- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

آشنایی باانجمن های خیرین سلامت/ معرفی انجمن خیریه بانوان شهرستان گرگان

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان ایام ایام ماه مبارگ رمضان است امروز ما به این انجمن آمدیم و پای سخن ارزشمند سرکار خانم کبیر قرار گرفتیم که متن مصاحبه مان را با این خواهر عزیز در زیر می خوانیم….

لطفاخودتان را به اختصار معرفی کنید ؟
فاطمه کبیر فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رشته بهداشت در سال ۱۳۵۴ ، فرهنگی ، و بنیانگذار انجمن خیریه بانوان گرگان
*هدف از ایجاد انجمن خیریه بانوان چیست؟
در دنیای امروز، جوامع بشری با چالشهای گوناگون نظیر فقر، بیماری ،بی خانمانی ، انحطاط اخلاقی ،نابودی محیط زیست و …روبرو هستند.که هر یک به تنهایی می توانند بقای هر جامعه ای را تهدید کرده و هزینه های اجتماعی را نیز افزایش دهند از این رو فرد فرد جامعه در مقابل رویدادهای اجتماعی مسئول هستند و مسئولیت مشترک همه گروهها این است که به نسبت سهم برخورداری از محیط اجتماعی، نسبت به سرمایه گذاری اجتماعی اقدام کنند.
* فعالیت انجمن شما در حول چه محورهایی است؟(شما در انجمنتان چه کارهایی را انجام
می دهید؟)
انجمن خیریه بانوان گرگان مؤسسه خیریه حمایتی- اجتماعی است که محور اصلی فعالیت آن بر توانمند سازی، خوداتکایی و خودباوری افراد و خانواده های مددجو استوار است و خدمات خیریه ای را با هدف تشکیل یک مرکز حمایتی از زنان سرپرست خانوار با انگیزه ایجاد فرصت شغلی ، آموزش ، بهداشت و سلامت و توانمند سازی ، فقرزدایی و حمایت از کودکان آنان کار خود را در بهمن ماه ۱۳۷۹ آغاز کرد.آشپزخانه خیریه،واحدمددکاری، واحد خدماتی وفروشگاه خیریه مکان های ایجادشده برای این فرصت شغلی است.
حمایت تحصیلی دانش آموزان نیازمند شانس ما این است که دریائی از مغزهای تازه را در اختیار داریم
سخت ترین کار این است که بتوانیم در خانواده های نیازمند حس حرکت ایجاد نماییم زیرا تنها با حرکت این
بچه ها، انقلابی در خانواده ها رخ خواهد داد.انتخاب یاور برای دانشجویان و دانش آموزان تحت حمایت یکی از ره های تامین هزینه ی تحصیلی آنان میباشد.
تاسیس یک درمانگاه دندانپزشکی در حد یک کلینیک دانشگاهی با ۵ یونیت و یک دستگاه رادیوگرافی و یک سالن آموزشی به کمک یک پزشک گرگانی مقیم اتریش آقای دکتر هاشم قاسم پور تاسیس گردیده که از بدو تاسیس (آبان ۸۴) تاکنونبا کمک بیش از ۱۸ دندانپزشک داوطلب ۱۶۰۰۰ بیمار نیازمندرا بصورت رایگان پذیرفته و به کودکان عقب مانده حسی حرکتی که در هیچ مطبی پذیرفته نمی شوند خدمات می دهد
واحد فرهنگی با کمک ۵۳ دبیر داوطلب بیش از ۲۹۰ دانش آموز را حمایت تحصیلی می نماید که از این تعداد
۵۱ نفر در سخت ترین رشته های تحصیلی سد کنکور را شکستند و ۱۱ نفر فارغ التحصیل شدند..
انجمن در بخش مددکاری در سال ۸۶ برای ۱۰۳ زن سرپرست خانوار فرصت شغلی ایجاد نمود و بعنوان کارآفرین برتر سال ۸۶ انتخاب شد.
* در صورتی که کسی و یا فرد خیری قصد کمک به انجمن را داشته باشد باید از چه راهی اقدام نماید؟
انجمن به هیچ جا و دولت وابسته نیست به شما مردم وابسته است..هر گاه خیری یک بار از انجمن بازدید کند برای تحقق اهداف انسان دوستانه خود اینجا را کانونی از استحقاق می بیند امکانات خود را بسنجید دوستانی که از امکانات بهره ای دارند کمک کنند با پر کردن فرم عضویت – کمک های مستمر و مقطعی و وقف ثلث مال خود می توانند در کم کردن درد و رنج انسانها به ما کمک کنند.
* به نظر شما به عنوان یک مقام مسئول بهترین راهکار در جهت ریشه کنی فقر و حمایت از چنین اقشار کم درآمد جامعه و یا زنانی و دخترانی که با مشکل اقتصادی در جامعه دست به گریبان هستند چیست؟
بعنوان کمترین در این مجموعه یک جنبه دیگر دغدغه من هم این است که واقعاً چه مسیری را باید برویم نقش من خیلی خیلی کوچکه اما من احساس می کنم در حدی که می توانیم. باید برای فرهنگ سازی کار کنیم .
* آیا فعالیتهای شما محدود به داخل شهر یا کشور است و از خارج از کشور هم تاکنون بازدید کننده و یا مراجعه کننده داشته اید؟
فعالیتهای خدمات رسانی ما محدود به شهرستان گرگان بعضاً از نقطه ی مرزی ترکمن صحرا هم برای درمانگاه دندانپزشکی بیمار داریم ولی خیرین از سراسر کشور و خارج از کشور (اتریش،آلمان،هلند،ایتالیا،کانادا،…)به ما کمک می کنند
۷- آیا افرادخیری هستند که در حال حاضر به انجمن شما کمک کنند؟
ما بیش از ۱۰۰۰ عضو داریم (یاور مالی،بیش از ۸۰ پزشک،۱۸ دندانپزشک،۵۳ دبیر، مشاور حقوقی، مشاور روانشناختی
* آیا تا کنون هیچ نهاد دولتی یا خصوصی مانند بهزیستی و کمیته امداد از شما حمایت مالی و معنوی کرده است به چه صورت ؟
انجمن بعنوان یک سازمان غیر دولتی ، غیر سیاسی و داوطلبانه فعالیت می کند.انجمن الگوئی از توان مردم است وفقط خود مردم.(همت بلند،تلاش مضاعف مردم،حتما نصرت خداوند را همراه داشته است قدمهائی که برای کم کردن درد ورنج انسانها برداشته شده است بیانگر این مطلب است.)

شماره حساب انجمن خیریه بانوان گرگان : ۰۱۰۲۴۴۳۹۷۴۰۰۲(بانک صادرات شعبه مازندران-گرگان)

وی عملکرد سال ۹۳ این انجمن را در واحد فرهنگی بیشاز ۵۶ میلیون تومان اعلام نمود که شامل برگزاری کلاسهای تقویتی قرآن و کلاسهای هنری جمعا با ۶۸۲۲ نفر شرکت کننده .
مدیر این انجمن همچنین عملکرد سالانه غیر نقدی واحد مددکاری رانزدیک به ۱۲۰میلیون تومان اعلام نمود که شامل خدمات دندانپزشکی و اهدای اجناس و ارزاق و کارت بن نقدی و اعزام دانش آموزان تحت پوشش و اهدائ لوازم التحریر و کمیته اشتغال می باشد.

 

واحد فرهنگی انجمن خیریه بانوان گرگان

مرا عهدیست با جانان که تا جان دربدن دارم                         هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم

در دنیای امروز که جوامع بشری با مشکلات و معضلات گوناگون مواجه هستند اهمیت فرهنگ و جایگاه ممتاز آن بر جهانیان پوشیده نیست. بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی ریشه در جهل و نادانی دارند.

اعتقاد راسخ مؤسسه به کار فرهنگی در هر شرایطی موجب آن شد که حرکتی را آغاز نمائیم تا شاید باورهایمان به بار بنشیند. بنابراین تقویت بنیه علمی فرزندان نیازمند جامعه در صدر کار انجمن خیریه قرار گرفت. سپس با مشاوره، کتابخوانی، آموزش مهارتهای زندگی کار ادامه یافت تا با ایجاد پل ارتباطی فرهنگی- آموزشی  با خانواده های ایشان، به نوعی خلاءهای موجود پوشش داده شود.

 

۱-۱-    واحد آموزش عمومی:

ایجاد کلاس های آموزشی مورد نیاز فرزاندان اقشار نیازمند جامعه در تمام مقاطع تحصیلی به صورت  گروهی یا فردی

  • که با تلاش بی وقفه ۶۳ دبیر مجرب و تعامـل با مؤسـسات  فرهنگی همسو و نیز تشکیل ¬کلاسهای نهضت سوادآموزی توسط ۳ تن از آموزگاران مجرب انجام می پذیرد. باید از دانش آموزانی کوشا و ساعی نام برد که توانستند از سد کنکور بگذرند و با موفقیت تحصیلات عالیه را به پایان برسانند که از جمع آنان ۱۱ نفر جذب بازار کار شده اند و باید متذکر  شد که در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ یکی از دانشجویان ترم آخر فیزیک هسته ای دانشگاه تبریز با کسب رتبه ۳۱ موفق به ادامه تحصیل در رشته نانو تکنولوژی در مقطع کارشناسی ارشد ¬شد و دانشجوی برتر دیگر که سال تحصیلی ۹۱-۹۰ در رشته مدیریت اقتصاد در مقطع دکتری موفقیت کسب  نموده¬اند. انتخاب یاور دانشجو می تواند گامی مؤثر در جهت آسایش خاطر و موفقیت هرچه بیشتر دانشجویان خیریه باشد.
  • – تأمین کتب کمک آموزشی از طریق مؤسسات و کتابخانه ها کمک مؤثری در جهت تقویت  بنیه علمی دانش آموزان.
  • مؤسسات همسو و یاری دهنده در این زمینه عبارتند از :
    • کانون آموزشی قلم چی مؤسسه آموزشی
    • گاج
    • مؤسسه آموزشی گزینه دو
    • انتشارات مدرسه
    • مؤسسه آموزشی الوند
    • کتابخانه حسینیه ارشاد
    • کتابخانه ملی.

۱-۲- واحد آموزش اختصاصی :

شامل آموزش کسب مهارتهای زندگی و مشاوره می باشد که تشکیل جلساتی با حضور سخنرانان متخصص و مجرب و برگزاری اردوهای تفریحی –  زیارتی برای دانش آموزان ممتاز  نمونه ای از این فعالیت ها می باشد. در این وادی نیز یاوران ما داوطلبانه و به طور افتخاری ایفای نقش و وظیفه می نمایند.

شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدا                  بر منتهای همت خود کامران شدم

ای گلبن جوان، بر دولت بخور که من                     در سایه تو بلبل باغ جهان شدم

 

واحد مددکاری انجمن خیریه بانوان گرگان

کمیته مددکاری: کمیته مددکاری پس از تحقیق روی گروه هدف و نیازسنجی با ارائه خدمات به مددجویانش از کمک به تغذیه این خانواده ها آغاز شد.تامین بهداشت و سلامت آنها،ایجاد فرصت شغلی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای فرزندان این خانواده ها از ابتداییتا دانشگاه،کمک به تامین هزینه ودیعه مسکن،تامین بیمه خدمات درمانی برای نیازمندان و تلاش برای برخورداری از مزایای بیمه درمانی آنها،تهیه و ساماندهی جهیزیه برای مددجویان واجد شرایط، پرداخت وام قرض الحسنه، انجام مشاورههای پزشکی و بهداشتی مددجویان، رسیدگی به امور حقوقی گرفتاران، برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی برای خانواده های تحت پوشش و فرزندان آنها، جلب شارکت مادی و معنوی خیرین، سپردن سرپرستی مددجویان به خیرین، پذیرفتن عضویت افراد(ماهانه،سالانه) از جمله فعالیتهای خدماتیحمایتی است.این بار سنگینی است بر دوش هیئت مدیره و نیکوکارانی که علاوه بر تأمین برخی  هزینه ها به انجام اموردر خیریه، با عشق و صمیمیت میپردازند این کمیته  برای بیش از ۵۰۰ خانوار  با ایجاد فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار فرصت شغلی ایجاد کرده است که در سال ۱۳۸۶ بعنوان کار آفرین برتر انتخاب شد.

واحد تحقیق :این واحد شامل ۲ یا ۳ نفراز همکاران می باشند که معمولاً به طور سرزده به خانواده های تحت پوشش انجمن مراجعه می کنند. ایشان ضمن دلجویی از این افراد شرایط زندگی آن ها را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می دهند. در صورتی که  نیاز به کمک فوری را مشاهده نمایند، آن ها را در اولویت خدمات قرار می دهند. و در صورتی که شرایط متعادل را درزندگی آن ها مشاهده نمایند، برخی از خدمات از آن ها حذف می شود.

واحد دندانپزشکی انجمن خیریه بانوان گرگان

کمیته بهداشت و سلامت : با جلب مشارکت بیش از ۸۸ پزشک متخصص و عمومی نیکوکار به صورت داوطلبانه در بخش های مختلف خدمات رایگان به نیازمندان ارائه می دهد:
پذیرش بیماران در مطب ها، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، داروخانه وفیزیوتراپی از مهمترین فعالیت های این کمیته می باشد.
واحد دندانپزشکی :

این کمیته دارای درمانگاه دندانپزشکی در حد کلینیک دانشگاهی با ۵ یونیت،   یک دستگاه رادیوگرافی و کلیه امکانات می باشد. که به  همت  یک پزشک  گرگانی مقیم اتریش جناب آقای دکتر هاشم قاسمپوردرسال ۸۵ افتتاح گردید. که در حال حاضر ۴ دندانپزشک خرید خدمتی،  بیش از ۸ دندانپزشک داوطلب  به افراد تحت پوشش کلیه انجمن های خیریه سطح استان و دانش آموزان بی بضاعت مدارس و مراکز نگهداری بچه های بی سرپرست و عقب مانده حسی و حرکتی  و قومیت های آسیب پذیر ساکن در استان، خدمات دندانپزشکی رایگان می دهد .

سالن اجتماعات انجمن خیریه بانوان گرگان

 

سالن اجتماعات انجمن خیریه بانوان گرگان با ظرفیتی بالغ بر ۱۵۰ نفروا امکاناتی نظیر سیستم صوتی ، سیستم پروژکشن، تهویه مطبوع ، امکانات پذیرایی ، محل برگزاری همایشات و مجموعه مراسم مختلفی می باشد.

درآمد آن صرف هزینه های دندانپزشکی رایگان مددجویان می شود.

مراسمی همچون :

  • آموزش مهارت های زندگی زنان سرپرست خانوار
  • آموزش خودباوری و مهارت های فرزندپروری
  • کلاس های ورزش درمانی برای زنان سرپرست خانوار شاغل به کار در منازل
  • بزرگداشت روز مشاغل همچون، روز معلم، روز پرستار، روز پزشک
  • جلسات آموزشی با دعوت از سخنرانان کشوری برای یاوران و مددجویان
  • آیین های مذهبی
  • تجلیل از خیرین
  • تجلیل از پیشکسوتان
  • مجمع عمومی
  • جلسات هیئت مدیره

تاکنون توسط انجمن خیریه بانوان گرگان در این سالن برگزار شده است.

همچنین این سالن به دلیل واقع شدن در کنار واحد دندانپزشکی  و فراهم بودن  امکان استفاده از یونیت دندانپزشکی  برای همایش های باز آموزی مورد توجه جامعه دندانپزشکان قرار گرفته است.

0 [1]
0 [1]