یادی از مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالمجید روشنی ازعلمای جهان تشیع( ایران و گلستان) ،عالمی که به زیارت مسجدالاقصی رفت

کدخبر:۶۱۰۷۲

البرزگلستان/

فردا روز قدس است و جادارد از تنهاکسی که از روستای یساقی به زیارت مسجدالاقصی بیت المقدس رفت ذکری به میان آوریم. گویا آیت الله روشنی در هنگام بازگشت از زیارت خانه خدا، به فلسطین اشغالی نیز سفر کرده و مسجد معروف بیت المقدس را زیارت نمود.

حاج شیخ عبدالمجید روشنی، در حقیقت افتخار روستای یساقی در سطح کشوری و شاید گفت جهان تشیع است. اگر عمر ایشان کفاف می‌داد قطعا بعنوان یکی از ستون‌های مراجع تقلید شیعه مطرح می‌شد .
او در اول شهریور ۱۳۱۴ در یساقی متولد شد. تا ششم ابتدایی را در مدرسه خاقانی خطیراباد گذراند. برای تحصیل در حوزه علمیه به گرگان رفت و دوسال مقدمات را فرا گرفت. در سال ۳۲ شمسی به قم مهاجرت کرد و در دروس بزرگان حوزه از جمله آیت الله مطهری، مشکینی ، حایری و منتظری و … حاضر شد. در سال ۴۲ در جریان حمله گارد شاهنشاهی به مسجد اعظم حوزه علمیه قم و همچنین در جریان درگیری در چهارمردان قم با گارد شاه درگیر شد و بهمین دلیل چندماهی بصورت ناشناس در آبادان و خرمشهر متواری بود تا اینکه بعد از تبعید استادش آیت الله خمینی به نجف، به این شهر مهاجرت کرد و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۴ به تحصیل و تدریس پرداخت. او از بااستعداد ترین شاگردان آیت الله خمینی و آیت الله خویی و آیت الله شاهرودی بود.
پس از انقلاب با حکم و دستخط رهبر انقلاب به ریاست عالیه دادگاه‌های شرع و انقلاب استان گیلان منصوب شد. وی پس از مدتی بعنوان ممتحن سطوح عالی حوزه های علمیه مشغول شد.
از سجایای اخلاقی او این بود که هیچگاه از شهریه استفاده نکرد و به طلاب دیگر نیز کمک مالی می نمود. تاکنون دو کتاب از تقریرات بیع امام و آیت الله خویی از او منتشر شده است. اما به گفته یکی از نزدیکان او ، درصورت انتشار مکتوبات و تقریرات او از کلاسهای درس آیت الله خویی، آیت الله خمینی و شاهرودی، کتابها شاید به صد جلد برسد. تحصیلات او علاوه بر فقه و اصول در حوزه های دیگر علمی مانند ریاضیات، نجوم، هیئت و… نیز دربرمی‌گیرد. یکی از هنرهای بسیار نادر او، بیان غامض ترین موضوعات کلامی و فلسفی به زبان ساده و قابل فهم است.
او ناباورانه در ۶ شهریور ۱۳۶۹ درحالیکه تنها ۵۵ سال داشت، دارفانی را وداع گفت.
شیخ مجتبی مومنی، در ابتکار خودجوش، بخشی از سخنرانی های او در ماه رمضان را در کتابی تحت عنوان سی گفتار جمع آوری کرده است

خدایش بیامرزد و او را با پاکان محشور فرماید و بردرجاتش بیفزاید.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۹ ب.ظ

دیدگاه