معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: ایران دارای ۱۹ اثر ثبت شده جهانی است و از این نظر رتبه ۱۱ دنیا را دارد.

به گزارش  پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از  روابط عمومی وامورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان، مسعود سلطانی فر در آئین آغاز عملیات اجرایی موزه روستایی در پارک جنگلی قرق گرگان، گفت: ایران دارای ۱۹ اثر ثبت شده جهانی است و از این نظر رتبه ۱۱ دنیا را دارد.

وی در این مراسم با اشاره به موزه میراث روستایی گفت: این کار عظیم و پر جاذبه در فرایند مباحث میراث فرهنگی و گردشگری تاثیر قابل توجهی داشته که امیدواریم در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسد.

وی با اشاره بر تلاش های سازمان میراث فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: سازمان میراث فرهنگی خدمات ارزشمند غیر قابل تصوری در حوزه موزه ها در دولت یازدهم ارائه کرده است، در مجموع ۵۰۰ موزه فعال در کشور داریم که بخشی از آن ها در اختیار سازمان و بخش دیگر نیز در اختیار دیگر نهاد ها و بخش خصوصی است، خوشبختانه تعداد موزه ها به لحاظ کمی و کیفی در کشور افزایش داشته است.

وی با اشاره بر موزه روستایی گیلان افزود: نمونه دیگر این موزه در گذشته در گیلان راه اندازی شد که یکی از پر بازدیدترین مکان های گردشگری در این استان است که سالیانه پذیرای هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی است.
سلطانی فر با اشاره بر لزوم حفظ و حراست میراث فرهنگی کشور گفت:در راستای این وظیفه حفظ و حراست ارزشهای میراث فرهنگی در ۸ ماه اخیر موفق شدیم ۳ محموله فرهنگی تاریخی را که طی ۵۰ سال گذشته توسط قاچاقچیان به یغما برده شده بود ، و هیچ دولتی تا کنون نتوانسته بود این اشیا را بازپس گیرد به کشور بازگردانیم.
وی ادامه داد: طی کشمکش های حقوقی و قضایی اشیا خوروین، چغامیش به کشور بازگشت و در یک سال گذشته نیز با همکاری پلیس اموال فرهنگی ایتالیا محموله ای از اشیا تاریخی متعلق به ایران که مورد شناسایی قرار گرفت. خوشبختانه این اشیائ تاریخی به زودی بر طبق کنوانسیون یونیدروا ۱۹۹۵ با طی مراحل قانونی در هفته های آینده به کشور باز گردانده می شود.

وی با اشاره بر جهش خوبی که در زمینه ثبت آثار تاریخی در فهرست جهانی یونسکو انجام گرفته گفت: شهر سوخته، شوش و میمند را در با استفاده از سهمیه دو سال کشور ثبت کردیم ، در طول دو سال ۳ اثر ارزشمند در فهرست آثار جهانی ثبت شد و اکنون ایران با موقعیت مناسبی که در یونسکو دارد با ثبت ۱۹ بنا رتبه ۱۱ را در جهان به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره بر ساماندهی فضاهای موزه ملی ایران(ایران باستان) گفت:  این موزه که مکان های موزه ای آن به یک چهارم قبل کاهش یافته بودو حتی نتوانسته بود بخش اسلامی را راه اندازی کند در حال حاضر بخش های تکمیلی این موزه آماده بهره برداری بوده و انشاالله در هفته دولت راه اندازی می شود.

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اقدام مهم دیگری که از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت اشاره کرد و گفت: راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی برای حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی است که بسیار در این زمینه کمک کنده است و با توجه به نیاز برای ایجاد شبکه های گسترده ارتباطی یا مردم لزوم ایجاد و گسترش این انجمن ها به چشم می خورد.تاکنون در ۱۰ استان این انجمن ها تشکیل شده اند و امیدواریم با راه اندازی انجمن ها در شهرها، روستاها، بخش ها و دهستان ها بالای ۹۰ درصد به حفظ میراث فرهنگی دست یابیم.

وی در زمینه بازسازی بناهای میراثی و تاریخی گفت: این امر با گستردگی در حال پیگیری است به گونه ای که در سال ۹۳ در حدود ۳۰۰ بنا با مشارکت مردمی مرمت و بازسازی شدو در برنامه های سازمان پیش بینی شده است که امسال نیزبا روندی که با مشارکت های مردمی عمل می کنیم ۵۰۰ بنا را مرمت و بازسازی کرده و اجازه ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی داده شود تا به عنوان بنگاه های مکان تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

سلطانی فر در پایان سخنانش افزود: ایجاد موزه روستایی اقدام مهمی است که با حمایت دولت و استاندار انجام شد. امیدواریم با حمایت های بیشتر در این زمینه بتوانیم نسبت به جابجایی تعداد بیشتری از مکان های قابل انتقال به این موزه اقدام کنیم.

گفتنی است، موزه میراث روستایی گلستان با اعتباری برابر ۳۰۰ میلیارد ریال در پارک جنگلی قرق از توابع شهرستان گرگان احداث و تکمیل می شود و قرار است دانش بومی روستایی، ابنیه های تاریخی روستاها و سایر موارد مرتبط با روستاها در آن به نمایش درآمده وهمچنین تمامی نمادها،صنایع دستی ، آداب ورسوم و سنت های بومی روستاهای استان در این مکان گردآوری شود.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۰ ب.ظ

دیدگاه