پایگاه امداد جاده‌ای النگ شهرستان کردکوی، ویترین جمعیت هلال احمر گلستان

کدخبر:۵۲۹۴۹

به گزارش البرز گلستان گروه سلامت / نخستین پایگاه مشترک امداد و نجات جاده ای جمعیت هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ کشور در روستای النگ شهرستان کردکوی استان گلستان درسال۸۷ گشایش یافت. پایگاه امداد جاده‌ای النگ شهرستان کردکوی یکی از پایگاه‌های جمعیت هلال ‌احمر استان گلستان است که در نزدیکی‌های روستایی به همین نام واقع شده است. این روستا در ۳ کیلومتری جاده کردکوی به سوی گرگان قرار دارد. این روستا دو بار در سال‌های دور بر اثر بلایای طبیعی کاملا ویران شد و اهالی آن تن به بازسازی خانه‌هایشان دادند. درست است در گذشته وقوع بلایای طبیعی تن و جان مردم منطقه را می‌لرزاند اما این روزها حوادث جاده‌ای این نقش را بازی می‌کند و عمده مأموریت‌های نجاتگران هلال‌احمری هم از همین دست حوادث است. نشان به آن نشان که محور بین‌المللی کردکوی–گرگان و بالعکس به اعتراف امدادگران به اندازه ۸ تا ۹ پایگاه جاده‌ای دیگر استان حادثه‌‌ دارد و نجاتگران پایگاه النگ روزانه حداقل یک حادثه مرگبار را پوشش می‌دهند.

روزنامه شهروند: پنجشنبه گذشته بود که خبر واژگونی یک تریلر حامل سوخت از طریق مرکز EOC جمعیت هلال احمر استان به پایگاه النگ رسید. نجاتگران بی‌معطلی خود را به صحنه حادثه که دو کیلومتری با پایگاه فاصله داشت، رساندند. حساسیت مأموریت به لحاظ محموله نفتی خودرو و احتمال انفجار آن زیاد بود؛ چون در صورت انفجار محموله، آتش‌سوزی بزرگی به پا می‌شد و مهار آن غیر ممکن بود.

سید هادی طیاری یکی از نجاتگران حاضر در این مأموریت از تلاش خود و دوستانش برای ایمن‌کردن جاده تا رسیدن نیروهای آتش‌نشانی می‌گوید: «نیروهای امدادی سریعا محور را بستند و بعد از انتقال راننده این خودرو که آسیب جزئی در این حادثه دیده بود، سعی کردند تا رسیدن آتش‌نشانی از تردد خودروها و آتش‌سوزی در منطقه جلوگیری کنند. خوشبختانه در سایه این تلاش‌ها از یک حادثه بزرگ جلوگیری شد.»

او ۱۸ سالی می‌شود که در پایگاه امداد جاده‌ای النگ فعالیت دارد و مأموریت‌های زیادی را پوشش داده است. هم خاطرات تلخ دارد هم شیرین: «چند وقت پیش یک تصادف بین دو دستگاه پراید و نیسان در این محور اتفاق افتاده بود، حادثه به قدری شدید بود که کسی انتظار سالم‌ماندن سرنشینان خودروی پراید را نداشت اما در کمال ناباوری وقتی به صحنه حادثه رسیدیم، موفق شدیم هر سه سرنشین پراید را که ازجمله یک کودک پنج ماهه در آن بود، صحیح و سالم از خودرو خارج کنیم. این مأموریت هنوز یکی از خاطره‌های خوب من است.»

درست است در این حادثه خوشبختانه خون از بینی احدی نیامد و با تلاش امدادگران سرنشین خودروها از مهلکه نجات یافتند اما در حادثه‌ای دیگر این گونه نبود: «برخورد یک دستگاه خودرو با تابلوی روستایی در مسیر کردکوی متأسفانه موجب جان‌باختن دو سرنشین آن در دم شد. نجاتگران بلافاصله عملیات رها‌سازی را آغاز کردند و موفق شدند که پیکر کم‌رمق دختر جوانی را از خودرو بیرون بکشند که در بدترین شرایط ممکن بود. او را سریعا از داخل خودرو خارج کردیم و در فاصله کمی بعد از پایان عملیات رهاسازی، خودرو آتش گرفت. اگر در این عملیات سرعت عمل نجاتگران نبود، معلوم نبود چه بلایی سر این دختر جوان می‌آمد.»

خستگی و خواب‌آلودگی؛ مهم‌ترین علت تصادفات

به گفته او، عمده حوادثی که در محور کردکوی به گرگان رخ می‌دهد در ساعات اولیه صبح اتفاق می‌افتد: «خستگی و خواب‌آلودگی راننده‌ها مهم‌ترین علت وقوع این حادثه‌هاست. علت دیگر وقوع حوادث نبود دوربرگردان‌ها و تعداد زیاد بریدگی‌های جاده است. از سوی دیگر افزایش ترددها به علت انجام سفر به سمت خراسان رضوی باعث شده است که این جاده همواره شاهد حوادث زیاد باشد.»

طیاری می‌گوید که از دو ماه گذشته تا به حال آمار حوادث جاده‌ای این محور به‌شدت افزایش یافته است: «محور کردکوی به گرگان یکی از محورهای ترانزیتی و بین‌المللی است اما به هیچ وجه شاخصه‌های جاده‌ای بین‌المللی را ندارد. تردد خودروهای حامل نفت و مشتقات نفتی از پالایشگاه گرگان، تردد خودروهای حامل مرکبات به اقصی نقاط کشور و همچنین تردد خودروهایی که بار گندم و برنج دارند در فصل درو باعث می‌شود تا به تعداد حوادث ترافیکی این محور افزوده شود.»

درست است عمده مأموریت‌های پایگاه امدادونجات النگ به حوادث جاده‌ای ختم می‌شود اما این موضوع مانع از امدادرسانی نجاتگران آن در سایر حوادث نیست. در نزدیکی این پایگاه، پارک جنگلی امام رضا واقع شده که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است و حوادث زیادی آنها را تعقیب می‌کند. نجاتگران پایگاه امداد جاده‌ای النگ همواره در کنار نیروهای اورژانس در این بخش هم فعالیت می‌کنند. به گفته عبداله هزارجریبی، یکی دیگر از نجاتگران این پایگاه، خودروهای اورژانس امکان بالارفتن از مسیر کوهستانی پارک جنگلی را ندارند و این مأموریت همواره بر عهده نجاتگران هلال احمر گذاشته می‌شود.

او هم از سال ۸۵ در این پایگاه مشغول خدمت است: «محور کردکوی–گرگان یکی از محورهای خطرناک مواصلاتی استان گلستان است. در یکی از حوادثی که ما برای امدادرسانی حاضر شدیم خودرو به اعماق دره‌ای سقوط کرده بود. یکی از سرنشینان این خودرو پسر نوجوان چهارده ساله‌ای بود که به‌شدت آسیب نخاعی دیده بود و باید با احتیاط بعد از انجام مأموریت رها‌سازی به بالا منتقل می‌شد. امدادگران ساعت ۱۲ شب به محل حادثه رسیدند و با ایجاد کارگاه‌های متعدد موفق شدند تا بعد از فیکس‌کردن این نوجوان روی برانکارد او را به بالا منتقل کرده و به بیمارستان برسانند. نکته قابل توجه در این مأموریت درایت و تسلط نجاتگران به انتقال ویژه مصدوم آن بود که اگر به صورت  غیر حرفه‌ای منتقل می‌شد حتما دچار قطع نخاع می‌شد.»

پایگاه رتبه‌دار با روزی یک حادثه

حسین باقری، رئیس جمعیت هلال احمر کردکوی، هم با اشاره به آمار بالای حوادث جاده‌ای محور کردکوی–گرگان می‌گوید: «پایگاه امداد جاده‌ای النگ که در ۵ کیلومتری محور کردکوی–گرگان قرار دارد یکی از پایگاه‌هایی که در سطح استان گلستان به لحاظ تعداد حوادث و انتقال مصدومان به بیمارستان همواره رتبه‌دار است؛ به طوری که در اردیبهشت و فروردین سال ۱۴۰۰ حداقل روزی یک حادثه مرگبار را پوشش داده‌ایم.»

به گفته او، وجود جاده‌ای همتراز با جاده دوبانده جدید در منطقه روستایی کردکوی–گرگان یکی از مهم‌ترین عوامل بروز حوادث جاده ای در این منطقه است: «این جاده نه روشنایی مطلوب دارد، نه از استانداردهای یک جاده بهره‌مند است. این در حالی است که متأسفانه تردد روستاییان با موتور و تراکتور در این محور زیاد است و هر روز شاهد یکی از این حوادث هستیم.»

پایگاه امداد جاده‌ای النگ تا ورودی بندرگز، ابتدای بندر ترکمن و محدوده‌ای که به منطقه کوهستانی درازنو ختم می‌شود را پوشش می‌دهد. باقری می‌گوید: «در پایگاه امداد جاده‌ای النگ یک دستگاه آمبولانس و ست نجات هم وجود دارد این مسأله باعث شده است تا نجاتگران این پایگاه حوادثی را هم که در نقاط صعب‌العبور منطقه هم رخ می‌دهد، پوشش دهند.»

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

دیدگاه