نحوه تشخیص صحت اخبار منتشر شده در فضای مجازی

کدخبر:۵۴۵۴۵

نحوه تشخیص صحت اخبار منتشر شده در فضای مجازی
رئیس پلیس فتا استان گفت: امروزه بازار شایعات و اخبار کذب در فضای مجازی بیش از پیش داغ است، از این رو همه شهروندان باید اخبار کذب و جعلی را از اخبار صحیح تشخیص بدهند.
به گزارش البرز گلستان به نقل از خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “ابراهیم پرسا”، اظهار داشت: شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی از جمله آسیب‌ها و تهدیدات شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند که می‌توانند بر روی افکار عمومی اثر گذار باشند، ‌لذا مخاطبان اینگونه اخبار نیز باید قدرت تشخیص خود را افزایش داده تا فریب اینگونه شایعات را نخورند.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در هنگام مشاهده یک خبر در شبکه‌های اجتماعی، شهروندان می‌بایست به آن توجه نمایند این است که آن خبر را چه کسی نوشته است؛ زیرا در اخبار درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا خبرگزاری که قابل‌ پیگیری باشد به‌عنوان مرجع و منبع خبر درج می شود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد.
سرهنگ پرسا ادامه داد: شهروندان حتما به تاریخ انتشار خبر نیز دقت کنند زیرا احتمال دارد یک خبر که مربوط به چند روز یا چند سال قبل است مجدد در فضای مجازی به عنوان یک خبر جدید بازنشر شود، لذا در اینگونه موارد با یک جستجو ساده عنوان خبر در موتورهای جستجوگر می‌توانید از صحت آن اطمینان حاصل کرد.
این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مطالب حاوی شایعات در فضای مجازی حتما قبل از انتشار از صحت آنها اطمینان پیدا کرده و مطالبی که از صحت آن اطمینان ندارند را در فضای مجازی بازنشر نکنند چرا که می‌تواند مصداق نشر اکاذیب قرارگرفته و جرم محسوب شود.
رئیس پلیس فتا استان خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در فضای مجازی می‌توانند با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ارتباط برقرار کرده و یا با آدرس الکترونیکی به نشانی www.cyberpolice.ir از بروز‌ترین اخبار و حوادث و آموزش‌های پیشگیرانه در حوزه فضای سایبری مطلع گردند.
/انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۸:۱۷ ق.ظ

دیدگاه