استاندار گلستان در مراسم روز ملی آب در شرکت آب منطقه ای استان : تصویب ۲۱ هزار میلیارد ریال برای بخش آب گلستان در سفر هیات دولت به گلستان/ تاکید بر بهره وری بیشتر از منابع آبی و کاهش برداشت آب زیرزمینی

کدخبر:۵۹۵۴۴

البرز گلستان/استاندار گلستان در مراسم روز ملی آب در شرکت آب منطقه ای استان عنوان کرد:
تصویب ۲۱ هزار میلیارد ریال برای بخش آب گلستان در سفر هیات دولت به گلستان/ تاکید بر بهره وری بیشتر از منابع آبی و کاهش برداشت آب زیرزمینی

استاندار گلستان گفت: در پایان سفر ریاست محترم جمهور و برخی اعضای هیات دولت ۲۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بخش آب استان اختصاص مصوب شد که امکان افزایش این اعتبار نیز وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، دکتر علی محمد زنگانه روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت ۱۳ اسفند روز ملی آب در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه ای گلستان، افزود: این اعتبار مصوب اولیه بخش آب استان در این سفر بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید سایر تعهدات انجام شده در روز سفر را هم پیگیری و بر این مصوبات اضافه کند.

وی ادامه داد: در خصوص اعتبار تکمیل سد نرماب مینودشت از رییس جمهور در شورای اداری استان ، تقاضای ۲۰ هزار میلیارد ریال شد تا این طرح تکمیل شود.

وی با اشاره به این که ویژگی مصوبات سفر رییس جمهور ، تخصیص اعتبار نقدی به اجرای طرح ها است، ابراز امیدواری کرد: با جذب اعتبارات مصوبه شده در حوزه آب، عقب ماندگی زیر ساختی استان در این حوزه، هرچه سریعتر رفع شود.

استاندار گلستان با اشاره به این که این استان هشت اقلیم را در خود جای داده است، گفت: اکنون ۲ اقلیم خشک و نیمه خشک، بیش از ۵۰ درصد از وسعت استان را در برگرفته که توجه به موضوع مدیریت خشکسالی و کم آبی در این استان باید توجه ویژه شود.

*کاهش فشار برداشت از منابع آب زیرزمینی*

وی با تاکید بر برنامه ریزی دستگاه های مرتبط در افزایش بهره وری از آب در اختیار بخش های مختلف، افزود: باید در استان به سمت افزایش بهره وری از منابع آبی و کاهش فشار در برداشت منابع زیر زمینی ، سرمایه‌گذاری بیشتر صورت گیرد.

دکتر زنگانه اضافه کرد: گرگان به عنوان مرکز گلستان جزو ۲ مرکز استان در کشور بوده که بیش از ۹۰ درصد از منابع آب شرب ساکنان آن از سفره های زیرزمینی تامین می شود این در حالی است که میانگین کشوری نزدیک به ۵۶ درصد است.

*فرسودگی شبکه توزیع از چالش های مدیریت منابع آب در استان است*

وی فرسودگی شبکه توزیع آب شرب را چالش دیگر مدیریت منابع آبی گلستان اعلام کرد و گفت: برای این موضوع باید چاره اساسی اندیشیده شود تا بیش از این منابع آبی تولیدی شرب هدر نرود چرا که با این سرمایه‌گذاری می توان ۳۰ درصد از اعتبارات را صرفه جویی و در مدیریت منابع آبی بکار گرفت.

استاندار گلستان بر تامین آب از محل آبهای سطحی و دریای خزر ، استفاده از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی، بازچرخانی آب تصفیه خانه ها به ویژه در شهرهای گرگان و گنبدکاووس برای استفاده در بخش کشاورزی برای زراعت چوب و پنبه، سرمایه گذاری در پوشش گیاهی اراضی شیبدار و ممانعت از فرسایش خاک و نفوذ آب ،توجه به عملیاتی شدن سد های میرداماد و تسریع در رفع کمبود آب شرب شهر گرگان تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان هم در این مراسم گفت: با توحه به این که این استان با پدیده حدی مواجه است و در ۴۵ سال اخیر ، ۱۳ سال خشکسالی و ۱۵ سال سیلابی را تجربه کرده است اهمیت سرمایه‌گذاری در مدیریت آب منطقه بیشتر می‌شود.

سیدمحسن حسینی افزود: گلستان ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در شرایط عادی دارد که با توجه به خشکسالی ، مدیریت در منابع آبی و افزایش بهره‌وری را در بخش های مختلف دوچندان می کند.

وی از گنجانده هشت طرح بزرگ آبی گلستان در طرح ویژه وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: همه تلاش دولت سیزدهم بر این قرار است که این طرح‌ها باید تا پایان دولت مورد بهره برداری قرار بگیرد .

مهندس حسینی در خصوص تخصیص آب از دریای خزر برای شیرین سازی ، افزود: تیرماه امسال مجوز شیرین سازی ۳۲ میلیون مترمکعب برداشت آب برای شیرین سازی از خزر در گلستان دریافت شد که در حال پیگیری سایر مراحل اداری برای اجرای آن توسط شرکت آبفا هستیم.

وی مطالعه سامانه انتقال آب صنعت به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب از سدهای شرق استان به شمال ، اجرای طرح گردشگری در تاسیسات آبی ، پیگیری ایجاد نیروگاه های برق آبی کوچک مقیاس در ۱۰۰ نقطه، نقشه برداری بستر رودخانه ها و دریافت سند به نام دولت، را از دیگر طرح های در دست اجرا شرکت آب منطقه ای گلستان برشمرد.

مهندس حسینی اظهار کرد؛ اعتبار عمرانی شرکت آب منطقه ای گلستان طی سال های ۹۵ تا ۹۹ به طور متوسط سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است در صورتیکه امسال ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای شرکت آب منطقه ای گلستان اختصاص یافته است که با در نظرگرفتن تهاتر نفت سد نرماب به بالغ بر یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: اعتبارات آبرسانی سالانه ۲۲ میلیارد تومان در نظر گرفته می شد اما امسال تا قبل از سفر رییس جمهور ۲۰۰ میلیارد جذب شده است.

حجت الاسلام و المسلمین لیوانی نیز در این مراسم با تشکر از اقدامات شرکت آب منطقه ای استان، موضوع آب را امری مهم عنوان کرد که باید در برنامه های استان به طور جدی به آن توجه شود.

امام جمعه موقت گرگان به مناسبت میلاد امام حسین علیه السلام، نکاتی از زندگی پربرکت ایشان را بیان نمود.

همچنین در این مراسم از مشاوران و پیمانکاران فعال شرکت آب منطقه ای استان با حضور استاندار گلستان تقدیر شد.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵ ب.ظ

دیدگاه