رییس جمهور با حضور در جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر در غرب استان گلستان از محل اجرای پروژه بومگردی و طبیعت‌گردی بازدید کرد

کدخبر:۵۹۴۴۶

البرز گلستان/

آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور دولت سیزدهم با حضور در جزیره آشوراده در غرب استان گلستان از محل اجرای پروژه بومگردی و طبیعت‌گردی تنها جزیره ایرانی دریای خزر بازدید کرد .
آیت الله رییسی در این بازدید به همراه جمعی از اعضای هیات دولت، حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان وامام جمعه گرگان و استاندار گلستان با قایق وارد جزیره آشوراده شد و از محل اجرای پروژه طرح طبیعت گردی این جزیره بازدید کرد.
طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده فروردین امسال در ستاد ملی تالاب‌ها به تصویب رسیده بود.
طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسوولین گلستان در دهه‌های اخیر بود که سال ۹۳ در سفر استانی هیات دولت به گلستان تصویب شد.
با امضای قرارداد بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت از محیط زیست، تحقق آرزوی دیرینه مردم استان برای بهره مندی از مزایای اقتصادی و معیشتی آن وارد فاز جدیدی شد و با زدن کلنگ عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تکاپو و تقلا برای اجرای مصوبه دولت آغاز شد.
پس از مراسم افتتاحیه این پروژه کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی گلستان آغاز شد که در نخستین گام و با پیگیری های تشکل‌های محیط زیست، مساحت طرح گردشگری در آشوراده از ۳۸۰ هکتار به ۳۸ هکتار کاهش یافت.
در طرح جدید قرار شد، کل طرح گردشگری در ۳۸ هکتار اجرا شود و فقط ۲۲ هکتار آن به صورت زون متمرکز گردشگری در مجاورت بافت مسکونی و متروک فعلی آشوراده قرار داشته باشد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نشود.
پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است.
جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد
جزیره آشوراده در ۲ کیلومتری غرب بندرترکمن در حوزه استحفاظی استان گلستان قرار دارد .

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۵:۱۸ ب.ظ

دیدگاه