بحران خشکسالی در سرزمین باران؛ چالش‌های تامین آب شرب در استان گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: هم‌اکنون بحران خشکسالی در استان به‌ویژه بخش شرب با کمبود ۸۷۵ لیتر در ثانیه ادامه دارد.
به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از وزارت نیرو (پاون)، مهندس «محمدهادی رحمتی» افزود: نگاهی گذرا به آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی و ریزش برف در سال آبی جاری یعنی از اول مهرماه سال گذشته تا ۳۱ تیرماه امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و گلستان به‌ویژه در شهرهای گرگان و گنبد کاووس در سال آینده با کمبود آب آشامیدنی مواجه است.
به گفته‌ وی، کمبود بارش‌ها و کاهش روان‌آب‌ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها، عدم انطباق طرح‌های توسعه‌ای با مدیریت آب و اتکا نکردن به طرح‌های آمایش سرزمین، چالش‌های مدیریت آب در گلستان را جدی کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ظرفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی گلستان با میانگین بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر، در مجموع ۴۸٫۲ میلیارد مترمکعب است که ۴۹ درصد آن آب‌های سطحی و ۵۱ درصد آب زیرزمینی است.
رحمتی یادآور شد: هم‌اکنون آب آشامیدنی و دیگر مصارف در استان مرزی گلستان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، به صورت گرانقیمت و تصفیه شده در لوله‌کشی آب منازل تأمین شده است.
وی اظهار کرد: برای عبور از بحران خشکسالی در استان باید ابتدا صرفه‌جویی را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرار داد و سپس برای جلوگیری از تبدیل زمین‌های حاصلخیز به دشت‌های کویری فکر اساسی کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به چالش‌های اساسی موجود در استان خاطرنشان کرد: محدویت ذاتی منابع آب استان، خشکسالی پیاپی، بهره‌وری کم آب به‌ویژه در بخش کشاورزی، افت کمی و کیفی منابع آب به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی و بهره‌مند نشدن از آب سد برای مصارف شرب برخی چالش‌های پیش‌روی صنعت آب استان است.
رحمتی خاطرنشان کرد: برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب‌ماندگی استان در ارائه‌ خدمات آب و فاضلاب نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح‌های ملی آبرسانی، بهره‌مندی از آب سطحی و سدهای استان، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب برای حفظ محیط زیست و منابع آب در دسترس، استفاده از منابع آب غیرمتعارف شامل آب شیرین‌کن‌ها، باروری ابرها و در نهایت قیمت‌گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره‌وری آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸ ق.ظ

دیدگاه