مقاله/مراقب باشید؛ با یک تماس تلفنی و مجازی حسابتان خالی نشود

کدخبر:۶۰۴۵۸

البرز گلستان/
با وجود هشدارهای فراوان پلیس و مسئولان؛ همچنان بعضی ها قربانی کلاه بردارها می شوند که رعایت توجه به نکات تاکید شده ضروری و مهم است.

یکی از روش های کلاه برداری، برقراری تماس تلفنی یا مجازی با افراد است. این کلاه بردارها ابتدا با دسترسی به شماره تماس افراد کار خود را آغاز می کنند. آن ها معمولا در یک روز کاری و در ساعات شلوغ، زمانی که فرد، طبعا وقت کمتری برای فکر کردن دارد، عملیات کلاهبرداری را آغاز می کنند.

کلاهبرداران با لحن موجه و شور و هیجانی که در صدای خود می ریزند، در ابتدا خود را به عنوان یک فرد حقوقی یا نماینده ی یک فرد حقوقی و یا یک شخصیتی که اعتماد شما را جلب کند معرفی کرده و با ادب و احترام، احوال پرسی می کنند و بعد بلافاصله یک داستان جعلی را بیان می کنند.

پس از جلب اعتماد فرد مذکور، عملیات روانی بر روی مغز قربانی به اتمام رسیده و طعمه آماده شکار شدن است. فردی که در ابتدا تماس را برقرار کرده با قربانی وارد گفتگو می شود و از او شماره حساب و کارت و نام و نام خانوادگی و حتی پسوند و پیشوند اسمش را می پرسد و بعد او را راهنمایی می کند که اگر شماره ای به گوشی او وارد شد، به وی اعلام کند. بهانه‌هایی از قبیل این که: «ما باید مطمئن شویم شماره حساب شما متعلق به خودتان است» و «شماره ای که به تلفن شما ارسال شده شناسه واریزی است که ما با آن برای شما پول پرداخت می کنیم» عموما از سوی کلاهبرداران شنیده می شود.

غافل از این که تیم حرفه ای کلاهبرداران با در اختیار داشتن اطلاعات کارت بانکی قربانی و رمزی که شبکه رمز پویا به شماره تلفن قربانی پیامک کرده، آماده خارج کردن وجوه کلان از حساب او می شوند.

نکته اینجاست که با وجود منع انتقال وجوه به صورت اینترنتی در سقف تعیین شده، کلاهبرداران با استفاده از اطلاعاتی که از حساب بانکی قربانی در اختیار می گیرند، در یک بار مراجعه بعضا تا ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان از حساب او برده و مبلغ را جابجا کرده اند. این مبالغ عموما در حساب افرادی که از هیچ جا خبر ندارند، واریز می شود.

سپس عملیات کلاهبرداری با طعمه قرار دادن این اشخاص دنبال می شود. ساده ترین راه آن، مراجعه به شخصی است که پول به حساب او وارد شده و اعلام این که ما اشتباهی به شماره حساب شما پول واریز کرده ایم، از آن فرد می خواهند پول را به حساب مورد نظر کلاهبرداران منتقل کند.

راه دیگری که توسط کلاهبرداران مرسوم است، استفاده از حسابهای اجاره ای است. متاسفانه در سالهای اخیر، برخی اشخاص که توان مالی کمی دارند، می پذیرند در ازای قرارداد و پرداخت وجه معینی، حساب بانکی خود را در اختیار دیگران بگذارند. عموما بهانه ای که از سوی کلاهبرداران برای اجاره کردن حساب دیگران عنوان می شود، گریز از پرداخت مالیات است. صاحبان حقیقی این حسابهای اجاره ای هم به عنوان حساب مقصدی که در آن پول ناشی از جرم وارد شده است، تحت تعقیب قرار می گیرند و در نهایت، محکوم به همدستی با کلاهبرداران می شوند.

به این ترتیب، نوع تازه ای از کلاهبرداری های تلفنی با به روزترین فنون اثرگذاری روانی بر قربانیان و سریعترین طرق خالی کردن حسابهای بانکی افراد، در جریان است. در این روش، صاحبان اصلی سیم کارتی که با آن تلفن زده می شود، صاحبان حسابهای اجاره ای یا صاحب حساب بی گناهی که پول به آن واریز شده و به ادعای اشتباه، پول را از او پس می گیرند، در پرونده های کلاهبرداری تلفنی ممکن است گیر بیفتند و در نهایت، پول به دست کلاه بردارانی می رسد که به صورت تیمی و حرفه ای، شبانه روز به فکر خالی کردن حسابهای مردم و سوءاستفاده از احساسات شهروندان هستند.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۲ ق.ظ

دیدگاه