دومقاله تربیتی/بزرگ‌ترین کمک والدین به نوجوان در حال بلوغ/کودکان را با یکدیگر *مقایسه* نکنید

کدخبر:۶۱۶۹۷

البرزگلستان/

*بهتر است که خانواده برای این روزهای کودکان به نکات زیادی دقت کنند از جمله:*

کودکان را با یکدیگر *مقایسه* نکنید

ممکن است شما فرزندان‌تان را شبیه به هم تربیت کرده باشید و همه چیز برای‌شان یک‌سان باشد. اما این را فراموش نکنید که آن‌ها انسان‌هایی متفاوت هستند، با روحیات متفاوت

🌸فرزندانتان را برای تلاششان *تشویق* کنید نه نمره و نتیجه امتحانات. بسیاری از نکاتی که در کتاب‌های درسی آماده، دست آخر فراموش خواهد شد، اما ابراز ناراحتی شما از نمره کم کودک، ممکن است تا آخر در ذهن او باقی بماند و باعث مشکلاتی شود.
🌹درس خواندن تا شب امتحان بیشتر باعث فراموشی و افزایش اضطراب می‌شود. به مدیریت زمان فرزندتان برای مطالعه درس‌ها کمک کنید. با نظر و همراهی خود او یک جدول زمان بندی بکشید و مطالعه درس‌های مختلف و تفریح و استراحت را در ساعت‌های مشخصی قرار دهید                                 🌺 خواب کمتر از *۷-۸ ساعت* برای شب در نتیجه امتحانات نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

▫️ بزرگ‌ترین کمک والدین به نوجوان در حال بلوغ

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پدر و مادر باید برای فرزندشان از کودکی و به ویژه در نوجوانی انجام بدهند، بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوان است. عزت نفس به معنای دوست داشتن خود است. والدین باید کاری کنند تا نوجوانشان خودش را دوست داشته باشد و در نهایت به اعتماد به نفس یعنی جرات ورزی، برسد. راهکارهای زیر می‌توانند در بالا بردن اعتماد به نفس نوجوانان کمک کننده باشد:

به فرزندتان بگویید همه‌ی افراد تغییرات دوران بلوغ راتجربه می‌کنند تا آن‌ها کمتر از ظاهرشان ناراحت باشند.

۱. در زمانی که نوجوانتان قصد صحبت کردن با شما را دارد، حتما با او تماس چشمی برقرار کنید.

۲. هیچ گاه از ظاهر نوجوانتان، منفی نگویید. به او آرامش بدهید و بگویید که شما هم در دوران بلوغ چه تغییرات ظاهری را تجربه کرده اید. نشان دادن عکس هایتان در دوران بلوغ می‌تواند برای نوجوانتان خوشایند باشد.

۳. محبت کردن را فراموش نکنید. با توجه به جنسیت فرزندتان و همچنین با توجه به نوع محبتی که فرزندتان نیاز دارد، حتما به او محبت کنید.

۴. فراهم کردن امنیت نیز بسیار مهم است. هر زوجی ممکن است در زندگیشان با یکدیگر مشکلاتی را داشته باشند. اما مراقب باشید که مشکلات و تعارض هایتان را در حضور فرزندان مطرح نکنید و در مکانی به صورت خصوصی با یکدیگر راجع به تعارضتان صحبت کنید.

۵. تشویق کردن اصل دیگری است. حتما نوجوانتان را به دلایل مختلف، و با توجه به موفقیت‌هایی که به دست آورده است، تشویق کنید و به او انگیزه پیشرفت بدهید.

۶. به فرزندانتان مسئولیت‌های با توجه به تواناییشان بدهید. این کار می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را بسیار بالا ببرد.

۷. اگر نوجوانتان کار نامناسبی را انجام داد، هیچ گاه نگویید که دوستش ندارید و یا از دستش ناراحت هستید بهتر است به او بگویید که از کار یا رفتاری که انجام داده اید ناراحت شده‌اید.

.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۱ ق.ظ

دیدگاه