مقاله رسیده/ روابط عمومی هوشمند ارتباطات موثر و راههای شیفته کردن وجذب دیگران / ازدکترحمید شکری خانقاه مدرس دانشگاه

کدخبر:۵۵۸۱۳

پنج اصل ارتباطی

‍ روابط عمومی هوشمند
ارتباطات موثر و راههای شیفته کردن و جذب دیگران
حمید شکری خانقاه
مدرس دانشگاه

فارغ از دوران کرونایی، حتی در شرایط فاصله اجتماعی؛
هرآنچه می گویید و احساس می کنید و آنرا انجام می دهید “روابط عمومی” شماست…
البرز گلستان /انعکاس ندادن احساسات یکی از اشتباهات رایج در برقراری ارتباط است. برای جذابیت باید نسبت به کوچک‌ترین اعمال فرد مقابل حساس بوده و عکس العمل نشان داد.توجه یکی از رازهای شیفته کردن دیگران است.
برایان تریسی و برخی از اساتید ارتباطات معتقدند که برای جذب مخاطب در هر شرایطی باید نگرش ارتباطی را سرلوحه زندگی خود قرار داد. راههای زیادی برای متقاعد سازی و جذب مخاطب وجود دارد در اینجا به صورتی کوتاه و گذرا به چند راهکار ارتباطی کلیدی اشاره می کنم:
🖍پنج نکته (پنج اصل) وجود دارد که می توانید در جلسات یا سایر موقعیت های اجتماعی یا تجاری در نظر بگیرید تا دیگران احساس کنند مهم هستند. به قول برایان تریسی اگر می خواهید با صحبت کردن برنده شوید، توجه به این نکات ضروری است:

🌸۱٫ قابلیت پذیرش ؛ یکی از نیازهای اساسی انسان این است که بدون قید و شرط توسط دیگران پذیرفته شود. برای این که نشان دهید کی را پذیرفته اید، وقتی او وارد می شود یا چیزی میگوید و در برگزاری جلسه همکاری می کند، مستقیم به او نگاه کنید و لبخند بزنید. این کار باعث می شود افراد احساس کنند مهم و ارزشمند هستند. در ضمن، اعتماد به نفس آنها افزایش و تصویر ذهنی شان بهبود می یابد. به علاوه، این کار باعث می شود افراد به صورت ناخودآگاه از پیشنهادها با صحبت های شما حمایت کنند.

🌸۲. قدرشناسی ؛ هر وقت به خاطر کاری که کسی انجام داده یا حرفی که زده از او قدر شناسی کنید، اعتماد به نفس و علاقه او به شما افزایش می یابد. ساده ترین راه برای ابراز قدر شناسی این است که از آن فرد به خاطر کاری که انجام داده، یا حرفی که زده و مفید و سازنده بوده، تشکر کنید. می توانید از این که مخاطبان به موقع آمده اند، به خاطر ارائه اطلاعات، به خاطر اظهارنظر و به خاطر این که به شما کمک یا اشتباهاتتان را اصلاح کرده اند، از آنها تشکر کنید.

🌸هر وقت به هر دلیلی از کسی تشکر می کنید، در واقع او را تشویق می کنید رفتارش را تکرار کند و حتی همکاری ارزشمندتری داشته باشد. وقتی از کسی تشکر می شود، او احساس می کند قابل احترام و مهم است. عبارت متشکرم در ایجاد علاقه افراد به شما و کسب اطمینان از این که دیگران با شما همکاری کنند بسیار مهم و کاربردی است.

🌸٣. تمجید و تحسین؛ «همه دوست دارند مورد تعریف و تمجید قرار بگیرند.» وقتی از افراد به دلیل کاری که انجام داده اند، یا حرفی که زده اند، یا به هر دلیل دیگری تشکر می کنید، آنها احساس می کنند ارزشمندتر و مهم تر هستند و در نتیجه شما را بیشتر دوست خواهند داشت.

🌸همیشه به دنبال راه هایی برای تمجید و تحسین از دیگران باشید. می توانید از کیف دستی کیف پول، یا خودکار افراد تعریف کنید. می توانید از لباس یا جزیی از چهره آنها تعریف کنید. اگر کسی اطلاعاتی ارائه کرد برای تمجید از او بگویید اطلاعاتی که داده عالی هستند. حتی نگاه کردن، سر تکان دادن و لبخند زدن به صورت تحسین آمیز می تواند باعث شود افراد فکر کنند ارزشمندتر و مهم تر هستند، شما را دوست داشته باشند و در آینده از چیزی که ارائه می کنید حمایت کنند.

🌸۴. تأیید ؛ می دانید که همه به دنبال تأیید دیگران هستند. افراد به تأیید دیگران، به ویژه کسانی که به آنها احترام می گذارند، نیاز دارند. هر وقت که به هر دلیلی از کسی تمجید و او را تأیید می کنید، اعتماد
به نفس او را افزایش و تصویر ذهنی اش را بهبود می بخشید و کاری میکنید که او در مورد شما و خودش احساس بهتری داشته باشد.

🌸بهترین راه این است که تأیید بلافاصله و دقیق باشد. وقتی کسی کار ارزشمندی انجام می دهد، یا اطلاعات مفیدی در اختیار گروهی میگذارد، بلافاصله با گفتن عبارت «خیلی خوب است اطلاعات او را تأیید کنید. دقیق باشید. مثلا بگویید: «این ارقام قابل توجه هستند؛ فوق العاده است.»
هرچه بیشتر همکاری دیگران را تأیید کنید، آنها هم همکاری بیشتر و بهتری خواهند داشت، شما را بیشتر دوست خواهند داشت و بعدها از ایده ها و نظرهایتان بیشتر حمایت خواهند کرد.

۵-توجه؛ مهم‌ترین و قوی‌ترین رفتار برای افزایش خودانگاری‌ست.
توجه، کلید طلایی برای شیفته کردن فوریِ دیگران است.
به هرکدام از دوستان یا همکاران‌تان که می‌رسید خوش‌حالیِ توصیف‌ناشدنیِ خود را به زبان بدن و کلام بیان کنید.

حمید_شکری_خانقاه

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۰۲ ق.ظ

دیدگاه