رهبری معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:نقش صنایع کوچک در پر کردن شکاف بیکاری و اشتغال بیش از صنایع بزرگ بوده است

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در استان بخصوص دربخش کشاورزی و توجه به صنایع کوچک و گسترش و رونق دادن آن ضروری است.

به گزارش گروه اقتصاد پایگاه خبری البرز گلستان  محمد رهبری به مناسبت گرامیداشت روز ۲۱ مرداد در بازدید از شهرک صنعتی آق قلا اظهار داشت: در شرایط شکوفایی و رونق اقتصادی ایجاد فرصت های رشد برای صنایع کوچک و متوسط ممکن الحصول تر و راحت تر از توسعه صنایع بزرگ است.

وی افزود: انعطاف پذیری صنایع کوچک به ویژه تفاوت نوآوری و سرعت در اقدام نوآورانه در صنایع کوچک نسبت به بزرگ و همچنین سرمایه کم و ورود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در صنایع کوچک بدلیل داشتن قابلیتهای مدیریتی یا مالی توانسته است جایگاه صنایع کوچک را در بویژه در کشورهای درحال توسعه باز کند.

رهبری گفت: انعطاف پذیری مقوله ای است که یک مدیر صنایع کوچک می تواند براساس نیاز بازار بویژه در کشورهای عقب مانده و یا کشورهای درحال رشد اقدام نوآورانه را با سرمایه اندکی شروع کند.. وی با اشاره به اینکه محدودیت های صنایع بزرگ تغییرپذیری را دراین صنایع دچار مشکل جدی کرده است یادآور شد: نقش صنایع کوچک در پر کردن شکاف بیکاری و اشتغال و همچنین جابه جایی نیروی کاری تحرک اقتصادی بیش از صنایع بزرگ بوده است.

به گفته وی صنایع کوچک و متوسط حداقل از چهار جنبه براقتصاد داخلی و جهانی تأثیر می گذارد. وی خاطرنشان کرد: نوآوری، تغییر فناوری، پویایی صنعت و ایجاد اشتغال و درآمد نگاهی به وضعیت شاخص های اقتصادی و آمار نرخ بیکاری نشان می دهد در زمانی که صنایع کوچک پویا و فعال بوده اند اثرات محسوس تر و ملموس تری برروی این دو شاخص داشته اند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: مهمترین مسئله امروز در رقابت جهانی تخصصی شدن امورات و خدمات و بعضاً تولید بوده است که به دلیل زمانبر و هزینه بر بودن صنایع بزرگ این امر صرفاً در صنایع کوچک قابل تحقق بوده و میل و اشتیاق سرمایه گذاران و کارآفرینان دراین زمینه بیشتر شده است.

وی افزود: عدم ثبات و تغییرات شاخص های اقتصادی مهمترین فاکتور بر ریسک پذیری صنایع کوچک درمقابل صنایع بزرگ بوده است اما توانمندسازی بنگاههای کوچک دراین خصوص مؤلفه ای است که می بایست مدیران صنایع کوچک به آن توجه بیشتری کنند.

وی ادامه داد: بررسی و مطالعات نشان داده است که صنایع کوچک ازنظر اشتغالزایی و تأمین درآمد شرایط مطلوب تری نسبت به دیگر بخش های اقتصادی حتی در شرایط تحریم می توانند داشته باشند. رهبری افزود: شناخت دقیق از میزان بهره وری صنایع کوچک در راستای هدفمند کردن برنامه های تولید و حمایتی موردنیاز آن از ضرورت های استمرار تولید و حفظ اشتغال دائم می باشد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان گلستان نیز گفت: در گرامیداشت روز صنایع کوچک برنامه های متعددی برای تبیین جایگاه صنایع کوچک در توسعه استان برگزار شد.

رحمن محمدزاده اظهار داشت: بازدید مقامات از شهرکهای صنعتی، برگزاری نشست خبری، افتتاح طرح های صنعتی و برگزاری نشست کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری از جمله این برنامه ها است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۶ ب.ظ

دیدگاه