مهندس رحمتی مدیرعامل شرکت آبفا گلستان تنها مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی می تواند گذر منطقه از بحران خشکسالی را آسان تر نماید

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از آبفا گلستان بارش ها که در چند سال اخیر برای گلستان کم و در برخی ماهها کمیاب شده در اردیبهشت امسال کاهش ده درصدی داشت و در خرداد نیز همچنین و نگرانی از آسیب های خشکسالی و کمبود آب در استان را بیشتر کرد.

همچنین شرکت آب و فاضلاب گلستان در هشداری نسبت به چالش های بخش تامین آب ،از شهروندان گرگانی و سایر شهرهای استان برای رعایت بیشتر صرفه جویی در مصرف آب شرب درخواست کمک کرد.

استان به ظاهر سرسبز، معتدل و پرباران گلستان در چند سال اخیر در پی کاهش نزولات جوی با بحران کم آبی و مشکل تامین آب برای بخش های مختلف از جمله خانگی و کشاورزی مواجه شده است.

این کمبودها با عدم مدیریت مصرف در این دو بخش همراهی شده است و اینک زنگ خطر جدید با افزایش بی سابقه دمای هوا از خرداد به صدا در آمده است

طبق آمارها میزان مصرف آب توسط هر یک از شهروندان بالغ بر۲۳۰ لیتر در شبانه روز است که از استاندارد تعریف شده ۱۵۰ لیتر، بیشتر بوده و بنا براین تصحیح الگوهای رفتاری و مصرفی شهروندان و اعمال دقیق مدیریت مصرف می تواند به گذر از تنش آبی موجود کمک کند.

مدیرعامل شرکت آبفا گلستان در این زمینه گفت: ظرفیت آب های سطحی و زیرزمینی استان با میانگین بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی متر است.

از سوی دیگر در حالی که حدود ۹۰ درصد آب های زیرزمینی نیز در حال استحصال است، تنها مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی می تواند به مدد آب باقی مانده در ته چاه ها و مخازن سدهای گلستان آمده و گذر منطقه از بحران خشکسالی را آسان تر نماید.

وی وضعیت بارندگی استان را در چند سال اخیر نامناسب ارزیابی کرد و گفت: بزرگترین کاهش بارندگی بوقوع پیوسته از بدو تاسیس ایستگاه های هیدرومتری تاکنون در استان گلستان مربوط به سال آبی جاری است

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب ماندگی گلستان در ارایه خدمات آبفا نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح های ملی آبرسانی، بهره مندی از آب های سطحی و سدها، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب برای حفظ محیط زیست و منابع آب در دسترس، استفاده از منابع آب غیرمتعارف و بهره مندی از آب شیرین کن ها و در نهایت قیمت گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره وری آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت هستیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۱ ب.ظ

دیدگاه