- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مقاله:تبیین سیره عملی حاج قاسم الگوی بسیج در گام دوم انقلاب/ ازفرهاد مهقانی مدیر عامل هلال احمر استان گلستان

کدخبر:۵۷۶۴۰

البرز گلستان/

👈تبیین سیره عملی حاج قاسم الگوی بسیج در گام دوم انقلاب

✅مقدمه:
هر انسانی از سه لایه ی وجودی تشکیل شده لایه پنهان (افکار و اندیشه ها )لایه ی نیمه پنهان (انگیزشها و گرایشها)لایهی آشکار ( رفتار و کردارها)
مجموع این سه لایه وجودی در یک فرد وقتی به هم آمیخته شوند و یک منظومه را تشکیل دهند ؛ اگر پیروانی پیدا کند تبدیل به مکتب میشود
وقتی از سیره عملی و رفتاری حاج قاسم سخن میگوییم در واقع به لایه آشکار از مکتب سلیمانی میپردازیم

❎با این مقدمه ؛به مختصات و ویژگیهای رفتاری مکتب حاج قاسم به عنوان الگوی بسیج در گام دوم انقلاب اشاره می‌کنیم

۱️⃣اخلاص:
بارزترین ویژگی رفتاری حاج قاسم اخلاص وی و تقدّم رضایت الهی و کار برای خدا بر هرچیز دیگر بود
دلیل جذّابیت و مورد احترام بودن شهید سلیمانی از سوی آحاد مردم و بلکه جهانیان همین صبغه الهی ایشان بود و این وعده الهی است که خداوند محبت انسان های مومن را در دل دیگران قرار می دهد.

۲️⃣تکلیف گرایی:
حاج قاسم همیشه تلاش می‌کرد در هر زمان، ساعت، موقعیت ببیند خواسته خدا و تکلیف الهی خدا در آن مکان، زمان از او چیست؟ یعنی تکلیف شناس بودند.

۳️⃣ولایتمداری:
از ویژگی های رفتاری حاج قاسم؛ ولایت مداری نه فقط در حرف و شعار، بلکه در عمل و اقدام.
حاج قاسم:
.. دلیل اصلی پیشرفت عظیمی‌که ایران را به قطب عالم اسلام تبدیل کرده، رهبری است؛ عامل دوم نیز انسان‌های فداکاری هستند که همپا و همراه با رهبری، گام بر می‌دارند

۴️⃣انقلابیگری:
امام خامنه ای:
شهید سلیمانی اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ این را بعضی‌ها سعی نکنند کم‌رنگ کنند، این واقعیّتِ او است؛ ذوب در انقلاب بود، انقلابیگری خطّ قرمز او بود.
امام خامنه ای ۱۳۹۸/۱۰/۱۸

۵️⃣مردم محوری:
توجه به مردم از دیگر ویژگیهای رفتاری مکتب حاج قاسم است
حاج قاسم یک‌چیزی را در مکتب اسلام یاد گرفته بود که خوب است همه یاد بگیریم. خدا و مردم را مقابل هم نمی‌دید، باور داشت که برجسته‌ترین عبادتی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند خدمت به مردم است.

۶️⃣شجاعت:
ترکیب توامان شجاعت و تدبیر یکی دیگر از ویژگی های حاج قاسم و مکتب وی است
۷️⃣استکبارستیزی:
(مبارزه عملی و مردانه با استکبار)

۸️⃣مدیریت بحران:
تمام صحنه هایی که حاج قاسم در آن ها درگیر بود صحنه ها و میدان های عملیاتی و بحرانی بود؛ از زمان حمله آمریکا به افغانستان گرفته تا بحران سوریه و عراق. در این میدان های به ظاهر بن بست نما، تحت تاثیر هیمنه ظاهری قدرت های استکباری و طراحی های آن ها قرار نگرفت، بلکه با شکست دشمنان در دل بحران ها و بن بست ها توانست فرصت و مزیت برای کشور خلق کند.

۹️⃣فراجناحی بودن:
حاج قاسم خود را متعلق به مردم و انقلاب می دانست و برای همین فراجناحی بود درک عمیقی که ایشان از معادلات قدرت در نظام بین الملل داشت، سبب شده بود که بر حفظ وحدت داخلی و پرهیز از اختلافات جریانی و سیاسی حساسیت داشته باشد؛ به نحوی که، حتی در مواقعی از خود برای این منظور هزینه می کرد.

۰️⃣۱️⃣مرزبندی با دشمنان:
عزیزان، هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌هایتان به‌نحوی تضعیف‌کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرزها را تفکیک کنید.
وصیت نامه شهید

۱️⃣۱️⃣زمان شناسی و عملگرایی:
حاج قاسم هم زمان شناس بود و هم عمل گرا. زمان شناس بود، زیرا در مواقعی که ضرورت ایجاب می کرد، از خواب و خوراک و استراحت و… خود می گذشت و ایثار را به حد اعلا می رساند
حاج قاسم عمل گرا هم بود. در جایی که نیاز به عمل خاصی بود، با چالاکی و دقت تمام وارد می شد.

۲️⃣۱️⃣رعایت حدود شرعی:
با وجود پیچیدگی های صحنه های عملیات، حاج قاسم از رعایت حدود شرعی، حتی در بحرانی ترین لحظات هم غفلت نمی کرد

۳️⃣۱️⃣پرهیز از روحیه اشرافی‌گری.

۴️⃣۱️⃣تکریم خانواده شهدا

۵️⃣۱️⃣شهادت طلبی

0 [1]
0 [1]