برای نخستین بار پس از توافق هسته‌ای ایران ۲میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده خود را روانه بازار آسیا کرد

به گزاش گروه اقتصاد پایگاه خبری البرز گلستان اقتصاد ایران آنلاین- اطلاعات حاصله در روز پنجشنبه نشان داد که یک سوپرتانکر ایرانی با ۲میلیون بشکه نفت پس از اینکه ماه‌ها در آبهای ایران لنگر انداخته بود، در حال حرکت به‌سمت آسیاست. این اولین محموله نفت ذخیره شده ایران روی دریاست که پس از توافق روانه بازار می‌شود.

ایران و ۶ قدرت جهانی روز سه‌شنبه به توافقی جامع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که راه را برای کاهش تحریم‌ها علیه تهران و افزایش صادرات نفت این کشور هموار می‌کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، هرچند تحلیلگران نفتی انتظار ندارند که صادرات نفت ایران تا سال آینده افزایش قابل توجهی داشته باشد، اما ایران ماه‌هاست میلیون‌ها بشکه نفت خود را در تانکرها روی دریا ذخیره کرده است.

به‌گفته یک منبع آگاه، سوپرتانکر استارلا که ظرفیت آن کاملاً پر است و متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران می‌باشد، از ۱۲ دسامبر برای ذخیره سازی نفت خام مورد استفاده قرار گرفته بود.

این منبع که آمد و شد تانکرها را رصد می‌کند، گفت: «این اولین تانکری است که از وظیفه ذخیره نفت روی دریا رهایی می‌یابد… یکی از سناریوها این است که نفت این کشتی به کشتی دیگر منتقل شود، هرچند که در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست».

آمارهای کشتیرانی تامسون رویترز ایکون نشان داد که این کشتی از طریق دریای عمان به‌سمت سنگاپور در حرکت است. اوایل این هفته، سوپرتانکر استارلا در منطقه خور فکان که معمولاً انتقال کشتی به کشتی نفت در آنجا صورت می‌گیرد لنگر انداخته بود.

مشخص نیست که آیا محموله ۲میلیون بشکه‌ای این تانکر به فروش رفته یا نه و اینکه آیا این معامله پس از توافق هسته‌ای اتفاق افتاده است یا نه. اما پس از ماه‌ها معطل ماندن تانکرهای نفتی ایران و ذخیره ۵۰ میلیون بشکه نفت (معادل صادرات بیش از یک ماه ایران) روی دریا این یک اتفاق مهم محسوب می‌شود.

تحلیلگران مؤسسه ماکوایر، در یادداشتی نوشتند، ایران «احتمالاً تصور می‌کند که یک افزایش جزئی در میزان صادرات توافق به دست آمده را تضعیف نخواهد کرد، یا اینکه توجه کسی را جلب نخواهد نمود.» اما اگر افزایش صادرات نفت ادامه‌دار باشد، «توازن‌های کوتاه‌مدت را تحت تأثیر قرار خواهد داد».

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۲۵ ق.ظ

دیدگاه