یادداشت رسیده: فرصت تغییر برای تحول /ازقاسم قندهاری فعال فرهنگی اجتماعی

کدخبر:۵۳۵۶۸
💥فرصت تغییر برای تحول

✍️قاسم قندهاری / فعال فرهنگی اجتماعی

البرز گلستان/هنگاهی که جامعه شناسان و پژوهشگران حوزه توسعه در خصوص موفقیت و عدم موفقیت کشورهای اروپایی در برنامه‌های مربوط به توسعه بررسی می‌کردند، به نکات قابل توجهی دست یافتند .

به عنوان نمونه و به طور مشخص پیشرفت آلمان غربی در قیاس با آلمان شرقی و قبل از فرو ریختن دیوار برلین در سال ۱۹۸۹،

بررسی‌ها حکایت از آن داشت که هرگاه مردم در قالب تشکل‌ها، گروهها، سمن‌ها یا احزاب در اداره جامعه، با تمام توان و قوی حضور دارند، اتقاقات خوبی در مدیریت جامعه رخ می دهد.

ابن خلدون دانشمند مسلمان نیز اشاره جالبی دارد : این دانشمند به نظام عرضه و تقاضا و ساختار اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته و در همین رابطه می‌گوید:

“هرگاه دولت‌ها تجارت کنند؛ مردم فقیر و دولت ضعیف خواهد شد. از طرف دیگر هر گاه مردم تجارت کنند؛ دولت قوی و مردم غنی خواهند بود.”

بنابراین یک رابطه کاملا معناداری میان اقتصاد دولتی و میزان اقتدار دولت برقرار است و نیز یک رابطه معناداری میان فقر و میزان فعالیت مردم وجود دارد.

حال اگر به شعار انتخاباتی #آیت_الله #رئیسی “#دولت_مردمی – #ایران_قوی” دقت کنیم ، این تحلیل را می توان برداشت کرد که ،

🔹️اگر می‌خواهیم دولت و ایران قوی داشته باشیم، باید اجازه داد مردمی که در شرایط بحرانی مانند جنگ، زلزله، سیل، آتش سوزی و سایر مشکلات و حواث جامعه در صف اول حضور دارند را در اقتصاد هم وارد و به آنهاد اعتماد کرده و میدان دهیم .

این امر یک اعتماد دوسویه را ایجاد می کند که باعث می شود مردم نه تنها در کنار هم و پشتوانه یکدیگر باشند بلکه اعتماد ملت به دولت و حکومت را هم به جایگاه واقعی خود باز می گرداند

و به جای اینکه در شرایط سخت به برخی سلبریتی های بی هویت اعتماد کنند ، حاکمیت و دولت را امین خود می دانند.

لذا وقوع این رویداد عملا باعث ایجاد تحول در جامعه می‌شود .

حال نکته مهم این است چه زمانی برای تغییر به سمت تحول در جامعه مناسب است!

پژوهشگران تحول معتقدند یکی از بهترین زمان‌ها برای تحول در فرصت تغییر مدیریتها ( دولتها ) رخ می‌دهد. فرصتی ایجاد می‌شود که نحوه اداره جامعه و مدیریت امور با تغییر دیدگاهها، برنامه‌ها و کارگزاران اجرائی کارآمد به سمت تحول هدایت یابد .

امیدواریم دولت منتخب توفیق تحقق تحول را بیابد .

/ انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲ ق.ظ

دیدگاه