آغازعملیات اجرایی پروژه مرمت فصل جدید برج تاریخی رادکان کردکوی(گلستان) با رعایت بیشترین دقت و حساسیت

کدخبر:۵۴۹۰۳
آغاز مرمت فصل جدید برج رادکان کردکوی با حداکثر رعایت مسایل علمی

بنا به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، عملیات اجرایی پروژه مرمت فصل جدید برج رادکان با حداکثر رعایت مسایل علمی و آکادمیک آغاز شده است.
به گزارش البرز گلستان/ سارا اخوت در بازدید از کارگاه مرمت برج رادکان در شهرستان کردکوی با اعلام این خبر افزود: یکی از بناهای تاریخی پراهمیت کشور برج رادکان کردکوی است که مورد توجه و حساسیت ویژه اساتید و کارشناسان میراث فرهنگی و حوزه مرمتی کشور و استان است.
به گفته وی، بر این اساس در سنوات گذشته در چندین نوبت اقدام به مرمت بخش های آسیب دیده این بنا شد اما از آن جایی که مرمت امری مداوم و مستمر است وزارتخانه متبوع در سال ۹۹ نیز از محل اعتبارات ملی مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال جهت مرمت بنای مذکور اختصاص داد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تخریب جداره بیرونی و ازاره های این بنا، مصوب گردید این اعتبار در این فصل به مرمت بخش های آسیب دیده اختصاص یابد.
اخوت ادامه داد: آجرهای اولیه بنا ۲۳ در ۲۳ به ضخامت ۵/۴ سانتی متر است که توانستیم این نوع آجر را از دیگر استان های کشور تهیه کنیم و از ابتدای فصل تابستان سال جاری عملیات اجرایی پروژه مرمت برج رادکان آغاز شده و ادامه دارد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، در پایان اطمینان داد که در عملیات مرمت این اثر مهم و کلیه آثار تاریخی استان بیشترین دقت و حساسیت لحاظ می شود.
برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است. بنای یادشده با حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از دو بخش گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دو پوسته‌ای است. این بنای تاریخی و بلند با توجه به اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار داشته در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت. برج رادکان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۴:۳۳ ب.ظ

دیدگاه