانی مساجد با یادآوری خاطره تلخ و به آتش کشیدن قبله گاه اول مسلمین گفت: مسلمانان اتفاقی که در ۴۶ سال گذشته افتاده است را هرگز از یاد نخواهند برد.

وی افزود: این حادثه بدان معنا بود که رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به هیچ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد و نه تنها بر کودکان و زنان رحم نمی کند و به کشتار و تجاوز ادامه می دهد، حتی به یک معبد و عبادتگاه، مسجد و قلبه گاه اول مسلمین جهان که مورد احترام سایر ادیان آسمانی نیز هست، بی احترامی می کند.

روحانی حمله به بیت المقدس را نشانگر ماهیت رژیم غاصب صهیونیسم دانست و گفت: این حادثه علامتی برای بیداری و هوشیاری مسلمانان برای حفظ هویت اسلامیشان بود.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان از بزرگان پر افتخار روحانیت بودند و همواره نقش بسیار برجسته ای در ساماندهی امور روحانیت و از جمله ساماندهی مساجد، مدارس دینی به ویژه در دوران نهضت اسلامی داشتند.

رئیس جمهور با اشاره به سابقه آشنایی اش با آیت الله مهدوی کنی گفت: سال ۵۳ با ایشان آشنا شدم و در مسجد ایشان سخنرانی کردم که همان سخنرانی منجر به تعطیلی جلسات و فرار من از دستگیری شد، آیت الله مهدوی نیز با شوخی به من می گفت تو هم خودت را و هم ما را گیر می اندازی.

وی با بیان اینکه جای آیت الله مهدوی کنی در علم و دانش و تربیت فرزندان این مرز و بوم در مسائل سیاسی و اجتماعی نباید خالی بماند، گفت: شاگردان ایشان باید تلاش کنند که راه ایشان را ادامه دهند.

روحانی با اشاره به اهمیت مساجد در دنیای اسلام گفت: از دیرباز معماری اسلامی به ما می گفته مسجد محور اصلی شهر و جامعه است، همواره اول مسجد ساخته می شد تا در کنار مسجد، مدارس، بازار، خانه و حوزه های علمیه تاسیس شود. سیاست، اقتصاد و علم همواره در کنار و سایه مسجد بوده است.

وی با بیان اینکه مسجد مرکز عبادت، اخلاق و تعلیم و تربیت است، گفت: ما نمی خواهیم بگوییم که مسجد در دنیای امروز جای مدرسه و دانشگاه را بگیرد اما مسجد مرکزیت خاص برای جمع مومنان، صالحان، تعلیم و تربیت اسلامی و آمادگی جامعه برای ایستادگی و ایجاد شور و نشاط، جهاد و فداکاری است.

رئیس جمهور افزود: اگر در مسجدی دیدید که از آن بوی وحدت به مشام نمی رسد یا بوی تفرقه به مشام می رسد، آن دیگر چیزی شبیه مسجد ضرار خواهد بود که فرمود مسجد ضرار مسجد تفرقه میان مومنین است.

وی گفت: امروز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مسجدهایی داریم که خطیبانش از تفرقه میان مسلمانان سخن می گویند و مذهب پرافتخار شیعه را کفر معرفی می کنند. هنوز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مساجدی هست که خطبه هایش برای تفرقه میان مسلمانان و شیعه و سنی است. مساجدی هستند که از آن مساجد افرادی پرورش می یابند که در جوامع به خشونت، اصراف و کشتن مردم افتخار می کنند و آن را به دروغ جهاد اسلامی لقب می دهند.

روحانی با بیان اینکه مسجد باید مرکز وحدت و برادری میان مسلمان ها و علم و تربیت باشد، گفت: از مسجد مقاومت و ایستادگی برمی خیزد نه خشونت، ظلم و تفرقه.

وی مسجد را مکان سیاست اسلامی دانست و گفت: همانگونه که در نهضت اسلامی پیشتاز نهضت، مساجد بودند و حتی اولین سخنرانی مهم امام خمینی که سرآغاز نهضت اسلامی بود نیز از مسجد آغاز شد. البته برخی از سخنرانی های امام در مسجد نبود اما عمده سخنرانی هایشان در مسجد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: مساجد مرکز حرکت، موتور حرکت برای کاروان عظیم نهضت اسلامی و رسیدن به پیروزی در انقلاب اسلامی بود.

روحانی با بیان اینکه مسجد جای سیاست است اما جای حزب نیست، گفت: مسجد جای بیان مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، مشکلات جهان اسلام و خطراتی است که از سوی استکبار برای اسلام وجود دارد.

وی افزود: اگر یک مسجد به تبلیغ یک حزب و مسجد دیگر به تبلیغ یک حزب و جناح دیگر تبدیل شود وحدت و اتحاد از آن مسجد بیرون نمی آید بلکه تفرقه بیرون می آید.

رئیس جمهور مسجد را سرای حزب و تشکل سیاسی دانست و گفت: مسجد همه را در درون خودش می پذیرد. مسجد خانه حزب و جناح نیست. بلکه خانه ملت است.

وی تاکید کرد: مسجد نباید رنگ و بوی حزب و جناح بگیرد. بلکه باید رنگش رنگ اسلام باشد. مسجد باید جان و روحش قرآن و اهل بیت باشد و منافع و مصالح کشور و دنیای اسلام از آن بیرون بیاید.

روحانی با بیان اینکه مساجد باید مرکز اتحاد، وحدت و جذب باشند، گفت: مساجد باید آنهایی را که فاصله گرفته اند را جذب کند. انشاالله مساجد برای تقوا و طهارت باشد. جایی باشد که همه را جذب کند و به سمت طهارت و پاکی روح هدایت کند و کمک بزرگ برای انقلاب اسلامی در کل منطقه و جهان باشد.

وی با بیان اینکه این دولت در سایه مساجد، حرکت علما و حمایت رهبر انقلاب توانسته است قدم های بسیار مهمی را در کشور بردارد، گفت: امروز دولت به مرز کامل دو سال رسیده است و خدا را شکر می کنم در سایه حمایت مردم و هدایت رهبری مساجد، علما، سخنرانان، طلاب و همه مومنین قدم های موثری در زمینه مسائل مهم نظام برداشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حل مشکل موضوع هسته ای یک موضوع ساده نبود، گفت: یک مسئله ای با بهانه های نادرست را از ۱۲ سال پیش به یک مشکل و معضل تبدیل کرده بودند و برای آنکه بتوانیم این مشکل را از طریق گفتگو و با کمترین هزینه حل کنیم اول باید مقدماتی برای این مذاکره فراهم می کردیم و اولین قدم این بود که افکار عمومی دنیا را برای این مسئله آماده کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: در روزهایی که دولت روی کار آمده بود در مهر ۹۲ به نمایندگی از طرف ملت ایران در اجلاس سازمان ملل متحد شرکت کردم، آنجا به همه کشورهای دنیا پیشنهاد دادم که باید جهان ما جهان عاری از افراط و خشونت باشد و خواستم که این نظریه و این هدف مهم در سازمان ملل به تصویب همه کشورهای جهان برسد.

وی ادامه داد: ظرف چند ماه با تلاش دیپلماسی فعال کشور، این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. گرچه برخی کشورها مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالف این طرح صحبت کردند و گفتند که ایران نباید پیشنهاد دهنده در این زمینه باشد، اما آنقدر مورد استقبال دیگر کشورها قرار گرفت که این دو جرات نکردند بگویند برای تصویب این طرح، رای‌گیری شود، بنابراین طرح «جهان عاری از خشونت و افراط» بدون رای‌گیری و با اتفاق آرا به تصویب رسید. در قدم اول باید افکار عمومی دنیا متوجه می شد که ایران کشوری صلح‌طلب است و خود قربانی سلاح‌های کشتار جمعی است.

روحانی، دومین قدم در راستای به ثمر رساندن مذاکرات را ساماندهی به اوضاع اقتصادی در داخل کشور نام برد و گفت: کشوری می‌تواند پای میز مذاکره برود که در شرایط تحریم نیز در بازارش آرامش وجود داشته باشد و ما در همان ماه‌های اولیه دولت این آرامش را در اقتصاد به وجود آوردیم.

رئیس‌جمهور افزود: کشورهایی می‌توانند پای میز مذاکره بنشینند که احساس کنند بسیاری از کشورها حامی آنان هستند که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری نیز شاهد بودیم بسیاری از کشورها در آن مراسم شرکت کردند و این پیام خوبی بود مبنی بر اینکه ایران منزوی نیست.

وی قدم بعدی برای رسیدن به پیروزی از طریق مذاکره را داشتن یک تیم مذاکره‌کننده قوی دانست و گفت: باید یک تیم قوی برای مذاکره داشته باشیم که از لحاظ علمی، سیاسی و حقوقی بالا باشند و فن مذاکره را بدانند؛ لذا یک تیمی مورد نظر قرار گرفت که هم من آن را می‌شناختم و هم مورد حمایت رهبری بودند و آقا هم آنان را می‌شناختند.

روحانی با تاکید بر اینکه مسائل مهم کشور بدون وحدت به پیروزی نمی‌رسد، گفت: اگر فکر می‌کنیم یک جناح می‌تواند در مساله‌ای به پیروزی برسد و یا دولت در مسائل مهم بدون چتر حمایت رهبری و حمایت دیگر قوا به نتیجه برسد، فکر غلطی است؛ ما جایی به پیروزی می‌رسیم که یکپارچه و متحد باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز با یکپارچگی در برابر همه دنیا ایستاده‌ایم و در همه مصاف‌ها قادر خواهیم بود به پیروزی برسیم.

وی سرمایه اصلی مذاکرات را مقاومت و ایستادگی ملت در طول ۱۰ سال گذشته دانست و گفت: ملت ما از تحریم نترسید و نهراسید و با تحمل فشار تحریم‌ها، سر خم نکرد.

روحانی تصریح کرد: ما امروز قدم بسیار مهم و بلندی برداشتیم؛ چه کسی فکر می‌کرد که شش قطعنامه‌ای که علیه ما در سازمان ملل به تصویب رسیده بود، در همان سازمان ملل بنشینند و با یک قطعنامه دیگر، آن شش قطعنامه را ملغی کنند، این نشانگر این است که اگر ما دست به دست هم دهیم، از تدبیر استفاده کنیم و امید به آینده داشته باشیم، پیروز خواهیم بود.

رئیس‌جمهور نیاز اصلی امروز جامعه را همدلی و همزبانی دانست و گفت: ما باید در سایه وحدت و همدلی، اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و کاری کنیم که اقتصاد ما رونق یابد و تولید به نقطه مطلوب برسد.

وی گفت: در سایه وحدت و اتحاد می‌توانیم حتی به همسایگانمان کمک کنیم از فلسطینش، لبنان‌اش، بحرین‌اش، یمن‌اش، پاکستان و افغانستان‌اش؛ همه کشورهایی که دور و بر ما در رنج بسر می‌برند، امیدواریم با وحدت و اتحاد به آنها هم کمک کنیم.

روحانی خطاب به علما و روحانیون گفت: شما علما باید مانند گذشته در صف ایستادگی و مقاومت و آماده کردن مردم برای حضور در همه صحنه‌ها تلاش کنید چرا که بدون مقاومت، بدون تحمل و صبر امکانپذیر نیست که به اهداف بلند خودمان دست یابیم./منبع برنا

0 [1]
0 [1]