سرلک مدیرکل زندان‌های استان گلستان خبرداد: کم شدن فاصله بین دستگاه قضایی وزندانی/گلستان تنهااستان بدون اردوگاه باز پروری/ افتتاح ارتباط تصویری پایلوت زندانیان باخانوادههادرگرگان

کدخبر:۵۳۰۱۳

به گزارش البرز گلستان گروه امنیت /غلامرضا سرلک مدیرکل زندان‌های گلستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان  به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه خبرنگاران صف شکنان جبهه حوادث می باشند گفت:امروزه فاصله بین دستگاه قضایی و زندانی کم شده و هرزندانی میانگین هفته ای یک بارقاضی را می بیند.و حدود۱۰۵ پایبند الکترونیک در استان فعال می باشد.

وی افزود: در سند تحول قانون قضایی تغییری نکرده اما روش‌ها عوض شده  و این سند با محوریت مردم و رفع مشکلات آنها تدوین شده است و بسیاری از مشکلات با سند تحول قضایی مرتفع خواهد شد.

سرلک خاطرنشانکرد یکی از شاخصه‌های سند تحول قضایی دولت الکترونیک است  وبا پابند الکترونیک زندانیان در خانه حبس می‌کشند و با توجه به میزان جرم محدودیت تردد در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد:در زندان‌ها استان به انداره کافی شعب دادرسی الکترونیک راه‌اندازی شده و بجای بیش از ۹۰ درصد اعزام‌ها به دادسراها بصورت تصویری  در همان زندان با مقام قضایی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیدار حضوری الکترونیکی زندانیان با خانواده ها خود یکی دیگر از برنامه‌هایمی باشد که به صورت پایلوت درگرگان اجرا و بزودی در سراسر استان  خانواده زندانیان  ازطریق دفاتر قضایی در شهرستانهابه صورت تصویری  می توانند با خانوادههای خود ارتباط برقرار کنند.

مدیرکل زندان‌های گلستان تصریح کرد :خانواده زندانی از خود زندانی بیشتر زجر حبس می کشد ضمن اینکه بخش کوچکی از زندانیان به جرم و هنجارشکنی عادت دارند که حساب آنها جداست اما حدود ۷۰ درصد زندانیان زائیده برخی نارسایی‌های سازمان‌ها هستند و طی مسیر مجرم شدند.

سرلک افزود: یکی از علل جرم زندانیان نبود شغل و درآمد است و طی چند سال اخیر نوسانات اقتصادی مانند بورس در کشور عاملی شد تا افراد زیادی روانه زندان شوند.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌ها باید نسبت به زندانیان تغییر کند، خاطرنشان کرد: فردی که داخل زندان است با فرد خارج از زندان تفاوت زیادی ندارد بلکه فقط خطای وی دیده شده است.

سرلک افزود: خروجی نبود اشتغال زندان است و جامعه‌ای که اشتغال افراد در آن تامین نشود به زندان ختم خواهد شد، بنای ما این است در زندان‌ها حرفه آموزی داشته باشیم و سپس به مراکز و کارگاه‌ها معرفی کنیم تا مشکلات معیشتی خانواده زندانیان حل شود.

وی اضافه کرد: زندانیانی که برای کار معرفی می‌شوند از فیلترهای مختلفی عبور خواهند کرد،

سرلک خاطرنشان کرد: خانواده زندانیان ناخواسته باید جرم زندانی را تحمل کنند و اغلب این خانواده‌ها از فقیرترین و تنگدست‌تدین افراد جامعه هستند.

وی یادآور شد: خانواده‌های زندانیان برای حمایت طبق شاخص‌های مختلف از جمله مسکن، شغل، درآمد و نوع نیاز تفکیک می‌شوند و مشخصات آنها در سامانه حمایت از خانواده زندانیان ثبت خواهد شد.

سرلک همچنین از فعالیت  انجمن‌های حمایت از خانواده‌های زندانیان در تمام شهرستان‌های استان گلستان  خبرداد

مدیرکل زندان‌های گلستان گفت: به محض ورود زندانیان به زندان آزمایشهای مختلف و تست کرونا از تمام زندانیان گرفته می‌شود و ورودی‌ها در دو نوبت هفت روزه قرنطینه خواهند شد.

سرلک افزود: زندانی پس از ورود به بند بر اساس سوابق، نوع جرم و سن تقسیم بندی می‌شوند تا روی یکددیگر تاثیرگذار نباشند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون حتی یک زندانی هم بر اثر کرونا فوت نکرد و خوشبختانه یکی از امن‌ترین مکان‌ها از لحاظ شیوع کرونا بودیم.

سرلک خاطرنشان کرد: عمده جرایم زندانیان در کشور مواد مخدر، سرقت و درگیری است اما با توجه به اقلیم هر استان ممکن است جرم‌ها متفاوت باشد.

وی تاکید کرد: مجوز ورود گروه‌های جهادی به زندان داده شده و با این اتفاق به زندانیان خدمات می‌دهند که تاثیرگذار بوده و قابل تحسین است.

مدیرکل زندان‌های گلستان تاکیدکرد: به زندانیان جرائم خشن مانند قمه کشی، تبرکشی و تظاهر به گردن کلفتی مرخصی نمی‌دهیم و زندانیان را از این لحاظ تفکیک می‌کنیم.هرچند بسیاری از زندانیان حق‌شان زندان نیست و تعداد زیادی فقط بر اساس قانون زندانی شده‌اند و جرایم آنها غیرعمدی بوده است و همه باید این موضوع را درک کنیم.

وی  همچنین از کسب  رتبه سوم در ایجاد اشتغال برای زندانیان استان گلستان  و حضور قضات در زندان‌ها در رتبه هفتم  خبرداد.

سرلک گفت: گلستان تنها استانی است که اردوگاه بازپروری ندارد، و اردوگاه علی آباد کتول سال ۸۷ بودجه ملی دریافت کرد اما ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و عملیات اجرایی آن چندین سال متوقف شده است.

وی افزود: امیدواریم با تصویب بودجه، عملیات احداث اردوگاه علی آباد کتول ادامه یابد تا زندانیان مواد مخدر را با سایر جرایم تفکبک و در اردوگاه نگهداری کنیم.

مدیرکل زندان‌های گلستان  اظهارکرد: تکمیل پروژه اردوگاه علی آباد کتول به ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۵:۱۸ ب.ظ

دیدگاه