- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

اولین های ساخت دبستان نوین نظامی در کردکوی و یساقی

کدخبر:۶۱۷۰۲

تبدیل مدرسه نظامی برای ایجاد موزه محلی مناسب است و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

 این بنا که از آثار دوران پهلوی است از نظر معماری دارای فضای متقارن و بی نظیر است.

 مدرسه نظامی در یک طبقه با پنجره چوبی و پوشش شیروانی از نظر معماری کم نظیر است. ثبت آثار ملی در صیانت و حفظ بناهای تاریخی تاثیر زیادی دارد.

 برنامه جامع و اصولی برای صیانت از میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی ضروری است و ثبت در فهرست آثار ملی از جمله این برنامه ها است.

طبق آمار شمار تجاوز و تخریب به آثار و ابنیه تاریخی گلستان در سال جاری کاهش چشمگیری یافته است.

استان گلستان با جاذبه های غنی تاریخی و فرهنگی سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

مدرسه نظامی کردکوی با بنایی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع در سال ۱۳۱۶ احداث شد.

۵۳۶ اثر تاریخی و فرهنگی گلستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه نظامی شهرکردکوی [1]،  درخیابان شهید بهشتی [2]،  واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۶۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران [3] به ثبت رسیده است.

ساخت مدرسه جدید در یساقی

مدرسه نوین در ایران از زمان قاجار شکل گرفت. تا قبل از آن ، آموزش در مکتب‌خانه ها و مدارس دینی انجام می شد.

اولین مدرسه کردکوی نخست در تکیه متعلق به لطف الله بنی عقیل و ابوالقاسم عقیلی تشکیل گردید.

“دبستان دولتی خاقانی” خطیرآباد از اولین دبستانهای احداث شده در بین روستاهای غرب استراباد (گرگان) است که بعدها در سال ۱۳۳۸ “اذرمیدخت” نام گرفت در دهه اول قرن شمسی ، دانش آموزان پسر یساقی مانند حاج محمد مومنی بهرام، رضا جعفری، حاج علی مومنی یوسف و….برای تحصیل با پای پیاده ‘ با چهارپا و یا با دوچرخه به این مدرسه می امدند

در سال ۱۳۲۰ یا ۲۱ و درست یک یا دوسال بعد از روی کار آمدن محمدرضا پهلوی، وزیر آموزش و پرورش وی، خوانین محلی را مجبور کرد که مکانی را برای تحصیل دانش آموزان اختصاص دهند.

سیدآقاجان مفیدیان بعنوان ارباب و مالک وقت یساقی، خانه چوبی دوطبقه ای داشت که در محل فعلی منزل مرحوم حاج جعفر تاجیک قرار داشت. او طبقه پایین خانه اش را به این امر اختصاص داد. در حدود چهار الی پنج دانش آموز بعلاوه دانش آموزان مهترکلاته بجای اینکه به مدرسه خطیراباد بروند، در این مدرسه چوبی درس می‌خواندند.
تلار چوبی هم در همان مدرسه قرار داشت که سیداقاجان ظاهرا از شیخ حسین پاسندی خریده بود و آن را از روی چوب، یواش یواش به آنجا منتقل کرد.

بچه ها تا کلاس چهار را در آنجا می خواندند. سید آقاجان مفیدیان از یساقی بتدریج رفت و بعدها ، حاج آقا سیدعلی مفیدیان و حاج آقا صادق مفیدیان جانشین او شدند.

بدستور مقامات آن زمان، مقرر شد مدرسه بزرگتری ساخته شود. آنها زمین متعلق به عیسی روشنی معروف به عیسی وزیر را در سال ۱۳۳۴ با قیمت ۵۰۰ تومان خریداری کردند. (دبیرستان امام خمینی و پارک بازی فعلی). پیشتر، این مکان انبار توتون بود و مردم برگ توتون را پاک می کردند و ساقه ها را در آنجا تل انبار می کردند. بعداز پاک کردن محل، سه کلاس درس ساخته شد. آقای مظهری مدیر مدرسه با کمک برخی، نیم کت ها و بخاری را از مدرسه قدیمی چوبی در آذرماه ۱۳۳۶ به مکان جدید منتقل کرد. آقای مظهری اصالتا گرگانی بود و پسرش نیز بعد از انقلاب شهید شد.

از سال ۱۳۲۰ تا خردادماه ۱۳۵۰ کسی ادامه تحصیل نداد. غالب دانش آموزان دو یا سه کلاس می‌خواندند و ترک تحصیل می کردند. تااینکه درخردادماه ۱۳۵۰، حاج ذبیح الله تاجیک موفق شد نامش را بعنوان اولین فارغ التحضیل از دبیرستان استرآبادی گرگان ثبت نماید.

او از کلاس یک تا ۴ را در دبستان غزالی یساقی خواند. برای ادامه تحصیل در مقطع ۵ و ششم به مدرسه خاقانی خطیراباد رفت. سپس در مدارس فخرالدین اسعد گرگانی، ابن سینا و مدرسه استرآبادی در شهر گرگان ادامه تحصیل داد تا اینکه در خرداد ۱۳۵۰ از این دبیرستان دیپلم گرفت.

خاطرات حاج ذبیح الله تاجیک در دوران تحصیل نیز بسیار شنیدنی است. جدیت او در دوران تحصیل باعث شد پس از طی دوران سربازی، پیشنهاداتی برای کار دریافت کند. اما خود پس از سربازی، اشتغال در اداره اوقاف و امور خیریه را ترجیح داد. مدتی معاون اداره و چندسال نیز رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان با اخلاص تمام خدمت کرد.

حاج حبیب الله مومنی معلم سال‌های دور دومین فارغ‌التحصیل دیپلم یساقی و شاید اولین معلم رسمی یساقی است.

 

 

0 [4]
0 [4]