دستگیری باند حفاران غیر مجاز میراث فرهنگی در شهرستان کردکوی

کد خبر:۵۳۱۳۴
دستگیری باند حفاران غیر مجاز در شهرستان کردکوی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از دستگیری یک باند حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در شهرستان کردکوی خبر داد.
به گزارش البرز گلستان گروه فرهنگ/ سرهنگ سیدفرامرز میر ضمن قدردانی از اقشار مختلف مردم که نسبت به حفاری‌های غیرقانونی در محوطه‌های تاریخی حساس بوده و مراتب را در اسرع وقت به این یگان اطلاع‌رسانی می‌کنند، افزود: در پی گزارش به موقع منابع میراثبانان افتخاری مبنی بر فعالیت غیرمجاز اعضای باند حفار غیرمجاز به قصد تحصیل اشیای تاریخی در محوطه تاریخی روستای قلندرآیش، یک اکیپ متشکل از یگان حفاظت حفاظت میراث فرهنگی استان و یگان حفاظت غرب استان با هماهنگی مراجع قضایی در محل حاضر شدند.
به گفته وی، یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به محض کسب این خبر، ضمن بررسی صحت و سقم موضوع نسبت به شناسایی محل دقیق حفاری اقدام کرده و به محض شناسایی متهمان، در عملیاتی ضربتی موفق به دستگیری ۲ نفر اعضای باند حفار غیرمجاز شدند.
سرهنگ میر هم‌چنین خاطرنشان کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی شهرستان تحویل شدند و دستگیری دیگر اعضای باند در دستور کار یگان حفاظت قرار دارد.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در پایان تاکید کرد: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی‌فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش‌ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

/انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۵:۵۲ ب.ظ

دیدگاه