مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان:موضوعات اشتغال و تورم و بیکاری نبایدبر منایع طبیعی و زیست محیطی سایه بیاندازد

به گزارش گروه طبیعت و اقتصاد پایگاه خبری البرز گلستان مهندس ابوطالب قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان امروز در نشست با اصحاب رسانه استان آخرین وضعیت منابع طبیعی و آبخیزی داری استان گلستان به اطلاع اصحاب رسانه رسانده است .
مهندس قزلسفلو ابتدا ضمن ارج نهادن به وظائف خبرنگاری بیان داشت : شما اصحاب رسانه در فضای اطلاع رسانی نقادی منطقی با اهداف اصلاح داشتید و کا ررسانه یک کار حساس و نسبتا سختی است .
وی در ادامه بیان داشت: مردم ومسئولیتن به موضوع منابع طبیعی خوشبختانه حساسیتی ویژه پیدا کردند و موضوعات را در جامعه رصد می کنند و امروز موضوع منابع طبیعی درجه ۲ نیست بلکه تدوام حیات و بقای انسان به آن وابسته است. .
مهندس قزلسفلو درباره اهمیت موضوع منابع طبیعی نسبت به سایر امور جاری کشور اظهار داشت: موضوعات اشتغال و تورم و بیکاری نباید بر مسائل منایع طبیعی و زیست محیطی سایه بیاندازد ومورد غفلت واقعه شود. وموضوعات منابع طبیعی اگر مورد توجه واقع نگردد و تخریب شود برگشت آن سخت وبعضا امکان ناپذیر است.
وی ادامه داد: موضوع منابع طبیعی و محیط زیست یک موضوع فردی و دستگاهی نیست بلکه یک کار همگانی است و  موضوع منابع طبیعی کل جامعه راتخت تاثیر قرار می دهد. ویک امر بمعرف و نهی از منکر می باشد.
وی انتظار داشت : کشورههای که در این امر و زمینه توفیق داشته اند. با مشارکت کلیه  دستگاهها اجرائی و همراهی و پشتیبانی عموم مردم و از طریق فرهنگ سازی با کمک رسانه ها به این توفیق دست یافتند.و از این بابت رسانه ها مسئولیت مهم و خطیری به عهده دارند.
مدیر کل منابع طبیعی استان در باره اهمیت خاک بیان داشت : خاک بعنوان بستر تولید و تامین مواد غذائی می باشد و ازنظرعلمای خاک شناسی  : خاک ثروت بی جانشین هر کشوری است و سالها طول می کشد تا این خاک تشکل شود و استفاده خارج از قابلیت و بیشتر از ظرفیت می تواند منابع طبیعی با ارزش را ا مورد تهدید قراردهد .
مهندس قزلسفلودر باره وضعیت معیشت  ودرآمد و اشتغال در استان گفت: منابع طبیعی و آب و خاک استان توان و ظرفیت جدید برای ایجاد اشتغال را ندارد و فشار بیس از ظرفیت باعث تخریب منابع طبیعی و اب و خاک استان خواهد شد و برای فراهم کردن زمینه های اشتغال جدید باید از ظرفیتهای سنتی و گردشگری و غیره استان استفاده شود.
وی تصریح کرد: هرمانی که بیکاری در جامعه تشدید میشود  فشارها بر عرصه منابع طبیعی تشدید می شود. و این موضوعات را با پرونده و اقدامات قضائی صرف نمی شود حل کرد زیرا باید به علتها نیز توجه شود. البته  بعضی از تخلفات  نه از روی نیاز بلکه از روی آز می باشد که اقدامات قانونی و قضائی در خصوص انان کار ساز و موثر است .
مدیر کل منابع طبیعی استان در باره شرایط شکننده استان گفت: شرایط در استان شکننده است و شرایط خشکسالی و سختی را در پیش رو داریم و آبهای سطحی و زیر زمینی به حدی کاهش یافته که سرانه آب در گلستان به حدود ۱۰۰۰متر مکعب رسیده که این شرایط برای استان با محوریت کشاورزی بسیار نگران کننده است
وی در رابطه با رشد جمعیت و کاهش آب بیان داشت : رشد جمعیت و کاهش پتانسیل آب ناشی از خشکسالی و بهره برداری بیش از ظرفیت از منابع اب شرایط را برای استان سخت تر می کند لذا مسئولین و مردم و رسانه ها باید دست به دست هم دهیم و باهم افزائی این شرایط را مدیریت کنیم

وی همچنین از اصحاب رسانه درخواست کردو بیان داشت: این جلسات  و نشست ها و با فرصت و وقت بیشتری برنامه ریزی گردد چون شما دغدغه های مردم را بیان می کنید و ما  حاضر به برگزاری توری جهت بازدید از فعالیتها ی منابع طبیعی برای اصحاب رسانه می باشیم
مهندس قزلسفلو ضمن حمایت از طرحهای جنگداری از آن بعنوان یک هدف حفاظت نام برده است ضمن آنکه بیکاری را برای جنگلهای استان یک تهدید معرفی نمود.
مهندس قزلسفلو ضمن حمایت از طرحهای جنگل داری افزود: هدف اصلی در طرحهای جنگل داری حفاظت کمی و کیفی جنگل است اعلام نمود: بهترین جنگل های استان در محدوده طرحهای جنگل داری قرار دارد و ضعیف ترین جنگل های استان  درخارج از طرحهی جنگلداری واقعند.

ایشان از خشکسالی و تنشهای محیطی حضور دام در جنگل آفات و بیماریها و استفاده بیش از ظرفیت از طبیعت و تفرچگاهای جنگلی به عنوان عوامل تهدید کننده جنگلهای استان یاد کرد.

وی باره خروج دام از جنگل و مراتع و آمار خروجی دام اعلام نمود: در استان از ۵۸۰هزار واحد دامی تا پایان برنامه چهارم  حدود ۳۳۰هزار واحد دامی از جنگل خارج شده است و برای ساماندهی الباقی دام در جنگل اعتبار و هماهنگی دستگاههای مرتبط نیاز است.تا این عامل تخریب مدیریت شود

وی ضمن بیان مثالی از کشور الجزایر در ابطه با حمایت از منابع طبیعی اعلام کرد:  حدود ۵۰سال پیش گله های بز در این کشور با هدف حفاظت و توسعه جنگل ساماندهی و مدیریت شده و از جنگل خارج شدند .

وی در ادامه افزود: برای کاهش خسارات خشکسالی و سیل در استان اجرای اجرای عملیات سطوح آبگیر در سطح جنگل ها با هدف استفاده از رگبارها  و ذخیره نزولات و اجرای عملیات آبخیز داری نیاز است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان در باره اعتبارت استان اعلام نمود:تا کنون ۲۶۵ میلیارد ریال اعتبال برای سال ۱۳۹۴در موضوعات ابخیز داری و جنگل و مرتع و صیانت و حفاظت و حمایت پیش بینی شده است .
وی ضمن بیان این نکته که: بارش بارانها در این مقطع بارش مناطق خشک و بیابانی می باشد و اگر بارندگی ماه تیر نبود بخشی از درختان می توانستند خشک شوند ضمن آنکه باید از این سیلها بهره برداری شود لذا نیاز به برنامه آبخیز داری می باشد.
مهندس قزلسفلو در پاسخ به سوالات یکی از خبرنگاران در باره وضعیت روستای زیارت گرگان بیان داشت : با توجه به شرایط شیب زیاد و بسیار بالا و رسوباتی که سیل به همراه خود دارد حوزه زیارت برای شهرگرگان یک تهدیداست و روی عرصه های آن باید مدیریت شود.و متناسب با اعتباراتی که دریافت نموده ایم هر ساله فعالیتهای را انجام می شود و لذا ما مخزنی نداریم که سیلاب را نگه دارد و فقط با ابخیز داری می توانیم تنه درخت و سنگها را مدیریت کنیم و شیب تند باعث می شود که سیلاب باید خارج شود و در پایین دست حتما خسارت می زند ضمن آنکه شهرداری گرگان در حال دیواره سازی می باشد تا به امن سازی شهر کمک کند ولی با بیان نکات سیل برای گرگان تهدیدی جدی می باشد.
وی در باره طرح پیشگیری از سیل گلستان اعلام نمود: طرح پیشگیری از سیل گلستان از ردیف اعتباری برخوردار شده ودر بازده زمانی ۱۰سال ۱۸۰میلیارد تومان برای فعالیتهای آبخیزداری تخصیص یافته است ولی با توجه به اتمام طرح ۱۰سال اعتبار تخصیصی آن ۴۰درصد بوده و متناسب با اعتبار کارهای مناسبی در سطح استان انجام شده است.از جمله در حوزه نوکنده و غاز محله کنترل سیل تاثیر داشته است وهمچنین از این اعتبارات سیل ۲۰۰بند کوچک و بزرگ ساختیم . و ما آمادگی داریم ۲برابر اعتبارات فعلی را برای این کار جذب کنیم.
مهندس قزلسفلو درجواب یکی از خبرنگاران در باره وضعیت یگان حفاظت بیان داشت : بعد از سال ۸۹ در تجهیزات انفرادی وضعیت خوبی داریم و تجهیزات ماشین الات و اطفاء خریق متوسط می باشد که به حدود ۱۴ ماشین اطفاء حریق مجهز شدیم که امسال اضافه می شود. ولی پشتیبانی هوایی و تکنولوزی پیشرفته در کشورنداریم .
وی همچنین در جواب یکی از خبرنگاران در مورد تعداد حریق در سطح جنگلهای استان ومساحت آن بیان داشت :۱۹۸مورد حریق در استان اتفاق افتاده و از نظر مساحت ۱۴۰هکتار به عرصه های جنگلی به مرتع ضربه زده است .
مهندس مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان در خاتمه بیان داشت : در ۴ماهه اول مقدار ۳۲۴ هکتار ازمراتع و ۳۸ هکتار از عرصه های جنگل خلع ید شده است ودر سال ۹۳درحدود ۶۶هکتار جنگل و ۶۹۰هکتار مرتع به ارزش ۴۷۷میلیارد تومان خلع شده است .

DSC09309IMG_8669

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲ ب.ظ

دیدگاه