- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

گفتگو با «ابوالفضل تجری» از نوازندگان جوان و آینده دار موسیقی گلستان/مصاحبه از وحید حاج سعیدی

کدخبر:۵۳۲۹۵

موسیقی سرگرمی نیست!  تا زمانی که تصمیم نگرفته ایم با موسیقی زندگی کنیم، نباید برای یادگیری  قدم برداریم

به گزارش البرز گلستان گروه هنر/شاید جملگی بر این باور باشیم که موسیقی یک هنر است اما برخی بزرگان و دانشمندان جهان، موسیقی را یک علم می‌دانند. ارسطو موسیقی را یکی از شعب ریاضی دانسته و فیلسوفان اسلامی نیزاین قول راپذیرفته اند ولی از آنجاکه همه قواعد موسیقی مانند ریاضی مسلّم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحه سازنده و نوازنده هم درآن دخالت تام دارد آن را هنر نیز نام داده اند.» زیبایی وصف ناپذیر موسیقی بر حسب اثری که بر ذهن و احساسات شنونده می‌گذارد، بدون شک از جنبه‌‌‌‌های اعجاب انگیز موسیقی است. این هنر با دقّت و محاسبه و اندازه گیری دقیق انجام می‌گیرد شاید به همین خاطر است که در تقسیم بندی‌‌‌‌های علوم قدیم از شعب علوم ریاضی به حساب آمده است!

موسیقی چه علم باشد یا هنر و یا تلفیقی از هر دو چندان مهم نیست. مهم این است که موسیقی می‌تواند در زندگی ما تاثیری عمیق بگذارد و در کاستن برخی تالمات روحی و حتی جسمی موثر باشد. اخیراً نیز دانشمندان کشف کرده اند کسانی که موسیقی گوش می‌دهند یا می‌نوازند در پیری کمتر با مشکل آلزایمر روبرو خواهند شد.

موسیقی را می‌توان زبان مشترک همه اقوام و ملل نامید چرا که در سراسر دنیا آوای موسیقی به گوش می‌رسد و قوم و یا کشوری را نمی‌توان یافت که از هنر موسیقی بی بهره باشد. کشور ایران نیز در بحث موسیقی از قدمت و غنای خاصی برخور دار است و به نوعی می‌توان ادعا کرد ایرانیان موسیقی را می‌شناسند و می‌فهمند. وجود انواع مقام ها و دستگاه ها در قومیت‌‌‌‌های مختلف ایرانی از نفوذ و اهمیت موسیقی در نزد مردم این دیار کهن نشان دارد.

در استان گلستان نیز موسیقی جایگاه منیع و رفیعی دارد و بزرگان زیادی در این دیار به خنیانگری مشغول بوده و هستند. ماحصل این بزرگی و توجه به موسیقی رشد و همه جانبه موسیقی در استان و ظهور پدیده‌‌‌‌های جدیدی در عرصه موسیقی است که یکی از آنها « ابوالفضل تجری» از نوازندگان و آهنگسازان جوان استان گلستان است که بدون شک در آینده نزدیک از وی بیشتر خواهیم شنید.

ایشان که دانش آموخته آهنگسازی از دانشگاه سوره است موسیقی را از ۱۶ سالگی و با ساز ویلن آغاز کرده است و در طول همین مدت کوتاه توانسته است پله‌‌‌‌های ترقی خیلی زود طی کند و در جشنواره ها و کنسرت‌‌‌‌های زیادی در سراسر کشور به خنیاگری و هنرمندی بپردازد. او در حال حاضر مدیر آموزشگاه موسیقی نهیب است و به آموزش جوانان علاقه مند به موسیقی اشتغال دارد. به منظور آشنایی بیشتر با این هنر مند جوان و بررسی نقش موسیقی در زندگی انسان ها گفتگوی کوتاهی با این ایشان انجام داده ایم:

چرا موسیقی را انتخاب کردید؟

حقیقت امر این است که چون در ابتدا شناخت کاملی از موسیقی نداشتم، فقط به صرف نواختن و سرگرمی وارد این عرصه شدم. اما پس از مدتی شناخت کامل تر و درک عمیق تری از موسیقی پیدا کردم و با کسب تجارب جدید و آشنا شدن با مختصات و ساختار درونی موسیقی مسیرم را در این راه پیدا کردم. ماحصل این شناخت کسب مهارت فنی و علاقه درونی به موسیقی است که اگر خدا کمک کند قصد دارم موسیقی را بیشتر بشناسم. چون عده ای بدون شناخت وارد این عرصه می‌شوند و بعد از اینکه توانستند صدایی از ساز در بیاروند خود را استاد می‌نامند. در صورتی که موسیقی دنیای عمیقی دارد که ورود به این دنیا نیاز مند پشت سر  گذراندن مراحل و درجاتی دارد. بدون تردید استفاده از تجارب اساتید موسیقی اولین گام در این مسیر طولانی است و ما هیچگاه نباید خود را بی نیاز از این مقوله بدانیم.

از چه زمانی به صورت حرفه ای وارد عرصه موسیقی شدید؟

بنده از سال ۸۳ افتخار شاگردی در محضر “استاد محمدابراهیم کشمیری” را دارم و ساز ویلن رو نزد ایشان آموختم. بعد از گذراندن دوره‌‌‌‌های حرفه ای نزد ایشان، به مدت ۵ سال در محضر استاد ” بهرنگ آزاده” که از سرشاخه‌‌‌‌های موسیقی ایرانی هستند شاگردی کردم و دوره‌‌‌‌های ردیف موسیقی ایرانی مکتب “استاد علی تجویدی” برای ویلن رو نزد ایشان فرا گرفتم. در حال حاضر نیز استاد آزاده به همراه همسرشان در ارکستر ملی مشغول نواختن هستند.

در کنار کلاس ویلن، افتخار داشتم که دوره‌‌‌‌های هارمونی، کنترپوآن، پرلود و بخشی از  ارکستراسیون را در محضر “استاد بابک آل حیدر” فرا بگیرم. ایشان از اعضای هئیت آهنگسازان انگلستان و هئیت آهنگسازان نوین دنیا هستند و در حال حاضر رهبر ارکستر سفارت فرانسه و مدرس دانشگاه موسیقی تهران هستند.

تا کنون در چه کنسرت‌‌‌‌های اجرا داشته اید و چه مقام هایی کسب کرده اید؟

بنده از سال ۸۴ در جشنواره‌‌‌‌های استانی و کشوری زیادی شرکت داشتم و چندین مقام هم کسب نموده ام که از جمله آنها می‌توان به مقام اول موسیقی تئاتر در جشنواره ی کشوری ساری، دو بار مقام اول تک نوازی ویلن در جشنواره استانی، سرپرستی گروه کُرال کودک به مدت یک سال و نیم و اجرای کنسرت با این گروه و اجرا برای ارگان‌‌‌‌های مختلف (بهزیستی، معلولین، اعیاد نیمه شعبان) و در نهایت گروه برگزیده در جشنواره استانی محلی و دوبار اجرا در صداوسیما اشاره کرد. در بخش کنسرت نیز برنامه‌‌‌‌های زیادی داشته که می‌توان به اجرای موسیقی تلفیقی “ایرانی-اسپانیایی” در جشنواره فجر، اجرای کنسرت بهمراه  “ارکستر گلستان” به سرپرستی استاد رامین صفایی در شاهرود و اجرای ارکستر شورانگیز در گرگان و اجرا در چندین مراسم استانی و کنسرت‌‌‌‌های مختلف در سطح شهرستان و استان اشاره کرد.

تاثیر موسیقی در زندگی افراد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوع نگاه افراد به موسیقی متفاوت است و این تفاوت تعیین کننده اثرات موسیقی در زندگی افراد است. در واقع تاثیر موسیقی بر افراد به نوع نگاه آنها بستگی دارد. اما هر قدر نگاه به موسیقی عمیق تر و جدی تر باشد بدون شک تاثیر آن نیز ژرف تر و ماندگار تر است.

تاثیر موسیقی بر روح و حتی جسم افراد به اثبات رسیده است و می‌توان با موسیقی به درک بهتری از جهان پیرامون رسید.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

درحال حاضر با گروه‌‌‌‌های مختلف موسیقی همکاری دارم و در آموزشگاه موسیقی که تاسیس کرده ام در حال آموزش به همشریان و علاقه مندان به موسیقی هستم.

چه توصیه ای برای علاقه مندان به موسیقی دارید؟

دوستان باید به خاطر داشته باشند موسیقی یک سرگرمی نیست. تا زمانی که تصمیم نگرفته ایم با موسیقی زندگی کنیم، نباید برای یادگیری آن قدم برداریم. گام‌‌‌‌های این مسیر هم چندان آسان نیستند.

گام اول استفاده از تجارب بزرگان موسیقی، چون ما این قدر عمر نمی‌کنیم که همه چیز را خودمان تجربه کنیم. گام دوم تلاش و پشتکار و تمرین مداوم است. گام سوم نیز مطالعه و آشنایی با علم روز موسیقی است.

سخن پایانی

احترام و توجه به پیشکسوتان موسیقی آرزوی قلبی بنده است و همواره در این راه سعی می‌کنم پیش قدم باشم. توجه بیشتر مسئولین به موسیقی و تغییر نوع نگاه برخی از افراد جامعه به هنرمندان به ویژه هنر مندان عرصه موسیقی دومین آرزوی بنده است. در پایان نیز ضمن تشکر از همه اساتید و خانواده ام که همواره پشتیبان من بوده اند، آرزوی روزهایی شاد همراه با دلخوشی و صحت جسمانی برای همه هموطنان به ویژه مردم خوب و موسیقی شناس استان گلستان دارم.

مصاحبه و گفتگو: وحید حاج سعیدی

/ انتهای خبر

0 [1]
0 [1]