هزاجریبی مدیرکل امور مالیاتی استان گلستان: دولت با تقسیط مالیات، کاهش میزان هزینه های دیرکردجریمه های مالیاتی وتمدید زمان اظهارنامه ازمودیان حمایت کرد

کدخبر:۵۳۸۰۴

پرداخت مالیات برای دولت بسیار حائز اهمیت است چرا که بخشی از هزینه های عمران و آبادانی کشور از این طریق تامین می شود.

به گزارش خبرنگا البرز گلستان به نقل از خبرگزاری شبستان ، پرداخت مالیات برای دولت بسیار حائز اهمیت است چرا که بخشی از هزینه های عمران و آبادانی کشور از این طریق تامین می شود.

همچنین دولت با درآمدهای مالیاتی نسبت به اجرای پروژه هایی که منتج به رشد اقتصادی کشور می شود اقدام می کند و از این طریق پرداخت مالیات بر وضعیت اقتصادی مردم تاثیرگذار است.

به سراغ «علی اصغر هزارجریبی»، مدیرکل امور مالیاتی استان گلستان  رفتیم و در خصوص مالیات و نحوه مصرف آن با وی گفتگو کردیم.*مالیات چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟
مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت است و بخشی از حاصل از سود درآمد فعالان اقتصادی به شمار می رود.

مالیات پرداختی ممکن است یک شخص حقوقی و یا شخصی حقیقی را در بر گیرد، یعنی پرداخت کننده مالیات می تواند یک شخص، شرکت، موسسه و غیره باشد.

هدف از پرداخت مالیات این است که درصدی از سود اقتصادی کشور به دولت برسد زیرا که دولت فراهم کننده امکانات و منابع برای کشور است.

هر ساله صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) باید حساب سود و زیان و درآمد خود را در قالب یک اظهار نامه تقدیم اداره مالیات کنند ، که به این شیوه از تعیین مالیات ، خود اظهاری گفته می شود .

همچنین برحسب ماده ۴ امور مالیاتی مودی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی را که طی آن دوره به فروش کالا و یا ارائه خدمات توسط وی تعلق گرفته است با رعایت تبصره دو این ماده و پس از کسب اعتبار مالیاتی خود به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر می‌کند، پرداخت کند.

*تسلیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟
بخش از مشاغل و  اصناف بر حسب تبصره ماده ۱۰۰ امور مالیاتی می توانند به صورت توافقی اظهار نامه مالیاتی را تحویل دهند.

امسال مردم در تسلیم اظهار نامه مالیاتی همکاری خوبی داشتند و چند سالی است استان جزو رتبه های برتر کشور به شمار می رود.

برحسب قانون صاحبان مشاغل تا پایان خردادماه فرصت دارند، اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال گذشته خود را به صورت الکترونیکی به سازمان تسلیم کنند که امسال به دلیل کرونا این مدت تمدید شد.

امسال با توجه به شرایط کرونا افرادی که سه میلیون تومان مالیات سال گذشته آنها بوده بدون تغییر مالیات را از آنها پذیرفتیم.

زمان ارسال اظهارنامه های مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا ۳۱ خرداد ماه هر سال و زمان ثبت نامه اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی تا پایان ۳۱ تیر ماه در صورتی که پایان سال مالی آنها اسفند ماه باشد در نظر گرفته می شود.

اشخاص حقوقی تا چهار ماه بعد از پایان سال مالی باید اظهار نامه مالیاتی خود را تسلیم کنند.

*امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا وصل مالیات چگونه بود و چه حمایت هایی از سوی دولت صورت گرفته است؟
در وصل مالیات مشکل نداشتیم و تسهیلات ویژه برای مودیان مالیاتی قرار دادیم،  تمدید اظهارنامه مالیات صاحبان مشاغل تا ۱۵ تیر تمدید شود.همچنین به به استناد مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری به مدت یک ماه و تا پایان مردادماه تمدید شد.همچنین در مصوبه دیگر ستاد کرونا آمده است که موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی که آخرین مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی آنان از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ خردادماه سال جاری باشد و نیز احکام اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت دو ماه تمدید شد.

تقسیط مالیات و همچنین کاهش کارمزد تاخیر به دو درصد از دیگر مزایای بود که در امسال برای مودیان به دلیل کرونا در نظر گرفته شده است.*چه برخوردی با کسانی که مالیات خود را پرداخت نمی کنند می شود؟ 
کسانی که بدهی مالیاتی خود را که سر رسید آن مربوط به سال ۹۹ است پرداخت نکنند مشمول جریمه می شوند و در صورت عدم پرداخت ماهانه ۲٫۵ درصد جریمه دیرکرد از آنها اخذ خواهد شد.با توجه به اینکه اطلاعات ما از مودیان کافی نیست تبصره ماده ۱۰۰ در نظر گرفته شده تا این مشاعل با تسلیم اظهار نامه به صورت شفاف مالیات خود را مشخص کنند و در صورتی که اطلاعات ما با اطلاعات فرد یکی باشد آن اظهارنامه تسلیم می شود و دیگر مورد بررسی قرار نمی گیرد و براین اساس در سال گذشته ۹۸ درصد تسلیم اظهار نامه مالیاتی قطعی شده است.

در سیستم مالیاتی مشاغل افراد با توجه به اینکه اطلاعات کافی در اختیار نداریم و اگر این بستر فراهم شود به عدالت مالیاتی نزدیک می شویم.

*سرنوشت مالیات اخذ شده از افراد چه می شود؟
مالیات اخذ شده از افراد به حساب خزانه می رود و در  استانی مانند گلستان مالیاتی از استان خارج نمی شود چرا که بخش های عمده فعالیت استان مشاغلی مثل کشاوزی و دامپروی است که از مالیات معاف هستند  و استان درآمد بالایی ندارد.

استان گلستان بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این درحالی است که درآمد استان از مالیات به یک هزار میلیارد تومان نیز نمی رسد و مابقی آن از سایر استان ها تامین می شود.

در حال حاضر ۸۴ درصد از بودجه استان از مالیات تامین می شود  و درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمد عمومی استان یک ششم است و به حساب خزانه می رود.

بسیاری از پروژه های عمرانی با درآمدهای مالیاتی افتتاح می شود و مالیات در رفاه اجتماعی و توسعه زیرساخت ها نقض دارد.

شهرداری ها و دهیاری ها از مالیات برارزش افزوده سهم دارند و  هر فصل بعد از گذشته ۱۵ روز باید درآمدهای مالیاتی را به آنها بپردازیم.

از میزان ۹ درصد  مالیات بر ارزش افزوده چهار  درصد به حساب خزانه واریز می شود و چهار درصد نیز مربوط به پرداخت عوارض به شهرداری ها و دهیاری ها است و یک درصد نیز صرف بیمه سلامت می شود.

عوارض دهیاری و شهرداری ها در قانون برنامه ششم نیز از استان خارج نمی شود و به حساب رابط کل استانداری واریز  و باید برحسب جمعیت ۷۰ درصد آن به حساب شهرداری ها و ۳۰ درصد به حساب دهیاری ها واریز شود.

*لایحه مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شد این مهم چه تاثیری بر روند رسیدگی بر مالیات دارد؟ 
لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده مراحل نهایی آن تصویب شده و باید ابلاغ به دست ما برسد.

در مطالعات اختیارات ما ماموران مالیاتی به حداقل می رسد و تنها به یک درصد می توانیم رسیدگی کنیم و مابقی را باید بپذیریم و این مهم نیز به اطلاعات شفاف که مودیان می دهند بر می گردد.

آموزش به مودیان داده شده و بیشتر مشکل از عدم اطلاعات قوانین از مالیات است و تبصره و مواد قانونی زیاد است و برخی چیزها روان است و مثل اظهارنامه اگر کمک نشود غفلت می شود و تکالیف قانونی می تواند از جرائم کمک کند.

*مردم فرار مالیاتی را از چه طریقی می توانند گزارش بدهند و از این محل در استان چه میزان مالیات وصول شده است؟

شماره تماس ۱۵۶۲ برای اطلاع رسانی در خصوص فرارمالیتی در نظر گرفته شده و در چند سال اخیر برحسب قانون ماده ۱۶۹ که مودیان اعم از اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند و همچنین از این طریق و با همکاری دستگاه های دولتی فرار مالیاتی را شناسایی می کنیم.

تراکنش های بانکی نیز از دیگر موضوعاتی است که به آن استناد می شود و هر ساله ۱۰ تا ۲۰ درصد مالیات ها از محل شناسایی فرار مالیاتی وصول می شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱:۳۹ ب.ظ

دیدگاه