شیوع وبا در محرم ۱۲۷۱ شمسی به نقل از یحیی دولت آبادی

کدخبر:۵۴۳۱۵

شیوع وبا در محرم ۱۲۷۱ شمسی به نقل از یحیی دولت آبادی

البرز گلستان/ بخشی از جلد یکم کتاب «حیات یحیی» نوشته یحیی دولت آبادی به شرح شیوع «وبا» به سال ۱۲۷۱ شمسی (۱۳۱۰ قمری) اختصاص دارد. بیماری که با اجتماعات مردم به دلیل عزاداری سیدالشهدا در محرم آن سال وحشیانه شیوع پیدا کرد و باعث کشتار عظیمی شد.

♻️ دولت آبادی از این وبا می‌گوید که خودش نیز گرفتار آن شد و علت هم مساله برنامه‌های عزاداری بود که در منزل پدرش برپا می‌شد.. در هنگام شیوع وبای مورد بحث میرزا یحیی دولت آبادی بسیاری از مردم به دستورات بهداشتی گوش نداده و نجات خود را در برپایی آئین‌های عزاداری می‌دیدند و البته هم دانش پزشکی در آن دوران هنوز پیشرفتی نکرده بود.

🔶 وی می نویسد:

♻️ در خانه ما علاوه بر اینکه مجلس روضه خوانی عمومی هست بواسطه مرجعیت تام پدرم، این خانه محل توجه گشته، برای تحصیل دعا و آنچه وظیفه روحانیت است ،نسبت به زندگان و مردگان از هر قبیل مردم غالباً آمد و شد می شود و پدرم با قوت قلبی که کمتر از کسی دیده شده، ادای وظیفه می نماید .

♻️ ماه به نیمه می رسد «وبا» روز بروز بر طغیان خود می افزاید، اضطراب مردم به حد کمال، هر کی بیشتر می ترسد زودتر می میرد .

♻️ شماره مردگان در شهر طهران به روزی هزار و پانصد نفر می رسد.اموات را در تابوت و تابوت را بر پشت الاغ به قبرستان می برند و هیچ گونه تشریفات برای هیچ مرده ای از هر خانواده باشد بجا آورده نمی شود.

♻️ با این سادگی و آسانی باز یک روز و دو روز جنازه های عزیزان در برابر پدران و مادران و ارحام و اقارب بر زمین است و وسایل کفن و دفن آنها فراهم نمی شود.

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه