- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

بنگاه معاملات آراء!/ به قلم وحید حاج سعیدی

کدخبر:۵۳۲۹۹

 به گزارش البرز گلستان گروه فرهنگ / بنگاه معاملات آرا به قلم وحید حاج سعیدی
از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان امروز اگر ریا نباشد قصد داریم مقوله «انتخابات» را آچارکشی کنیم و به بررسی ابعاد چالشی در حوزه اقتصادی آن بپردازیم. چرا که انتخابات یکی از نوستالژیک‌ترین و کاربردی‌ترین مقولات اجتماعی جوامع مدرن محسوب می‌شود و اگر راجع به این مقوله صدها کتاب و مقاله تألیف شود یا ده‌ها فیلم و زنجیره و کلیپ ساخته شود، باز هم جا دارد. هر چند مزایای مترتب بر این پدیده مدرن اجتماعی بر همگان آشکار است و هر گونه قلم‌فرسایی در این باب اطاله کلام است بااین‌وجود برخی از رویکرد‌‌‌‌‌های این پدیده اجتماعی همچنان ناشناخته مانده است و کمتر به آن پرداخته شده است.

یکی از این موارد «مقوله خریدوفروش آراء» در سطح گسترده و سازمان‌دهی شده است.
متأسفانه تجارت «خریدوفروش رأی» به دلیل فقدان نگاه جامع چندان شناخته شده نیست و علی‌رغم اینکه مقامات و مسئولان قول برخورد را داده بودند کماکان شاهد خریدوفروش رأی (البته به منظور ثواب و رضای خدا) هستیم! فلذا لزوم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص هدفمند ساختن فرایند خریدوفروش آراء و گذار از خریدوفروش سنتی و ایجاد سازوکار نوین در اصلاح معاملات انتخاباتی بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد. چرا که در حال حاضر این خرید و فروش به صورت غیر رسمی و خارج از عرف تجارت عمومی و گلاب به رویتان حتی در تاریکی شب صورت می‌گیرد که علاوه بر پائین آوردن منزلت و جایگاه رأی، کلیت این تجارت نیز زیر سؤال می‌رود. فروش رأی به نمایندگان چند کاندیدا، عدم امکان خریدوفروش رأی در روز‌‌‌‌‌های قبل از انتخابات، مشخص نبودن مظنه واقعی رأی، دلال‌بازی و ایجاد قیمت حبابی در برخی از ساعات شبانه‌روز، نبود سازوکار مناسب جهت اطمینان از دادن رأی به فرد موردنظر، برخورد با کارگزارن و ایجنت‌‌‌‌‌های خرید و فروش رایو … از جمله ایرادات ساختاری نبود قانون مدون خرید و فروش آراء است. فلذا با توجه به حساسیت و اهمیت رای در سرنوشت شهروندان و به منظور جلوگیری از ورود پول‌‌‌‌‌های کثیف به بازار رأی و ایجاد شفافیت و مظنه واقعی قیمت آراء، چند پیشنهاد کاربردی و عملی در این خصوص ارائه می‌شود:

الف) ایجاد بنگاه معاملات آراء: بدون شک اولین گام در یک معامله منطقی، آگاهی از شرایط عمومی و اختصاصی معامله است. پیشنهاد می‌شود بنگاه‌هایی در خصوص خریدوفروش آراء تأسیس شود تا افراد در شرایط عادی و در نهایت سلامت خاطر تصمیم‌گیری کنند و پس از قیمت‌گذاری مناسب نسبت به واگذاری رأی خود اقدام نمایند. تحت این شرایط علاوه بر جلوگیری از فروش رأی به چند کاندیدا، زمینه سودجویی و افزایش نامتعارف قیمت رأی به‌ویژه در ساعات پایانی روز انتخابات برچیده می‌شود.

ب) پیش‌فروش رأی: با توجه به تغییر شرایط اقتصادی در موقعیت‌‌‌‌‌های مختلف و تغییر قیمت جهانی برخی کالاها، پیشنهاد می‌شود زمینه پیش‌فروش رأی فراهم شود تا پس از تعیین قیمت نهایی رأی، افراد بتوانند رأی خود را به قیمت واقعی عرضه کنند و در حق کسی اجحاف نشود.

پ) ایجاد اشتغال: با وجود بیکاری گسترده در سطح کشور، ساماندهی مقوله «خرید و فروش رأی» باعث ایجاد شغل در سطح وسیع می‌شود. ایجاد بنگاه‌‌‌‌‌های معاملات رأی و رأی یابی، ایجیت یا کارگزار رای، رأی نویس یا همراه به‌منظور اطمینان از درج نام کاندیدای موردنظر در برگه تعرفه و … از جمله مشاغل جدید قابل پیش‌بینی در این رویکرد محسوب می‌شوند.

ت) توجه به خرده‌فرهنگ‌ها: به جرات می‌توان در سال‌‌‌‌‌های اخیر ما نتوانستیم به دایره ضرب‌المثل‌‌‌‌‌های فارسی، ضرب‌المثل جدید اضافه کنیم. با راه‌اندازی سیستم خریدوفروش رأی می‌توانیم در حوزه ادبیات نیز ساختارشکنی کنیم و ضرب‌المثل‌‌‌‌‌های جدیدی نظیر «هر که پولش بیش، رأی اش بیشتر» و … بسازیم!

/ انتهای خبر

0 [1]
0 [1]